Pro Superbike Startlista 2012

Det finns ju inte direkt någon lockelse med stora priser som gör att man tycker det kan vara värt att satsa. Det är ju fortfarande bara en break-even affär att rejsa, om man har tur med bra sponsorer. I alla år jag kört, så har jag bara gått back även fast jag ibland haft mycket bra deals. Tror nog de flestas historia ser ut så lika dant. Man tröttnar till slut.

Jag tror faktiskt inte att prispengar och priser är "the way to go" om man vill locka folk att fortsätta. Som det ser ut i PRO SBK så är det ju ändå bara ett fåtal förare som har en rimlig chans att vinna serien. För oss andra som kämpar och sliter för att få ihop ekonomin varje säsong och harvar i mitten/botten så finns det nog andra saker som lockar en att fortsätta. Sänkta anmälningsavifter, lägre priser på däck och soppan, osv...

Sen är det nog inte "bara" ekonomi som får folk att lägga av. Det är mycket slit och tid för att få ihop en säsong redan innan man sätter sig på hojen första gången för året, och under säsongen tar det MASSOR av tid. När man skaffar familj så är det tufft att vara borta så mycket och till slut så tror jag att man kommer till en punkt där det helt enkelt inte är värt det längre... Där är det ju en viss skullnad mot andra sporter. Även om jag tränade mycket MER när jag lirade hockey, så sov man ju inte borta typ 10 helger och ett antal nätter för träningar varje sommar..

Det är nog bara så det är helt enkelt... Folk faller bort av olika anledningar.... Startfältet har ju varierat ganska mycket under dom 9 säsongerna som jag hållit på med det här... Folk kommer och går...

Hur många hockeyspelare i diverse division 1 lag får betalt, hur många får betala för att spela tror du. Dom som sysslar med alla små sporter har samma problem med pengar. Att man ska gå plus på racingen har aldrig varit min drivkraft det har varit "kärlek till Sporten" och viljan att köra motorcykel på gränsen av vad man kan, och dessutom har folk betalat mig för detta. En av mina gamla teamkompisar tex har kört snart 15 år och betalat 90% ur egen ficka för att han tycker om att köra motorcykel.

Jag håller med Erik H DOM FLESTA inte alla är för bekväma.

Självfallet. Jag säger inte att jag inte håller med dig, men alla har sina orsaker till att sluta och den förklaring jag gav delas nog oxå av många. Där ibland mig.

En ren utgiftssport som RR är, omsätter mycket människor och får ta en hård smäll när det är hårdare tider. Speciellt i efterdyningarna av en global kris som gjort att folk hellre håller i pengarna än spenderar dom hej vilt på "roliga saker". Jag är väl lite osäker på att en hockeysport omsätter samma summor. Det byts ju inte skridskor 3 ggr under varje träning? Eller kräver skåpbil, flera tusen i träningskostnder per tillfälle. Det är ofta "runt hörnet" och en ny hockeyklubba varannat år, typ. Nu kanske jag pratar i nattmössan, men vissa sporter går inte jämföra med RR. RR är en speciell sport, med inte allt för många anhängare eller som speciellt inte är så del av svensk kultur som hockey och fotboll är.

Men ju större summor det handlar om för utövarna, ju större svängningar i hur stabil sporten är. Vissa "hobbysporter" överlever ju bättre för att dom inte har så hög inverkan på ens privatekonomi. Och jag vet att man kan få puck i mun och bryta foten i hockey, men RR är ju i en annan dimension där vad gäller skaderisker oxå. Till åldern, så börjar man fundera om det är värt det. Där har jag sagt nej, efter ett antal skador jag inte vill förvärra.

Nåja, svammel i all välmening. Jag hoppas bara att det tillkommer fler förare i år, nu när Pro Superbike 2012 ser ut som att kunna bli ett av de bättre, rent medialt, i med att det fått högre prioritet inom STCC (om jag utläst det hela rätt).

Reflektion

Fantastiskt,

Här närmar sig en ny säsong full av förväntan – kul!
De som verkligen vill något verkar mer upptagna med förberedelser för partners, träning och teknik/hojuppdateringar än att märkas på tangenttryckar forum(?)

