Problem att starta när hojen är varm

Marsipulami

Guest
Jag har fått ett problem med min hoj som jag inte stött på tidigare. När hojen är kall och jag startar den så snurrar den som vanligt och startar utan problem. När jag sen ska starta hojen när den är varm så är det precis som om startmotorn inte orkar dra runt motorn, det låter så i alla fall. Om jag väntar en stund, låt oss säga 30-45 min och ska prova igen så kan den låta lika trög till att börja med och sen så kommer den igång.

Ett rykte som någon sa till mig var att startknappen var igenärjat och det räckte med att man göra den ren så skulle det fungera. Vitsen här var att startmotorn får inte full styrka av ström och på så sätt orkar den inte dra runt startmotorn när den är varm... (rykte som jag hört alltså).

Är det någon som varit med om liknande saker och har tips? Kanske är det råd och rykte jag hört korrekt?

:confused:
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Marsipulami skrev:
Ett rykte som någon sa till mig var att startknappen var igenärjat och det räckte med att man göra den ren så skulle det fungera. Vitsen här var att startmotorn får inte full styrka av ström och på så sätt orkar den inte dra runt startmotorn när den är varm... (rykte som jag hört alltså).

Är det någon som varit med om liknande saker och har tips? Kanske är det råd och rykte jag hört korrekt?

:confused:
Det låter ganska otroligt att det skulle vara en igenoxiderad start-knapp. Det går rätt många ampere igenom startmotorn. Normalt styr startknappen ett relä som är gjort för höga strömmar. Skulle det vara för mycket oxid i reläet skulle kontaktblecken för hög-strömmen börja erodera ännu mer.
Nu är jag elektronik-nisse och inte mekaniker så jag har begränsad erfarenhet av motorcyklar.

En riktig mek skulle nog vilja veta vad du har för båge, hur långt har den gått, vad har du för märke på motoroljan, när bytte du olja & filter senast. Hur gammalt är batteriet? Har du underhålls-kört den under vintern?
 

Marsipulami

Guest
Re: Re: Problem att starta när hojen är varm


En riktig mek skulle nog vilja veta vad du har för båge, hur långt har den gått, vad har du för märke på motoroljan, när bytte du olja & filter senast. Hur gammalt är batteriet? Har du underhålls-kört den under vintern? [/B]


Det är en Honda CBR 1000F. Oljebyte skedde innan vintervilan. Splitter nytt batteri....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det låter som att startmotorn är på väg att falla ifrån. Kolla kol, lager och kollektorn (det som kolen går emot) i startmotorn. Om lagren är slut kan permamentmagneterna i statorn ta skada. Kolla även upp jordningen och matningen från startrelät till startmotorn - frexten alla matning till startmotorn. Kolla även kablarna till batteriet. Oxid kan bete sig väldigt skumt åt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top