Probike blir av med BMW....?

Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.
 
Probikes pressmeddelande.

Samarbetet mellan BMW Motorrad och ProBike upphör.

Probike och BMW Motorrad har i samråd beslutat att avsluta samarbetet under hösten/vintern 2017. Bakgrunden är helt odramatisk och beslutet grundar sig helt enkelt i att vi inte kan enas på ett antal punkter.

De anläggningar som berörs är ProBike Sthlm Norr (Sollentuna), ProBike Sthlm Syd (Sätra) och ProBike Malmö. Avvecklingen kommer att se successivt. Försäljningen fortsätter som vanligt fram till 31 oktober.
Därefter beställs inga nya BMW mc hem. All service och reparationer fortsätter som vanligt till den 31 december, därefter upphör vår auktorisation.
De BMW som finns på våra verkstäder efter det datumet kommer naturligtvis att repareras och färdigställas med bibehållen garanti.

De BMW motorcyklar, reservdelar, tillbehör, accessoarer och annan personlig utrustning vi har i lager kommer att rabatteras med start nu på lördag 26 augusti då vi har vår årliga höstutförsäljning.

-Vi fortsätter vår verksamhet med att i första hand fokusera på Harley-Davidson, Piaggio, Vespa, Gilera, Aprillia, Moto Guzzi och Derbi. Det finns också en möjlighet att vi inom kort stärker upp vårt utbud med ytterligare premiummärken, säger Tom Hammarberg VD för ProBike.
 
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

BMW-spekulanter i Kiruna har 60 mil. Enkel väg.

Men alla väljer förstås inte hoj efter närmaste skylten...
 
BMW-spekulanter i Kiruna har 60 mil. Enkel väg.

Men alla väljer förstås inte hoj efter närmaste skylten...

Oj, 60 mil till närmsta verkstad i Kiruna... det var långt. Om man bor där kanske man ska välja Yamaha istället.
Nu väljer jag ju inte en hoj utifrån den skylt som ligger längst bort heller, och det är skillnad på avstånd i distans och avstånd i tid.
 
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

Åh nej...! Och denna affär ligger inte direkt vid pendeltåget eller motorvägsavfarten heller...! Man måste ju köra motorcykel flera kilometer för att komma dit...! Nä. Jag håller med. Bara att glömma BMW för all framtid.
 
BMW har verkligen insett vad det är som gäller. Skall man sälja en premiumprodukt för stora pengar gäller det att hela upplevelsen är premium. Det går inte att göra som Aprilia och stå i ett hörn hos ProBike.

För ser man bara till själva hojen så är RSV4/S1000RR/Panigale eller Tuono/S1000R/Monster/1290SD alla jäkligt bra hojar som vänder sig till samma kundkrets. De som vill ha en hoj med extra allt och är beredda att betala för det.

Ducati var först med branding och har en hängiven/fanatisk kundkrets. De kan också ta ut absolut högst pris och fansen betalar ändå. BMW har jobbat hårt på att föryngra sitt varumärke med varierande framgång. Tar väldigt bra betalt framförallt för sina tillval. KTM är det märke som på MX/enduro marknaden som har lyckats med branding och har skapat en kundkrets med stor sammanhållning trots att produkten inte alltid är lika bra som kan förväntas. De täljer guld i segmentet som tycker BMW är för gubbigt.

Vad gör Aprilia? Jo de tillverkar förbannat bra hojar men representationen i norden har varit ett skämt så länge jag har kört hoj. Nu skall man slåss med de andra på premium-marknaden och nog fan är hojen minst lika bra som de andra både i specifikation och "känsla". Men vad hjälper det när de säljs av "garagehandlare" med ständig REA.

Stäng alla befintliga handlare och öppna 1-2st showrooms nationellt. Ge grabbarna på IBC eller Supermotors en slant för att bli the place för Aprilia och Guzzi i landet så har man en chans att på sikt lyfta anseendet och bygga trogen kundkrets.
 
Åh nej...! Och denna affär ligger inte direkt vid pendeltåget eller motorvägsavfarten heller...! Man måste ju köra motorcykel flera kilometer för att komma dit...! Nä. Jag håller med. Bara att glömma BMW för all framtid.

Nu förstår jag inte. Om du bor i Kalix så får du ju mycket närmare... grattis!
 
Jag gör mig bara lustig över din uppenbara "innanför tullarna" mentalitet. Jag har numera sextio mil till närmaste BMW-handlare och Kirunabon nittio mil. Den BMW-handlare som låg i Umeå brann tydligen ner till grunden i helgen.
 
Jag gör mig bara lustig över din uppenbara "innanför tullarna" mentalitet. Jag har numera sextio mil till närmaste BMW-handlare och Kirunabon nittio mil. Den BMW-handlare som låg i Umeå brann tydligen ner till grunden i helgen.

Nej, det var deras ATV-, snöskoter- och fritidsfordonsverksamhet på Västerslätt. Northbike MC på Ersboda finns kvar - som tur är.
 
BMW har verkligen insett vad det är som gäller. Skall man sälja en premiumprodukt för stora pengar gäller det att hela upplevelsen är premium. Det går inte att göra som Aprilia och stå i ett hörn hos ProBike.

För ser man bara till själva hojen så är RSV4/S1000RR/Panigale eller Tuono/S1000R/Monster/1290SD alla jäkligt bra hojar som vänder sig till samma kundkrets. De som vill ha en hoj med extra allt och är beredda att betala för det.

Ducati var först med branding och har en hängiven/fanatisk kundkrets. De kan också ta ut absolut högst pris och fansen betalar ändå. BMW har jobbat hårt på att föryngra sitt varumärke med varierande framgång. Tar väldigt bra betalt framförallt för sina tillval. KTM är det märke som på MX/enduro marknaden som har lyckats med branding och har skapat en kundkrets med stor sammanhållning trots att produkten inte alltid är lika bra som kan förväntas. De täljer guld i segmentet som tycker BMW är för gubbigt.

Vad gör Aprilia? Jo de tillverkar förbannat bra hojar men representationen i norden har varit ett skämt så länge jag har kört hoj. Nu skall man slåss med de andra på premium-marknaden och nog fan är hojen minst lika bra som de andra både i specifikation och "känsla". Men vad hjälper det när de säljs av "garagehandlare" med ständig REA.

Stäng alla befintliga handlare och öppna 1-2st showrooms nationellt. Ge grabbarna på IBC eller Supermotors en slant för att bli the place för Aprilia och Guzzi i landet så har man en chans att på sikt lyfta anseendet och bygga trogen kundkrets.

En sak jag tänkt på är att det hade ju varit ganska intressant om det fanns en plats där alla hojmärken hade ett showroom, med alla modeller de har till salu för året som man dessutom kan få provköra på en liten bana som alla tillverkarna delar på. Då hade de dyra, exklusiva modellerna också kunnat provköras. Nu får man ju för det mesta hålla råkoll på de olika tillverkarnas road shows för att få möjlighet att köra de exklusivare hojarna. Eventuellt, om de har den med sig öht.
:gnissla
 
En sak jag tänkt på är att det hade ju varit ganska intressant om det fanns en plats där alla hojmärken hade ett showroom, med alla modeller de har till salu för året som man dessutom kan få provköra på en liten bana som alla tillverkarna delar på. Då hade de dyra, exklusiva modellerna också kunnat provköras. Nu får man ju för det mesta hålla råkoll på de olika tillverkarnas road shows för att få möjlighet att köra de exklusivare hojarna. Eventuellt, om de har den med sig öht.
:gnissla
Hört talas om Start2Ride?

Sure, inte alla handlare och inte alla modeller men tillräckligt för att fylla en heldag.
 
Hört talas om Start2Ride?

Sure, inte alla handlare och inte alla modeller men tillräckligt för att fylla en heldag.

Jodå, jag har varit där ett flertal gånger, men det hade ju varit ännu bättre om det fanns året om, eller iaf på säsong där MC-körning är populärt. Och som sagt, samtliga tillverkares samtliga modeller.
Förra året hade ju honda bara skräp med sig dit.
 
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

20 minuters resa från Stockholm C känns inte direkt som ett avstånd som skulle få mig att välja bort ett märke.
Åker med glädje till Desmo med min Ducati trots att jag bor söder om stan och AVA ligger ett stenkast hemifrån.
 
Skoj!
Det är ju killarna på Desmo som ska driva detta läser jag.
Håller dom samma servicenivå på denna anläggning som på desmocenter så kommer det att bli mycket bra.

Detta blir nog bra då Niclas mm. på Desmocenter har varit kanon att ha o göra med.
Det var bara synd att det inte var Aprilia som dom fick in då jag just bytte jag min ducce mot en Tuono.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Jodå, jag har varit där ett flertal gånger, men det hade ju varit ännu bättre om det fanns året om, eller iaf på säsong där MC-körning är populärt. Och som sagt, samtliga tillverkares samtliga modeller.
Förra året hade ju honda bara skräp med sig dit.

Alltså hade Honda med sig hela sitt program!
 
Då branding nuförtiden är väldigt viktigt så har jag hört att det ska bli två separata lokaler med två separata ingångar - "Desmocenter" och "Kippenhebelzentrum"...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top