Jo - det är dyrt…
Vilket inte kan komma som en nyhet för sig som aktiv.
Att vår sport är ”försvinnande liten” underlättar ju inte direkt men… det är till sist din allra egna INSTÄLLNING som avgör om du tar vara på möjligheterna… eller inte! I väntan på att RR (om någonsin här) erhåller och bevisar sin fantastiska potential som publiksport så ligger det fortfarande i dina händer hur du tar det.

Billigt om man vill?
Fråga dig gärna & fundera lite på varför juniorerna i STCC/Clio cup el de tidigare 4-hjulsamatörserier arbetar ihop 450 – 800´ per säsong för sin racing – och det i en i det närmaste totalobevakad serie.
Jo - de arbetar stenhårt med att bygga partners för att få köra & visa resultat, vilket som alltid bara en handfull RR piloter gör i samma utsträckning.

Själv skrivet/sagt för många gånger här (solly) men lägg tiden där den gör nytta för dig att få in partners – gå en kurs, läs en bok ring en som vet mer - bara du gör nåt så ökar du möjligheterna rejält. Man skulle med fakta rätt enkelt belägga att de flesta RR-utövare väntar på att få det mesta serverat. Dessvärre har många blivit alldeles för bra på att vänta och tappat den gnista som de visar så bra på banan…?

Lite (o)lustigt är det
Att när den aktiva RR-tiden kommer till vägs ände (tid, familj, ekonomi, lust/intresse) så verkar 97% av dem ha byggt upp sin verksamhet med transport, boende, kompisar & mekaniker etc. Dvs när väl allt finns tillgängligt då slutar man och det är emellanåt lite sorgligt att inte fler kan valla in nya förare som oftast behöver mer hjälp än de själva tror.

Startfält 2012 - framåt?
Så länge som diskussionerna förs om billigare så blir det inte bättre - DVS om du inte själv vill sänka dina kostnader genom att sälja dig & din sport till fler än du gör idag.

/Eric

Självfallet. Jag säger inte att jag inte håller med dig, men alla har sina orsaker till att sluta och den förklaring jag gav delas nog oxå av många. Där ibland mig.

En ren utgiftssport som RR är, omsätter mycket människor och får ta en hård smäll när det är hårdare tider. Speciellt i efterdyningarna av en global kris som gjort att folk hellre håller i pengarna än spenderar dom hej vilt på "roliga saker". Jag är väl lite osäker på att en hockeysport omsätter samma summor. Det byts ju inte skridskor 3 ggr under varje träning? Eller kräver skåpbil, flera tusen i träningskostnder per tillfälle. Det är ofta "runt hörnet" och en ny hockeyklubba varannat år, typ. Nu kanske jag pratar i nattmössan, men vissa sporter går inte jämföra med RR. RR är en speciell sport, med inte allt för många anhängare eller som speciellt inte är så del av svensk kultur som hockey och fotboll är.

....

Lite input

En tung elit-hockeyspelare kan förbruka 10 par skridskor á 5.000:- per säsong utan problem.
Kanske 50 +/- komposit-klubbor á 3-4.000:- per säsong.
10 par handskar för 1.500:- per säsong.
De är kanske på is 8 ggr i veckan till en ganska hög timkostnad.

Elit-spelare betalar dock inte själva.....
I division 2 och kanske även 3 får spelare ofta "material-bidrag", de bästa kan få allt material.
Här får man dock acceptera lite hack i klubbor m m å kanske reparationer på skridskor å handskar m m.

Men så har också hockey en annan nivå av omsättning....

Hobby-hockey går ihop tack vare vänliga företag, bingolotter, loppmarknader, prickekorv-försäljning, andra lotter, parkeringsvärdar på mässor i ishallen, kycklingplockning på kyckling-farm, hjälpa till när företag flyttar, bullförsäljning osv osv

Sen en liten till Mackes inlägg tidigare, alla elit-idrotsmän har många nätter hemifrån.

