Pro Superbike kör på Anderstorp Raceway

Säkert. Ett tydligare SVEMO har lyckats väl i mitt fall.. :)
...

När du löser ut licensen är det du själv som är ansvarig för att veta det. Tyvär. Det är inget som SVEMO kommer ringa till dig eller skicka pm/mail om. Du är själv ansvarig att ta reda på vad reglerna säger och dom finns att få tag i från SVEMO. :)
 
Det skrivs Challange tillockmed i dokument från SVEMO. Såna där flaggor, program, allt!

Jaså? Jag kollade precis på Svemos hemsida, det ser ut som att du har fel. Jag hittar inte ett enda sånt exempel. Däremot vet jag att Swedie stavade fel på sin buss för nåt år sedan:D
 
Däremot vet jag att Swedie stavade fel på sin buss för nåt år sedan:D
Det var riktigt kul och han fick nog höra det ett par gånger den säsongen :D

Det finns bara ett SM-tecken att vinna för den som kör Superbike och det är genom att vara bäste svensk i totalen i Pro Superbike. Det är nämligen så att om tex en av Plassen-bröderna (Norge) skulle vinna totalen och Freddy komma tvåa så är det Freddy som får "SM-tecknet" av Svemo med det är Plassen som blir svensk mästare. Med det går bra att bli Nordisk Mästare i Superbike, vilket i teorin smäller högre än ett SM, genom att köra i ett annat mästerskap. Rörigt va?! :D

Att vi har så många olika Superbike-klasser med olika namn kan väl inte vara någon annans "fel" än Svemos? Jag, som ändå har lite mer koll än de flesta i publiken, skulle inte sätta många kronor på om den klass som körde på banan under en SM/SO-helg hette Nordic Superbike, Superbike Challenge eller Superstock 1000. Då är det illa...

Varför inte ha tex Superbike (Pro Superbike), Superbike B (Nordic Superbike), Superbike C (Superbike Challenge), Superbike D osv. Skippa de fjantiga namnet Rookie 1000 och kalla det tex Superbike C eller D (det är ju inte direkt rookisar som kör längre...).
 
Skippa de fjantiga namnet Rookie 1000 och kalla det tex Superbike C eller D (det är ju inte direkt rookisar som kör längre...).

Eller skapa klasser som gör att Rookie faktiskt är för rookie's.. Fast nu kommer ju ERF sprint (vilket är succé), men Svemo borde väl ha ett intresse av att få in fler förare till sporten. Som det är nu tror jag att det är många som avstår tävlan just för att det går så fort i "Rookie". 1,08 på Karlskoga eller 1.21 på Mantorp är ju skitfort! Man borde kunna prova på att tävla om man kör 1:20 på Karlskoga, utan att behöva skämmas och vara "ivägen" för mer etablerade Rookie's..
 
Eller skapa klasser som gör att Rookie faktiskt är för rookie's.. Fast nu kommer ju ERF sprint (vilket är succé), men Svemo borde väl ha ett intresse av att få in fler förare till sporten. Som det är nu tror jag att det är många som avstår tävlan just för att det går så fort i "Rookie". 1,08 på Karlskoga eller 1.21 på Mantorp är ju skitfort! Man borde kunna prova på att tävla om man kör 1:20 på Karlskoga, utan att behöva skämmas och vara "ivägen" för mer etablerade Rookie's..
Problemet är väl att det inte finns något underlag för en ren nybörjarklass, där man tex får köra max 1 år. Vi är helt enkelt för få.

Kör man 1.20 på Åsen är det inte tävla man ska göra, utan träna.

ERF-sprint kan ju i teorin innehålla hur snabba och långsamma förare som helst så tycker man att det går för fort i Rookie ska man nog inte förvänta sig att det kommer att gå långsammare i ERF-sprint, eller har jag missuppfattat upplägget?
 
Eller skapa klasser som gör att Rookie faktiskt är för rookie's.. Fast nu kommer ju ERF sprint (vilket är succé), men Svemo borde väl ha ett intresse av att få in fler förare till sporten. Som det är nu tror jag att det är många som avstår tävlan just för att det går så fort i "Rookie". 1,08 på Karlskoga eller 1.21 på Mantorp är ju skitfort! Man borde kunna prova på att tävla om man kör 1:20 på Karlskoga, utan att behöva skämmas och vara "ivägen" för mer etablerade Rookie's..
Håller med fullständigt! Det är nog måååånga som inte törs börja tävla för att det inte finns någon instegsklass längre. Rookie-klasserna är ju knappast nybörjarklasser längre, i synnerhet som övre halvan kör fortare än nedre halvan i superstockklasserna :gnissla
 
Problemet är väl att det inte finns något underlag för en ren nybörjarklass, där man tex får köra max 1 år. Vi är helt enkelt för få.

Kör man 1.20 på Åsen är det inte tävla man ska göra, utan träna.

ERF-sprint kan ju i teorin innehålla hur snabba och långsamma förare som helst så tycker man att det går för fort i Rookie ska man nog inte förvänta sig att det kommer att gå långsammare i ERF-sprint, eller har jag missuppfattat upplägget?

Tror du att ERF-sprint kommer att locka sverige-eliten? Det tror inte jag. Hela arrangemanget är mer lågbudget. Jag tror att det kommer att locka några få snabba förare, och en hel hög gamla gubbar som inte vill köra 3-dagars-camping-med-lite-körtid. Då finns det gott om plats för långsamma rookieförare, som dessutom får tampas med några få snabba.

Åter till topic!
 
Problemet är väl att det inte finns något underlag för en ren nybörjarklass, där man tex får köra max 1 år. Vi är helt enkelt för få.
Nu kan jag vara ute å cyklar igen, men inom tex dragracing så har man ju gränser för hur fort man får köra i vissa klasser, får man under en viss tid så stryks resultatet om jag inte missminner mig helt. Det kanske vore något för rookieklasserna också? Kör man tex 1.08 på Gelleråsen så får man inte köra rookie där längre.
 
Nu kan jag vara ute å cyklar igen, men inom tex dragracing så har man ju gränser för hur fort man får köra i vissa klasser, får man under en viss tid så stryks resultatet om jag inte missminner mig helt. Det kanske vore något för rookieklasserna också? Kör man tex 1.08 på Gelleråsen så får man inte köra rookie där längre.

Sluta, låt dom köra. Grym insperation och motivation för en annan som ska bli lika snabb! Gäller o hålla huve högt och inse att man är inte bäst från början. Men med snabbare grabbar så utvecklas man. Men har även förståelse för dom som är rädda. Men är det tävla man ska göra då? :va
Då ska man nog satsa på bandagar o rejsa lite me polarna istället.
 
Att vi har så många olika Superbike-klasser med olika namn kan väl inte vara någon annans "fel" än Svemos? Jag, som ändå har lite mer koll än de flesta i publiken, skulle inte sätta många kronor på om den klass som körde på banan under en SM/SO-helg hette Nordic Superbike, Superbike Challenge eller Superstock 1000. Då är det illa...

Jag får väl räkna in mig själv till någon i "publiken" och jag kan bara hålla med. Fattar i princip ingenting av de olika klasserna. Och så läser man om, eller pratar med någon som vunnit nån "superbike"-tävling och tänker att: "åh fan, då är han ju rätt duktig" men så visade det sig att han ändå var flera divisioner lägre än de bästa.

Om man inte är extremt intresserad eller kör själv så är det helt omöjligt att hålla koll på de olika klasserna. Jag skulle vilja följa sporten lite mer, men man tappar sugen när det är så otroligt rörigt med alla olika förkortningar.

Det borde vara lite mer som i all annan idrott. Att man har divisioner.
Varenda svensk vet att Elitserien är den högsta hockeyserien i Sverige oavsett om man spelar själv eller knappt är intresserad.

Typ: Elit, division 1, division 2, rookie, junior osv..
 
Last edited:
Sluta, låt dom köra. Grym insperation och motivation för en annan som ska bli lika snabb! Gäller o hålla huve högt och inse att man är inte bäst från början. Men med snabbare grabbar så utvecklas man. Men har även förståelse för dom som är rädda. Men är det tävla man ska göra då? :va
Då ska man nog satsa på bandagar o rejsa lite me polarna istället.
Menade nog inte att så många är rädda, utan känner prestationsångest och att dom är så långt ifrån toppen att det känns omöjligt att ens vara i närheten, och då tar dom aldrig steget och börjar träna seriöst, eller tävla. Att försöka hänga på en förare som är 10s snabbare per varv ger inte ett smack, däremot någon som är 1-2s snabbare ger bra draghjälp :tummenupp

Nåväl, tillbaka till ämnet innan Nr:18 börjar rensa :)
 
Är man rädd för farten ska man inte tävla, då tränar man tills man är tillräckligt snabb för att känna sig säker.

Jag körde 1.13 som bäst på Åsen när jag tog licens. Det första året blev jag nästan alltid varvad av killar som i dag kör i Pro Superbike (Petter, Svensken mfl). Ingen av dem var någonsin osportslig eller körde fult vid varvningarna och jag var bara skraj på ett enda ställe, snabbhögern på Falkenberg.

Träna mer och kom sen och tävla, i Rookie kör vi snällt och omtänksamt mot de lite långsammare :)
 
Pdf-affish är under tillverkning:tummenupp
Kommer mer info på www.anderstorpraceway.se inom nån vecka. Ska bara klarlägga lite detaljer.

Skulle väl kunna tycka att det e dags för en affish snart, det skulle ju komma en som man kan klistar upp lite här å var å göra reklam för racet.

Annars får man väl göra som man brukar å göra en egen som man klistar upp ,,, kommer det nån eller inte?

Sen måste jag ju fråga när den kommer med :tungan "snart" betyder typ 2-3 månader :D :krama
 
Skulle väl kunna tycka att det e dags för en affish snart, det skulle ju komma en som man kan klistar upp lite här å var å göra reklam för racet.

Annars får man väl göra som man brukar å göra en egen som man klistar upp ,,, kommer det nån eller inte?

Sen måste jag ju fråga när den kommer med :tungan "snart" betyder typ 2-3 månader :D :krama

Strax!
 
..........

Jag körde 1.13 som bäst på Åsen när jag tog licens. Det första året blev jag nästan alltid varvad av killar som i dag kör i Pro Superbike (Petter, Svensken mfl). Ingen av dem var någonsin osportslig eller körde fult vid varvningarna och jag var bara skraj på ett enda ställe, snabbhögern på Falkenberg.............

Tack för det betyget :)

Jag tror att ERF sprint kommer att bli skitroligt för medel-rookies att tampas i! :tummenupp för Humlan mfl!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top