Probl med online tjänst (virusprog)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har två problem. Då mitt norton (avinstallerat) har gått ut så vill jag köra ett uppdaterat virusprogram online. Jag har provat att använda mig av "House-call". "iexplorer har stött på ett problem och måste avslutas" dyker upp i rutan då jag försöker använda mig av online virusprograms tjänsten. Vad kan det bero på och vad kan jag göra för att få det att fungera?

Länk till internet tjänsten HÄR

Ett annat problem jag har är att jag inte kan spara startsidan genom att gå in på "Verktyg" "Internet-alternativ" menyn i explorer. Ändrar jag startsidan så dyker en blanksida upp likväl varje gång jag startar datorn. Väldigt irriterande då man sitter på comhem och vill få fram deras startsida för att slå in lösenord och användarnamn.

Vore hemskt tacksam för tips

/Harm

Last edited:
Kör inte IE, kör Mozilla FireBird, ladda ner på www.mozilla.org

Kan ha ett spyware, rätt symptom, ta ner spybot och kör det finns på www.download.com

Ta ner Mcafee Security Center och Virusscan trialen (serials går alltid att ordna senare) skanna hårddisken efter virus.

Tack för tipsen. Jag har kört spybot och gör så med jämna mellanrum. Har också funderat på om jag har ett spyware i datorn. Det har dock inte hjälpt av felet med startsidan eller köra online virusprogramet. Det gick inte att ladda ner Mcaffe Security center och virus scan när jag försökte i morse. Det är något fel på mitt Explorer den saken är klar.

Jag ska prova Mozilla Firebird. Läste lite på hemsidan. Det verkar vara bra och det gick bra att ladda ner. Återstår bara att installera det och sedan prova ladda ner Mcaffe programen efteråt. Är det några problem med att byta tillbaka till Explorer om man skulle önska det av någon anleding efteråt? Tänker på alla favoriter man lagt upp vid det här laget. Är det bara att importera tillbaka dem igen precis som man kan importera dem till Mozilla? Bör jag avinstallera Explorer efteråt?

Är inte speciellt insatt i datorprogram och så vidare. Är det något jag bör tänka på annars?

Åter igen tack för tipsen.

//Harm

Du kan ha båda installerade samtidigt men sätta Mozilla som, vad heter det nu,standard browser så den alltid går upp istället för IE.

När man ska installera Mcaffe programet genom Mozilla så går inte det. Programet kräver helt enkelt antingen Explorer eller Netscape för att kunna laddas ner verkar det som. Annars verkar Mozilla funka riktigt bra till skillnad från mitt Explorer. Startsidan startar nu på comhem precis som jag vill. Försökte avinstallera Explorer för en en liten stund sedan med avinstallationsprogramet som medföljer windows men det funkade inte. Det finns fortfarande kvar när man startar om datorn. Kan man manuellt radera det i programhanteraren för att sedan installera om det? Förhoppningsvis borde det funka bättre då.

Harmon Rabb skrev:
När man ska installera Mcaffe programet genom Mozilla så går inte det. Programet kräver helt enkelt antingen Explorer eller Netscape för att kunna laddas ner verkar det som. Annars verkar Mozilla funka riktigt bra till skillnad från mitt Explorer. Startsidan startar nu på comhem precis som jag vill. Försökte avinstallera Explorer för en en liten stund sedan med avinstallationsprogramet som medföljer windows men det funkade inte. Det finns fortfarande kvar när man startar om datorn. Kan man manuellt radera det i programhanteraren för att sedan installera om det? Förhoppningsvis borde det funka bättre då.

Jag har för mig att det ska gå att avinstallera genom Kontrollpanelen- Lägg till eller Ta Bort program menyn, hitta Internet Explorer där och ta avinstallera.
Nu kan du inte starta det längre och alla ikonerna relaterade till IE är borta.
Dock tyckte jag det var skumt när jag öppnade min mailbox via MSN och den bootade upp en IE sida :va :5sure

Jorrd skrev:
Jag har för mig att det ska gå att avinstallera genom Kontrollpanelen- Lägg till eller Ta Bort program menyn, hitta Internet Explorer där och ta avinstallera.

Det var precis så jag gjorde och Explorer finns kvar precis som innan med alla funktioner, ikoner och filer. Dock inte i Lägg till eller Tag Bort program menyn. Där är det borta. Skumt.

Jag ska starta om datorn igen och se vad som händer. Kan man manuellt ta bort Explorer utifall det finns kvar där efter omstarten utan att det medför komplikationer?

Det går inte att gå in i kontrollpanelen längre och ta bort det. Jag kunde inte ladda ner en ny version av Explorer heller. Eftersom den vill uppdatera den gamla och då hänger sig nerladdningen och ett felmeddelande kommer upp.

Jag ska nog köpa mig en Mac nästa gång. Det börjar bli dags att byta dator ändå.

Last edited:
Harmon Rabb skrev:
Det var precis så jag gjorde och Explorer finns kvar precis som innan med alla funktioner, ikoner och filer. Dock inte i Lägg till eller Tag Bort program menyn. Där är det borta. Skumt.

Jag ska starta om datorn igen och se vad som händer. Kan man manuellt ta bort Explorer utifall det finns kvar där efter omstarten utan att det medför komplikationer?

Det går inte att gå in i kontrollpanelen längre och ta bort det. Jag kunde inte ladda ner en ny version av Explorer heller. Eftersom den vill uppdatera den gamla och då hänger sig nerladdningen och ett felmeddelande kommer upp.

Jag ska nog köpa mig en Mac nästa gång. Det börjar bli dags att byta dator ändå.

Något som alltid funkar när man har underliga problem och börjar bli less på att leta virus m.m är att formatera hårddisken, kör du XP så sätt i XP skivan och välj formatera där.
OK den raderar visserligen allt på datorn men så även virusen ifall där finns några. Bränn ut viktiga filer, dokument och vad du nu vill ha sparat på CD eller använd några buntar floppies (Disketter).

Det lutar nog åt att radera hårddisken och installera om allt igen precis som du föreslog. Saknar tyvärr brännare men jag kommer nog att föra över viktiga filer på en kompis dator så det löser sig ändå. En för del med att ha en Laptop som är lätt att ta med sig. Idag har jag XP på datorn, men överväger att gå tillbaka till Windows 98SE eller Windows 2000. Datorn jag har är en PII366 och den har en med dagens mått ganska liten hårddisk 6gig. Den kommer antagligen att fungera bättre på gamla plattformen tror jag.

//Harm

Harmon Rabb skrev:
Det lutar nog åt att radera hårddisken och installera om allt igen precis som du föreslog. Saknar tyvärr brännare men jag kommer nog att föra över viktiga filer på en kompis dator så det löser sig ändå. En för del med att ha en Laptop som är lätt att ta med sig. Idag har jag XP på datorn, men överväger att gå tillbaka till Windows 98SE eller Windows 2000. Datorn jag har är en PII366 och den har en med dagens mått ganska liten hårddisk 6gig. Den kommer antagligen att fungera bättre på gamla plattformen tror jag.

//Harm

Windows2000 är helt överlägset 98se

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard