Privatförarcup införs i Pro Superbike 2009!

Såhär kommer det troligtvis att bli. Till 99 %!
Grundat på relativt säker informationskälla!

Separat /egen poängberäkning
107% tror jag det blir el 110 beroende på bana etc.
Samma reglemente som SBK Challange med få ingrepp.
Max 2 år i klassen.

Vad tycker ni?

Jag siktar på att köra Pro Superbike nästa säsong och kan bara hålla med Macke om reglementen mm. Att köra olika reglementen verkar rena snurren.

En sak som jag däremot funderar på som inte diskuterats är hur mycket tid på banan man får. Förutom att det varit skitdyrt har den mycket begränsade totala körtiden på bana varit en starkt anledning för mig att inte köra Pro Sbk hittills. Ska jag köra i snitt 40 mil enkel resa i bussen så vill jag ha mer tid på banan än 2 kval + warmup och race. Redan att SO dragit ner fredagens träning från tre till två pass tycker jag suger. Nu på Falkenberg i SO körde vi ett miniendurance "team bike challange" på lördagskvällen så man fick 30 min till körtid. Det var kanonbra!

kör samma för alla, måste ju vara enklast. gäller alla sbk klasser.

Jag siktar på att köra Pro Superbike nästa säsong och kan bara hålla med Macke om reglementen mm. Att köra olika reglementen verkar rena snurren.

En sak som jag däremot funderar på som inte diskuterats är hur mycket tid på banan man får. Förutom att det varit skitdyrt har den mycket begränsade totala körtiden på bana varit en starkt anledning för mig att inte köra Pro Sbk hittills. Ska jag köra i snitt 40 mil enkel resa i bussen så vill jag ha mer tid på banan än 2 kval + warmup och race. Redan att SO dragit ner fredagens träning från tre till två pass tycker jag suger. Nu på Falkenberg i SO körde vi ett miniendurance "team bike challange" på lördagskvällen så man fick 30 min till körtid. Det var kanonbra!

Jag håller med dig vad det gäller körtid Petter, den måste vi värna om. Men det är en stor skillnad mellan de olika klasserna och det är kvalitétstiden på banan. I Pro är ALLA snabba vilket gör att man har fria varv varje varv ( i princip) kontra SO där det kan skilja rätt mycket tid på varvet mellan olika förare... Det ska man inte glömma :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park