Last edited:
Sen en liten till Mackes inlägg tidigare, alla elit-idrotsmän har många nätter hemifrån.

Jag jämförde med mina egna erfarenheter bara...

Div.1 hockey - Trän/Match 5-6 dagar i veckan under typ 11 mån. - 0 övernattningar.
Elitförare i RR - 8 tävlingar + några testdagar under 6 mån. - 38 övernattningar.

Nu har jag ju förmånen att lyckas "lura med" mig familjen under en stor del av tävlingshelgerna i alla fall, vilket minskar antalet dagar borta från familjen, och därmed ökar förståelsen hos min redan MYCKET förstående fru... :)

Och från div.2 och uppåt så har jag nog aldrig betalat för nån utrustning vad jag kan minnas... Men jag är ju gammal så jag kan ha fel... :D

Här närmar sig en ny säsong full av förväntan – kul!
De som verkligen vill något verkar mer upptagna med förberedelser för partners, träning och teknik/hojuppdateringar än att märkas på tangenttryckar forum(?)
De verkar inte ens ha tid att anmäla sig...

Jag förstår vad du säger Eric men har inte tillräckligt med varningsklockor ringt de senaste åren i form av minskat antal deltagare i Pro Superbike? Är det kanske dags att ta ett steg tillbaka för att ta två framåt eller ska vi fortsätta ha en klass avsedd endast för ett fåtal med höga ambitioner?

Bevisligen har ju varken Svemo, STCC eller generalagenterna lyckats så de kanske ska rannsaka sig själv och fundera på vad de gjort för fel? Att bara skylla på förarna, som vissa gör, börjar bli rejält tjatigt.

Jag är väl lite osäker på att en hockeysport omsätter samma summor. Det byts ju inte skridskor 3 ggr under varje träning? Eller kräver skåpbil, flera tusen i träningskostnder per tillfälle. Det är ofta "runt hörnet" och en ny hockeyklubba varannat år, typ. Nu kanske jag pratar i nattmössan, men vissa sporter går inte jämföra med RR..

Jag tror inte det går att jämföra några sporter alls med varandra. Alla har olika kostnader och olika förutsättningar att få in pengar. Många lagsporter har nog större total utgift, men också fler antal utövare/föräldrar/medlemmar som kan hjälpa till att dra in pengar. Vissa sporter har också lättare än andra att attrahera sponsorer, och många har rätt till aktivitetsstöd osv. Att driva ett hockeylag på någorlunda hög nivå (typ div.2 och uppåt) är nog minst lika kostsamt som att driva ett raceteam i mittensegmentet i t,ex PRO SBK. (om inte dyrare). Men utslaget per spelare är det bra mycket billigare, och har då också helt andra förutsättningar att få in pengar.... Apples and oranges...

Back on topic!

Pro Superbike SM
#2 David Andersson
DART, Aprilia RSV4 Factory APRC -12
www.danderssonracing.com

#14 Filip Backlund
CaWalli, Kawasaki ZX-10R -12
www.filipbacklund.se

#21 Andreas Mårtensson
Cresto Guide Racing, Honda CBR1000RR -12
www.andreasmartensson.se

#31 Daniel Falemo

#95 Eric Lindroth
Team Outstrip, Kawasaki ZX-10R -11
www.lindrothracing.se

#98 Lukas Ockelfelt
EdgeZone Racing, Suzuki GSX-R1000 -12
www.lukas-racing.com

Thommy Sköld

Pro Superbike Privat Cup
#11 Henry Sundkvist
Sundkvist Racing, Honda CBR1000RR -09
www.sundkvistsuperbike.se

#12 Björn Ljungquist
Ljungquist Racing, Honda CBR1000RR -08
www.mcrace.se

#18 Otto Johansson
Otto Johansson Motorsport, Yamaha R1 -08
www.ottojohansson.se

#19 Mats Backman
Backman Racing, BMW S1000RR -11
www.backmanracing.se

#53 Arne Andersson
Trident Racing, BMW S1000RR -12
www.trident.se

#74 Macke Granstedt
Granstedt Racing, Honda CBR1000RR -09
www.mackegranstedt.com
www.twitter.com/MackeGranstedt
www.youtube.com/user/MackeGranstedt

#90 Robin Ericsson

#85 Roger Hansson
Team X3M, Honda CBR1000RR -12
www.teamx3m.com

Wild Card/Inhopp
#79 Mattias Wikberger
Wiking Racing, Kawasaki ZX-10R -11
www.wiking-racing.com[/QUOTE]

Pro Superbike SM
#2 David Andersson
www.danderssonracing.com

#14 Filip Backlund
www.filipbacklund.se

#21 Andreas Mårtensson
www.andreasmartensson.se

#95 Eric Lindroth
Team Outstrip, Kawasaki ZX-10R -11
www.lindrothracing.se

#98 Lukas Ockelfelt
EdgeZone Racing, Suzuki GSX-R1000 -12
www.lukas-racing.com

Thommy Sköld

Pro Superbike Privat Cup
#11 Henry Sundkvist
Sundkvist Racing, Honda CBR1000RR -09
www.sundkvistsuperbike.se

#12 Björn Ljungquist
Ljungquist Racing, Honda CBR1000RR -08
www.mcrace.se

#18 Otto Johansson
Otto Johansson Motorsport, Yamaha R1 -08
www.ottojohansson.se

#19 Mats Backman
Backman Racing, BMW S1000RR -11
www.backmanracing.se

#31 Daniel Falemo

#53 Arne Andersson
Trident Racing, BMW S1000RR -12
www.trident.se

#74 Macke Granstedt
Granstedt Racing, Honda CBR1000RR -09
www.mackegranstedt.com
www.twitter.com/MackeGranstedt
www.youtube.com/user/MackeGranstedt

#85 Roger Hansson
Team X3M, Honda CBR1000RR -12
www.teamx3m.com

#90 Robin Ericsson

Wild Card/Inhopp
#79 Mattias Wikberger
Wiking Racing, Kawasaki ZX-10R -11
www.wiking-racing.com[/QUOTE]

De verkar inte ens ha tid att anmäla sig...

Jag förstår vad du säger Eric men har inte tillräckligt med varningsklockor ringt de senaste åren i form av minskat antal deltagare i Pro Superbike? Är det kanske dags att ta ett steg tillbaka för att ta två framåt eller ska vi fortsätta ha en klass avsedd endast för ett fåtal med höga ambitioner?

Bevisligen har ju varken Svemo, STCC eller generalagenterna lyckats så de kanske ska rannsaka sig själv och fundera på vad de gjort för fel? Att bara skylla på förarna, som vissa gör, börjar bli rejält tjatigt.

Vi verkar tänka rätt olika oftast du & jag, bara ibland åt samma håll.
Det är helt enkelt för få förare som är villiga att betala det pris el anta den utmaningen/ansträngingen som krävs.

Dock,
Inget nytt då vi är ett litet land och våra utövar få till antalet.
Det är nog så busenkelt att ni får invänta den nya generationens förare som från start insett att inget kommer "gratis" utan hårt & envist arbete/tjat.

Och - När snittåldern för nya elitlicenser ligger som den gör är liksom bästföre datumet oftast passerat för att verkligen vilja satsa på en RR karriär... Man fortsätter för attdet är så otroligt kul, utmanande och tufft...

/E

Det är helt enkelt för få förare som är villiga att betala det pris el anta den utmaningen/ansträngingen som krävs.

Dock,
Inget nytt då vi är ett litet land och våra utövar få till antalet.
Det är nog så busenkelt att ni får invänta den nya generationens förare som från start insett att inget kommer "gratis" utan hårt & envist arbete/tjat.

Och - När snittåldern för nya elitlicenser ligger som den gör är liksom bästföre datumet oftast passerat för att verkligen vilja satsa på en RR karriär... Man fortsätter för attdet är så otroligt kul, utmanande och tufft...

/E

:va Du menar från curling-generationen?
"ni får invänta den nya generationens förar-föräldrar som från start insett att inget kommer "gratis" utan hårt & envist arbete/tjat.":rolleyes::crash:D

Visst kan man kritisera den presumtive kunden i all oändlighet men lik förbannat står man där med en produkt som inte tillräckligt många vill köpa.

