Problem 2 takts kunniga titta hit!

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Tjenare.

Det är så att jag har fått problem med min 125 rs aprilia.
Den har haft 1 ägare innan och han har troligtvis kört på 98 oktanig bensin.
Den har börjat låte konstigt mera moppeligt om man kan säga så mera risigt ljud och samtidigt så blev den mycket slöare än vanligt på låga varv. Effekten kommer också ca 1½ k varv senare än vanligt men efter det så går den bra, men så fort man kommer till ca 7-8 k varv så blir den riktigt seg och orkar inte komma upp nästan.
Alla pluggar är borta samt klippt cdi brygga. Jag har kört på högre oktantal och tankat från dunk. Kan det ha kommit in skit och täppt till någonstans?
Har ni tipps så svara

Mycket tacksam för alla svar. :confused: :Bugar
 
hur långt har den gått? kom förändringen snabbt eller långsamt? blev den så här när du tankade i den nya soppan från dunk?
 
Kolla så att avgasporten öppnar sig. Men den borde ju inte krånlga på en 04a?
 
Kobolt skrev:
hur långt har den gått? kom förändringen snabbt eller långsamt? blev den så här när du tankade i den nya soppan från dunk?


Den har gått ca 350 mil och jag har haft den i ca 1½ vecka problemet kom ca 4-5 dar efter att jag tankat med den soppan hela tiden. Men när problemet kom så kom det på direkten och det har inte blivit bättre eller sämre.
 
Tzr91 skrev:
Kolla så att avgasporten öppnar sig. Men den borde ju inte krånlga på en 04a?

Har fått tipps av Biifer också om det. Ska ta och kolla upp det.
 
har du kört på högre oktan så kan ju det också ställa till problem om tändningen inte orkar tända bränslet men så kan du ju ha glap i elen om det kommer senare med effekten också... avgasporten verkar ju krongla ganska mycket men det vill jag säga inte går att ställa in utan att ta bort avgassystemet och känna med handen hur ska man veta annars :confused:

plocka ner förgasaren, gör rent....ta bort avagssystem och ställ in avgasporten.... det tror jag på:) när du tankar ur dunk se till att alltid ha sil i tratten!
 
Tycker det låter som att du borde byta kolv. Har varit med om samma sak, då var det tydligen fel tändstift i hojen så det blev en grop i kolven. Så testa du att byta kolv och kolla stift.
 
SolitudE skrev:
Tycker det låter som att du borde byta kolv. Har varit med om samma sak, då var det tydligen fel tändstift i hojen så det blev en grop i kolven. Så testa du att byta kolv och kolla stift.


Tycker du att jag ska byta kolv innan jag har kollat det andra??? :kocko nej du det gör jag inte + att den har bara gått ca 350 .... Och ett sådant problem kommer väll stegvis och inte på en gång...
 
Inte särskilt ovanligt att man inte får igång hojen, så visar det sig att den har skurit turen innan..

Hur som helst, riv dän stiftet och kolla färgen (kanske skit i munstyckena?)
Passa på att (en tandläkarspegel ska finnas i alla verktygsskåp) kika ner i förbränningsrummet
 
Som sagt, kolla avg porten, inget fel där så riv ner skiten.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Inte särskilt ovanligt att man inte får igång hojen, så visar det sig att den har skurit turen innan..

Hur som helst, riv dän stiftet och kolla färgen (kanske skit i munstyckena?)
Passa på att (en tandläkarspegel ska finnas i alla verktygsskåp) kika ner i förbränningsrummet

kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.
 
min gamla NS blev sådär efter att den hade värmenypt.. jag tog isär kolven (fastbrända ringar).. putsade lite och satte i igen.. sen gick den så.. seg på låga och fastnade vid 7-8k varv.. ville inte över men när man kom över så gick den bra om man så säger.. toppade några km mindre också gjorde den.
Problemet kom direkt som sagt för mig fast den värmenöp ordentligt sen när jag satte ihop skiten utan att byta grejor så blev de inte sämre faktiskt.. tills de skar igen.. :hihi
 
Koskela skrev:
kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.
de me stiftet har också hänt mig faktiskt.. den feltände och höll på.. gick inte gämt för 17 öre.. :död
 
Koskela skrev:
Tycker du att jag ska byta kolv innan jag har kollat det andra??? :kocko nej du det gör jag inte + att den har bara gått ca 350 .... Och ett sådant problem kommer väll stegvis och inte på en gång...


Ursäkta då för helvete. Ska inte försöka hjälpa dig mer. :4skrika
 
SolitudE skrev:
Ursäkta då för helvete. Ska inte försöka hjälpa dig mer. :4skrika


Lugna ner dig nu... :pannkyss inte menat så :rolleyes: Jag är tacksam för alla svar jag kan få... Du får ursäkta om du tog det hårt. :7peta
 
Koskela skrev:
kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.

Gör min med, går som att den är strypt, men vet i tusan vad de kan vara och avg porten funkar så som den ska.

//Mattias
 
Matte_Aprilia skrev:
Gör min med, går som att den är strypt, men vet i tusan vad de kan vara och avg porten funkar så som den ska.

//Mattias

Har ni bestyckat cyklarna rätt då??

Med för fet huvudmunstycke kan man upleva såna där saker, att den dipar vid 6 - 8 k rpm och sen kommer i gång när den kommit upp i varv och orkar förbränna bränslet, men även med dålig kolv kanske som nämnts ovan....

Dom vanligaste sakerna är väll typ....förgasare och dess inställningar, avgasporten och instälningar där med , sliten kolv det är ju inte annat än 2-taktare :hihi , jord fel till tändningen kanske
 
om du kör på 95 så byt till 98 DT:n brukar bli trög när man kör me 95.. :7peta
 
Du ska köra med 98... så det är nog inte fel på det.

Jag lyckades tanka 95 i min för att jag visste inte... borde väl gå klart bättre med 98, eller? Även på dem låga varven.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top