Pro Superbike kör på Anderstorp Raceway

Då kan jag tipsa om ERF, mer än 100 varv och massor av varvningar :D

Så jävla bra ni är på att Quota :arsele

ERF är ett effektivt sömnpiller. Men kul att köra (om ingen krashar, vilket ofta händer..)

WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta
 
Så jävla bra ni är på att Quota :arsele

ERF är ett effektivt sömnpiller. Men kul att köra (om ingen krashar, vilket ofta händer..)

WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta

Du har bara inte insett vilken spänning ett ERF innebär, men det är OK, jag förlåter dig:krama:D
 
Du har bara inte insett vilken spänning ett ERF innebär, men det är OK, jag förlåter dig:krama:D

Jag har insett det, jag är närmast sörjande.

Det är spännande för deltagare, men för publik är det inte speciellt kul ärligt talat. Tankdepåhitlerkärringen gör inte det hela roligare... :näsblod
 
Jag har insett det, jag är närmast sörjande.

Det är spännande för deltagare, men för publik är det inte speciellt kul ärligt talat. Tankdepåhitlerkärringen gör inte det hela roligare... :näsblod

Klart hon gör! Det hör ju till, kladdar man blir det banning från racet.
 
...
WSBK-längd på ett heat vore önskvärt, allt skulle ställas på sin spets då :fakta

Ju högre upp i statusen för sprintrace i rr ju längre racedistans blir det. Blir som sagt mer avgörande för förarens taktik, uthållighet och materialval.

Rookie/Klubbrace ~ 2-3 mil
SM ~ 3-4 mil
SO/NM ~ 4-5 mil
IDM/CEV/EM ~8 mil
VM 10-12 mil racedistans.

Vill man ha längre race får man leta sig upp i statusen på racingserierna. ;)
 
Ju högre upp i statusen för sprintrace i rr ju längre racedistans blir det. Blir som sagt mer avgörande för förarens taktik, uthållighet och materialval.

Rookie/Klubbrace ~ 2-3 mil
SM ~ 3-4 mil
SO/NM ~ 4-5 mil
IDM/CEV/EM ~8 mil
VM 10-12 mil racedistans.

Vill man ha längre race får man leta sig upp i statusen på racingserierna. ;)

Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?

Ahhh.. då e jag med...
Alltså så har ERF högre status än VM...
tack

:)

Det beror på. VM i Endurance är ju 24 timmar. Det har högst status.. Ja, förutom Dakarrallyt. Det är flera dagar.. :gnissla
 
Last edited:
Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?

I detta fallet spelar det inte så stor roll vad du anser. Det är Svemo som stipulerar en racedistans.
Varför snacka ner SM? Svensk mästare är något som inte vem som helst kan kalla sig:tummenupp

Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?



Det beror på. VM i Endurance är ju 24 timmar. Det har högst status.. Ja, förutom Dakarrallyt. Det är flera dagar.. :gnissla

Läs på lite. VM körs i 6-8 och 24 timmar denna säsong. 6-timmars i Donington, 8-timmars i Albacete, 24-timmars i Le Mans och Bol D'or.
 
Last edited:
I detta fallet spelar det inte så stor roll vad du anser. Det är Svemo som stipulerar en racedistans.
Varför snacka ner SM? Svensk mästare är något som inte vem som helst kan kalla sig:tummenupp



Läs på lite. VM körs i 6-8 och 24 timmar denna säsong. 6-timmars i Donington, 8-timmars i Albacete, 24-timmars i Le Mans och Bol D'or.

Ja, då är väl VM i Endurance det fränaste eftersom det är längst (24 timmar)? Skrev jag någonstans att alla racen är 24 timmar?

Jag snackar inte ner SM, men Pro Superbike borde vara mer än "SM", eftersom det är fränaste av det fräna..? Därav borde det vara längre race (enligt mig). Ännu färre kan kalla sig "Pro Superbikemästare".

Att SVEMO stipulerar något är ju en kvalitetsstämpel och alltid korrekt :rolleyes:, det har jag lärt mig genom åren. Ungefär som att handla kläder av fabriksoutlet....
 
Då anser ju iallfall jag att Pro Superbike är Nordens IDM. Har jag fel i mitt tänk? Är det en vanlig sketen SM-tävling? Varför då namnge det så tüfft?
...

I grund och botten är det just precis så. En sketen SM-klass. Den som vinner klassen blir Svensk Mästare i Superbike.
 
Ahhh.. då e jag med...
Alltså så har ERF högre status än VM...
tack

:)

Skrev sprint race för att ingen skulle missuppfatta det så. Men det lyckades ni med ändå! ;)

Men det finns en enkel och rätt tydlig stege i hur långa racen är med vilken status den har som mästerskap. Att hoppa från SM på 3-4 mils race till WSBK på 10-12 mil blir ett stort hopp. Därför är det bra att ha kört IDM/BSB/CEV tex för att det ligger närmst i status, konkurens, racedistans och typ av banor osv.
 
Du kör väll klassen och kan väll det? :näsblod

Säkert. Ett tydligare SVEMO har lyckats väl i mitt fall.. :)

Varför i helvete heter det Challange förresten? Challenge heter det väl?

Finns det 2? Pro Superbike är väl SM klass och Superbike Challange är supportklass. Eller du tänkte på någon annan klass?

Så när man kör under SM så kör man alltså inte SM utan support till SM?

Solklart SVEMO.
 
Last edited:
Säkert. Ett tydligare SVEMO har lyckats väl i mitt fall.. :)

Varför i helvete heter det Challange förresten? Challenge heter det väl?



Så när man kör under SM så kör man alltså inte SM utan support till SM?

Solklart SVEMO.

Det heter Challenge, inte Challange


Har du ens läst NT och SR eller Motorkalendern? I den publikationen finns regelverket för SM. När du skriver på sign-on-listan för en SM-tävling kvitterar du samtidigt att du kan reglerna som står i dessa böcker. Du fick boken gratis när du tog licens. Man får dessutom en uppdaterad version varje år när man löser ut sin licens.

Att skylla på att Svemo är oklart när man själv inte orkar läsa innantill är bara lågt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top