Pro Superbike kör på Anderstorp Raceway

Men de ska ju åka hela 15 varv![/QUOTE]

15 varv = 25 min
25 varv = 40 min
Det vore mer lagom :)
 
15 varv = 25 min
25 varv = 40 min
Det vore mer lagom :)

Om dom åker 1,40 ja.

30 varv vore lagom, kanske mer.

Men vi fjantar ju i sverige, konstigt att vi aldrig blir världsstjärnor :näsblod[/QUOTE]

Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan.
Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!
 
Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan. Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!
Fan, nu är vi överens igen :gnissla

15 varv på Anderstorp räcker mer än väl för mig som åskådare :tummenupp
 
Jag tror det skulle vara bra för sporten med ännu kortare race! Flera korta race istället för långa race med få omkörningar. Det händer sällan så mycket på slutet i dagens race, när alla hittat sitt tempo rullar man på utan att vi får se halsbrytande manövrer i sista kurvan.
Vill man ha långa race finns ju alltid endurance!

Du menar alltså att racing på världsnivå är tråkig? :confused:.

Ett fullt startfält, stora krav på inställningar av hojar, uthålliga förare, krav på däcksval/tillverkare. Ohh, så tråkiga delar av det hela.

Bättre att vi kör 4 race på 5 varv vardera så däcken inte riskerar att bli ruggade innan dom kastas på högen.

Att racingen blir så utdragen i sverige beror ju på att sexton (16!) personer står på gridden. Pinsamt.

Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.
 
Du menar alltså att racing på världsnivå är tråkig? :confused:.

Ett fullt startfält, stora krav på inställningar av hojar, uthålliga förare, krav på däcksval/tillverkare. Ohh, så tråkiga delar av det hela.

Bättre att vi kör 4 race på 5 varv vardera så däcken inte riskerar att bli ruggade innan dom kastas på högen.

Att racingen blir så utdragen i sverige beror ju på att sexton (16!) personer står på gridden. Pinsamt.

Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.

Nu läser du in tolkningar i mina inlägg. Jag har ingenstans skrivit att racing på världsnivå är tråkig. Däremot brukar svenska race vara ganska händelselösa ur publiksynpunkt bortsett från de första 2 varven, och ibland de sista 2 varven. Sällan ser man några större omkastningar i resultatet från varv 3 och senare.

Vi har väl klasser med fler än 16 deltagare?

Jag gillar också superpole, det är därför jag gjort tidsschemat som jag gjort, med ett superkval där de 10 snabbaste får en extra kvart för sig själva.
 
Endurance är ingen åskådarsport mer än för dom närmast sörjande. WSBK-upplägget är en åskådarsport. Superpole osv.
Det finns en stor skillnad här Jens och det är att i WSBK har de jobbat upp ett intresse för serien under snart 25 år, den visas i TV osv. Att försöka kopiera det konceptet till Sverige rakt av, med 40 minuters race och dessutom två st samma dag tror jag inte ett dugg på.

I Sverige vet publiken knappt vad roadracing är så därför tycker iaf jag att vi bör ge dem korta intensiva race där det händer saker hela tiden. Därmed inte sagt att "vi" ska köra 5 varv. Runt 20 minuter är precis lagom och den dag folk vallfärdar till banorna för att se sina favoriter kan vi börja titta på hur resten av världen gör och vad vår publik tycker om.

Ser ut att bli en skön blandning av hojtyper och racing på Anderstorp :)
 
Det finns en stor skillnad här Jens och det är att i WSBK har de jobbat upp ett intresse för serien under snart 25 år, den visas i TV osv. Att försöka kopiera det konceptet till Sverige rakt av, med 40 minuters race och dessutom två st samma dag tror jag inte ett dugg på.

I Sverige vet publiken knappt vad roadracing är så därför tycker iaf jag att vi bör ge dem korta intensiva race där det händer saker hela tiden. Därmed inte sagt att "vi" ska köra 5 varv. Runt 20 minuter är precis lagom och den dag folk vallfärdar till banorna för att se sina favoriter kan vi börja titta på hur resten av världen gör och vad vår publik tycker om.

Ser ut att bli en skön blandning av hojtyper och racing på Anderstorp :)

Ett långt race för att förarna faktiskt ska få bli trötta, slutkörda och använda lite av materialet. När vi kommer ut i europa/världen (ja, just det. Vi gör ju inte det nä) så är vi då förberedda på hur det faktiskt är att raca.

Ett kort race, fine. Men gör ett riktigt långt.
 
Ett långt race för att förarna faktiskt ska få bli trötta, slutkörda och använda lite av materialet. När vi kommer ut i europa/världen (ja, just det. Vi gör ju inte det nä) så är vi då förberedda på hur det faktiskt är att raca.
Och hur många av de som kör Pro Superbike har kapacitet att nå världseliten? Ingen? En?

De som vill ut i världen tränar självklart på att köra längre, har råd att hyra en bana och mjukstartar tex i IDM.

