Privatförarcup införs i Pro Superbike 2009!

kvaldäck värka ju kul ! skulle ju själv vilja testa det i kvalen,men vissa (dom som har råd)bränner ju 2-3 kval bakdäck för att komma till superpool + 1 till när dom kommit till superpool.det värkar lite owerkill ?:va
skulle tänka mig att det inte kommer bli tillåtet i privar cupen
Men vi skall absolut ha tillgång till samma maskin matrial
hur skalla vi annars kunna förnedra pro åkarna :D alltså,jag bara skojade.....
så det inte blir något PROblem......

Däcksbegränsningar är på förslag som sagt förut! PRO som Privatcupen!

Det är i grunden ett bra förslag tycker jag.

Kommer det att vara billigare att anmäla sig till proivatcupen än till PRO SBK?
Det är ju främst avgifterna son skrämmer en del förare.

Stramare reglemente? Är det verkligen där skon klämmer?
Om jag har en färdig NSB hoj, så måste jag alltså bygga om den för PRO SB tävlingarna, och sedan sätta tillbaka allt efterå för att köra SO?
Och om jag ska köra privatcupen så kan jag inte köpa en ex. PRO SBK hoj till en billig penning? Säkert billigare än att bygga en "privatcup hoj" från grunden.
Reglementet vi har idag är ju inte dyrt.

Vad trycker PEO SBK förarna om detta?
Mycket bra mes större startfält, men det kommer ju drastiskt att öka antalet varvningssituationer på racen.
Och varvningarna som blir kan ju bli mera i vägen också om det är två st privatcupsförare som fightas om en position sinsemellan....

Lite input från bottenträsket:
Det e apdyrt med fälgar, helsystem, Q-shifter mm. För min del bort bort bort. Standard i privatcupen.

Långsamma??? Satt o tittade på Veidec 600 tider 2005. Då var det HELT STANDARD regelmente med sura 600. Själv hade jag en r6 -04. Då körde papunen 1.20 i pole, Siste man körde 1.25 i ett 28 man stort fält. (själv 1.23). Så det bör gå att köra hyggligt på standard 1000

Lite input från bottenträsket:
Det e apdyrt med fälgar, helsystem, Q-shifter mm. För min del bort bort bort. Standard i privatcupen.

Långsamma??? Satt o tittade på Veidec 600 tider 2005. Då var det HELT STANDARD regelmente med sura 600. Själv hade jag en r6 -04. Då körde papunen 1.20 i pole, Siste man körde 1.25 i ett 28 man stort fält. (själv 1.23). Så det bör gå att köra hyggligt på standard 1000

Men men men... Vad kostar inte ett original avgas? Fälgar håller jag med om är onödigt för där finns det inga pengar att spara vid vurpor men ex. bakram, toppkåpstag clip on mm. gör det ju bara billigare gång nr.2 man vurpar. Eller?

Lite Honda originalpriser
bakram 4900 +moms
Ljuddämp 15500+
Toppkåpstag 1550+
Styrhalva 1200+
Osv...

Toppkåpstag och bakram från eftermarknaden håller (går att rikta) dessutom mycket bättre.

//Tompa

Jag tycker man kan hålla det enkelt och köra efter det reglemente som redan finns. Det är bara dumt att röra till allting med ytterligare en klass och ytterligare ett reglemente. Så stor skillnad i byggkostnad på en hoj blir det faktiskt inte, och köper man en redan klar "fjolårshoj" så skiljer det ju ännu mindre.

Behåll reglementet så gör var och en som dom vill med fälgar ock dyligt. Det är ju dessutom så att inte ens alla kör med t.ex Magnesiumhjul i PRO SBK trots att man får det. Och det är ju inte så utslagsgivande att en förare som inte har råd med magnesiumhjul t.ex inte har en chans mot en förare som har råd. Så nån orättvisa pga det lär det nog inte bli..