Fick Pro Superbike-foldern med posten i dag och det var ett bra initiativ :tummenupp
Hoppas den kommer så fort som möjligt när årets säsong är avslutad.

:va Du menar från curling-generationen?
"ni får invänta den nya generationens förar-föräldrar som från start insett att inget kommer "gratis" utan hårt & envist arbete/tjat.":rolleyes::crash:D

Kan vara det bästa och sannaste inlägget i SH historia :):fakta

FYI: Ett antal nya förare var tillfrågade i vinter, även till privatcup, men ingen hade stålarna som krävdes för att seriöst spaka andrahojen i DART.
Som det ser ut fnv. blir det bara EN förare som försvarar Aprilias färger i PSBK.

Jag tycker generellt att dom flesta "småglinen" av idag, med några få undantag, är klena o pallar inte med nån internationell racing, dåligt drillade medialt o lite lätt småtråkiga redan på hemmaplan hjälper ju inte direkt RR-karriären framåt.

Edit: En rejält revanschsugen "gammal avdankad" MX-förare låter mig hälsa att han går "all-in" för SM-guldet i år!!:yoparty

Last edited:
Visst kan man kritisera den presumtive kunden i all oändlighet men lik förbannat står man där med en produkt som inte tillräckligt många vill köpa.

Fick Pro Superbike-foldern med posten i dag och det var ett bra initiativ :tummenupp
Hoppas den kommer så fort som möjligt när årets säsong är avslutad.

Nu är det väl ändå dags både för dig & mfl att börja inse vad sport är?
Citat/ordval som ”En produkt som kunden vill köpa”… klart att en sportutövare skall ställa krav! Men att dravla om ”Produkten skall bli bättre” va fasen – öka insikten till att detta är en sport, bestående av olika klasser och där bäst är bäst och inget annat. Och sagt/skrivet förr - allt kan bli bättre men här idag finns kanske inte fler förare just nu som ÄR villiga att satsa det som krävs. (jag vet att det kan vara svårt att tugga isig för vissa)

Du mfl,
Varför hittar/hör vi inte dessa fånerier som kund/produkt & i andra sporter som inför större mästerskap: ”Nej vi tänker inte ställa upp i SM i höjdhopp/ridning etc. för vi tycker produkten/servicen är för dålig” och priset är för högt. Det är ju knappast ngn nöjespark du ska köpa inträde till för ditt eget höga nöjes skull.

I mästerskap – oavsett vilket – tävlar man för att visa sina färdigheter. För de som vill köra RR i lattjolajbanlådan så finns flera andra alternativ där engångsgrillen platsar till 110%.

Och – ju oftare fler av oss skriver tjafsinlägg på div forum så kommer det ta ännu längre tid innan denna sport & dess utövar får den lyft/lyskraft den förtjänar. Ni som spenderar tid här – ge gärna din uppfattning om hur relationen är mellan hur mycket Positivt det skrivs resp. andelen Negativt. -Sen kan du fråga dig om verkligen allt negativa/tyckanden når sin rätta mottagare så att det åtminstone finns EN liten chans att ev. kritik leder till ngt konstruktivt – ok?

Vad några verkar gå i livskola för är tycka till så mycket & så många gånger – att det till slut blir sant… Sporten RR har en jättepotential men – på det sätt många väljer att behandla den är utmaningen i det närmaste oöverstiglig för att komma till rätt nivå i publik/medias ögon. Tänk om åtminstone 50% av de aktiva elitförarna hade en PLAN för sitt tävlande, visst alla vill inte bli utlandsbäst men förhoppningsvis fler än vad vi ser idag.

Ett par stulna visdomsord jag delar med mig är:
Det är inte hur du HAR det – det är hur du TAR det!

/E

Pro Superbike SM
#2 David Andersson
www.danderssonracing.com

#14 Filip Backlund
www.filipbacklund.se

#21 Andreas Mårtensson
www.andreasmartensson.se

#95 Eric Lindroth