Vi kan inte anpassa svensk RR för att passa 2-3 personer, så stor är inte sporten och den lilla publik vi har måste få valuta för pengarna. Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.
 
Och hur många av de som kör Pro Superbike har kapacitet att nå världseliten? Ingen? En?

De som vill ut i världen tränar självklart på att köra längre, har råd att hyra en bana och mjukstartar tex i IDM.

Vi kan inte anpassa svensk RR för att passa 2-3 personer, så stor är inte sporten och den lilla publik vi har måste få valuta för pengarna. Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.

Jag vill se 5 personer slåss om segern sladdandes på sina puckar. Jag vill se såna upphämtningar som Lundh gjorde på Backlund under -09, hade dom racen hållt på 10 varv till skulle dom varit så spännande så jag fått gåshud! Jag vill se riktig racing som inte är på knattenivå rent ansträngningsmässigt.. (Sänder en ursäkt till alla jag känner i PSBK, jag menar det inte riktigt som det låter). Vi behöver minst ett riktigt race / helg!
 
Ja fy fan, finalracen på Mantorp 2009 och 2010 har ju varit sjukt ospännande :rolleyes:

(Njuter fortfarande när jag ser hur nära Freddy låg Fille efter Mjölby-kurvan 2010 :yoparty)
 
Ja fy fan, finalracen på Mantorp 2009 och 2010 har ju varit sjukt ospännande :rolleyes:

(Njuter fortfarande när jag ser hur nära Freddy låg Fille efter Mjölby-kurvan 2010 :yoparty)

Tänk dig 10 varv senare. Jag tror vi hade sett en förskjutning av "idolerna" då. Filip hade ju inte haft tillstymmelse till däck kvar dom sista 10 varven :D
 
Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.[/QUOTE]

Vadå 10 sek? 30 sek menade du väl:va

Och ja, när ändå folk kommer att vallfärda för att se 40 startande Superbikare, så kan det nog bli spännande med lite varvningar, jag är för 30 varv :yoparty

Tänk dig 10 varv senare. Jag tror vi hade sett en förskjutning av "idolerna" då. Filip hade ju inte haft tillstymmelse till däck kvar dom sista 10 varven :D


Han kanske väljer ett hårdare däck då :tungan
 
Last edited:
Läste precis att Bergmanbröderna skall köra PRO SBK nu med, det kan nog få en del förare att darra :tungan

Dom körde ju 1.18 tex på Mantorp med en 600:a ,,, skall bli kul att se hela ruljansen på Torpet, blir ju fullt upp hela helgen med att kolla på bra race samtidigt som man skall ha sitt eget material i trim med ,,,, puh ,,, svettigt men roligt :tuttar :yoparty
 
Läste precis att Bergmanbröderna skall köra PRO SBK nu med, det kan nog få en del förare att darra :tungan

Dom körde ju 1.18 tex på Mantorp med en 600:a ,,, skall bli kul att se hela ruljansen på Torpet, blir ju fullt upp hela helgen med att kolla på bra race samtidigt som man skall ha sitt eget material i trim med ,,,, puh ,,, svettigt men roligt :tuttar :yoparty

Mycket duktiga grabbar det där, med så lite inkörningsperiod blir det nog kanske 35or tippar jag!
 
Last edited:
Mycket duktiga grabbar det där, men lite inkörningsperiod blir det nog kanske 35or tippar jag!

Jag har för mig att Christoffer Bergman körde en 36:a på Anderstorp, då Schacht körde 35,6 med en 600. Andreas körde en låg 37a. Om jag inte missminner mig. Med en 1000cc kör de absolut 35-tider, mot slutet av säsongen kör de garanterat 34-tider.

Grymt snabba. Bra för både de och för Pro Superbike med unga snabba förare:tummenupp:yoparty
 
Vem fan vill se Backlund eller Freddy leda med 10 sekunder de sista 10 varven? Inte jag iaf.

Vadå 10 sek? 30 sek menade du väl:va

Och ja, när ändå folk kommer att vallfärda för att se 40 startande Superbikare, så kan det nog bli spännande med lite varvningar, jag är för 30 varv :yoparty




Han kanske väljer ett hårdare däck då :tungan[/QUOTE]

Det gjorde vi redan 2004
 
Det gjorde vi redan 2004[/QUOTE]

Vad? Körde ett hårdare däck:va:D

Jag har för mig att Christoffer Bergman körde en 36:a på Anderstorp, då Schacht körde 35,6 med en 600. Andreas körde en låg 37a. Om jag inte missminner mig. Med en 1000cc kör de absolut 35-tider, mot slutet av säsongen kör de garanterat 34-tider.

Grymt snabba. Bra för både de och för Pro Superbike med unga snabba förare:tummenupp:yoparty

Tur för svenska förare att schacht väljer en annan väg:D

Lite inkörning som sagt så kommer dom bli att räkna med!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top