Grymt bra idé!!!!! :tummenupp
In med en privatcup inom PRO SB med samma reglemente och billigare anmälningsavgifter.
Sen är det väl bara att köra som i BSB. Där kör väl alla som "BSB" poäng, och privatcupsförarna sammanställs sedan i en egen tabell. Lite som vi hade i NSB i år där man skiljde på dom med UEM licens.
Så en privatförare kan även ta "riktiga" PRO SBK poäng om dom kör bra. Det blir ju riktigt sporrande!

Det är ett bra sätt att fylla upp startfälten i PRO SBK så att det blir roligare att titta. Och ett bra sätt att "skola in" förare som ligger på gränsen att vara med. :tummenupp

Ser fram emot 2009!

Jag tycker man kan hålla det enkelt och köra efter det reglemente som redan finns. Det är bara dumt att röra till allting med ytterligare en klass och ytterligare ett reglemente. Så stor skillnad i byggkostnad på en hoj blir det faktiskt inte, och köper man en redan klar "fjolårshoj" så skiljer det ju ännu mindre.

Behåll reglementet så gör var och en som dom vill med fälgar ock dyligt. Det är ju dessutom så att inte ens alla kör med t.ex Magnesiumhjul i PRO SBK trots att man får det. Och det är ju inte så utslagsgivande att en förare som inte har råd med magnesiumhjul t.ex inte har en chans mot en förare som har råd. Så nån orättvisa pga det lär det nog inte bli..

In med en privatcup inom PRO SB med samma reglemente och billigare anmälningsavgifter.
Sen är det väl bara att köra som i BSB. Där kör väl alla som "BSB" poäng, och privatcupsförarna sammanställs sedan i en egen tabell. Lite som vi hade i NSB i år där man skiljde på dom med UEM licens.
Så en privatförare kan även ta "riktiga" PRO SBK poäng om dom kör bra. Det blir ju riktigt sporrande!

Det är ett bra sätt att fylla upp startfälten i PRO SBK så att det blir roligare att titta. Och ett bra sätt att "skola in" förare som ligger på gränsen att vara med. :tummenupp

Ser fram emot 2009!

jag håller med dig till 100% :yoparty :yoparty :yoparty

För att förängkla att ytterligare så skulle åxå nsb och sbc kört med samma reglemente så blir det bara ett reglenente för all superbike klasser,
och då menar jag ju dom där "trattarna" som man inte får byta i nsb å sbc.

2009 kommer ett grymt bra år för superbike :tummenupp

Kan det läggas krav på att alla som kör i Pro Superbike inte ska ha olackerade kåpor / nyligen kraschade hojar som ser ut som skit? Det har ju SO/SM cirkusen dragits med en hel del. Ser bättre ut både för publik och förare att man ser att folk tar hand om sina prylar. En sak är att vurpa på helgen och inte hinna / kunna laga, men att komma till en tävling med hel och fin hoj borde kunna vara obligatoriskt.

Privatkupen borde vara sponsorfinansierad så anmälningsavgifterna blir så låga som möjligt. Alla privata förare t.ex måste köra med en viss sponsors dekaler på både hoj och själv själv (hjälm t.ex), samt bära något plagg då och då.

Ser fram emot 2009!

Håller med Macke! Så borde det se ut.

:)

Men men men... Vad kostar inte ett original avgas? Fälgar håller jag med om är onödigt för där finns det inga pengar att spara vid vurpor men ex. bakram, toppkåpstag clip on mm. gör det ju bara billigare gång nr.2 man vurpar. Eller?

Lite Honda originalpriser
bakram 4900 +moms
Ljuddämp 15500+
Toppkåpstag 1550+
Styrhalva 1200+
Osv...

Toppkåpstag och bakram från eftermarknaden håller (går att rikta) dessutom mycket bättre.

//Tompa
Ok, ger mig. Bakram, styre mm är väl skit samma.

Men vidhåller att fälgar och avgassystem är en betydande kostnad (Tex blev 2 PVM-fälgar o komplett Acra skrot på en onsdagsträning, och fick därefter beställa nytt. Är övertygad om att 15 kg järnrör i form av ett orginalsystem samt orginalfälgar hade hållt mycket bättre...

Kan det läggas krav på att alla som kör i Pro Superbike inte ska ha olackerade kåpor / nyligen kraschade hojar som ser ut som skit? Det har ju SO/SM cirkusen dragits med en hel del. Ser bättre ut både för publik och förare att man ser att folk tar hand om sina prylar. En sak är att vurpa på helgen och inte hinna / kunna laga, men att komma till en tävling med hel och fin hoj borde kunna vara obligatoriskt.

Privatkupen borde vara sponsorfinansierad så anmälningsavgifterna blir så låga som möjligt. Alla privata förare t.ex måste köra med en viss sponsors dekaler på både hoj och själv själv (hjälm t.ex), samt bära något plagg då och då.

Ja och slips och kostym i depån :tummenupp
Nu är du sån där igen :rolleyes:
Jag såg att du råkade ha en repig hoj i ditt depåtält på Mantorp,
när jag tittade ut på nattkvisten såg jag hur du satt och polerade på den, blev det något bättre :confused:
Ok jag kan väl hålla med dig då för en gångs skull :)

Ok, ger mig. Bakram, styre mm är väl skit samma.

Men vidhåller att fälgar och avgassystem är en betydande kostnad (Tex blev 2 PVM-fälgar o komplett Acra skrot på en onsdagsträning, och fick därefter beställa nytt. Är övertygad om att 15 kg järnrör i form av ett orginalsystem samt orginalfälgar hade hållt mycket bättre...

Bara för att man FÅR byta avgassystem och fälgar, så MÅSTE man inte.

Som jag skrev tidigare så kör efter samma reglemente. och dom som vill köra orginalsystem får väl göra det då. Jag tror inte att du kommer hamna efter på grund av maskinmaterialet på grund av det.
Själv anser jag att det i längden blir billigare med ett eftermarknadssystem än ett orginal. Vad kostar t.ex ett par orginalljuddämpare om du vurpar sönder dom? Säkert dyrare än ett par eftermarknads.....

Om du vill köra orginal så gör det då, men tillåt något annat i reglementet så när du vurpar sönder ditt dyra orginalsystem så kan du sätta på ett billigare eftermarknadssystem....

Det enda jag kan hålla med om är fälgarna. Magnesiumhjulen är väldigt dyra, och verkar väldigt sköra. Dom verkar ju gå sönder lite titt som tätt, så det är nog klart mycket billigare att köra med standardhjulen.
Jag har kört standardhjul hela tiden i NSB och SBC och sett folk spräcka flertalet magnesiumhjul.
Å andra sidan så accepterar jag att en del har råd, och är villiga att lägga pengar på såna hjul, medans jag väljer att köra orginal.
Dom som kör med magnesiumhjulen har säkert en liten, liten, liten fördel gentemot mig på banan. Men det är nog knappast det som fäller avgörandet på banan, så därför tycker jag att det är OK att tillåta dom i reglementet.

Ska man ha ett separat reglemente för Privatcupen så blir det ju praktiken 3 olika reglementen (om man räknar in tratthärvan) som man ska rätta sig efter under en säsong om man ska köra SBC och NSB, men nåt inhopp i privatcupen.
Det är tycker jag inte är vettigt...

Last edited:
Kanske dags att köpa något annat än PVM-fälgar? De verkar betydligt skörare än andra mag-fälgar, dessutom är de ju inte direkt billigare än marchesini ändå..

Mackes resonemang är ju det enda vettiga. Serierna behöver kontinuitet och enkelhet.

Jag känner mig träffad :tungan bättring lovas till nästa år !

fälgar !

alternativ till orginal hjul och magnesium är smidda alu hjul mycket fina och kortare leverans tid än magnesium,skiljer sig inte mycket mot magnesium i vikt men i pris.

Men låt dom som har magnesium åka med det :tummenupp

alternativ till orginal hjul och magnesium är smidda alu hjul mycket fina och kortare leverans tid än magnesium,skiljer sig inte mycket mot magnesium i vikt men i pris.

Men låt dom som har magnesium åka med det :tummenupp

Bara för att du har det... :tungan

He he he...

Jag håller med! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär