Problem 2 takts kunniga titta hit!

H4 skrev:
Du ska köra med 98... så det är nog inte fel på det.

Jag lyckades tanka 95 i min för att jag visste inte... borde väl gå klart bättre med 98, eller? Även på dem låga varven.

Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100

RS "Alex" skrev:
Enda grejen jag kan komma på är väll att du kan slipa spikningar med 98 bränslet...olika bränslen ger ju inte mer effekt bara antänds olika lätt... om man gämför 95-96-98-100
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:

philsson skrev:
det är klart 98 ger mer effekt då oktantalet är högre.. alltså mer explosivt medel på en liter än vad det är i 95.

Föresten.. du har inte kolven på rätt ställe då.. det kan strula till det ordentligt har jag hört.. :rolleyes:

Oktan är väl knappast nåt explosivt :va ...
Ju mer oktan desto långsammare brinner bränslet och det blir svårare att få fjutt på det. Anledningen till högoktaningt används i supertrimmade motorer är att bränslet utsätts för högt tryck, är oktanen för låg värmedetonerar bränslet vilket inte är så fruktansvärt nyttigt för motorn :3freak .
Så mer oktan ger egentligen mindre kraft(Iofs väldigt marginellt, men ändå.), men det går att ta ur mer ur en motor som går på högoktanigt.

Last edited:
Om ni som har svarat att jag ska köra på 98 så om ni läser så kör jag på ca 106 oktanig.. och det funkar riktigt bra!

Åter till frågan.. det var avgasporten som hade sotat igen.. Fick ta till med kofot :hihi Men nu är allt som vanligt igen och vi ligger ute på vägarna igen! :) Tack för all hjälp!

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back