Privatförarcup införs i Pro Superbike 2009!

Men det är ju företagen som pröjsar våran lek, vill dom att vi ska köra på en lördag så är det väl bara att göra det!

Jo, men vid den tävlingen så körde man ju avsevärt mindre antal klasser än vid en normal STCC helg.

Problemet är alla människor som är engagerade i team och runt omkring som nu sannolikt behöver offra ytterligare en arbetsdag. Vad positivt kan någon se i det?

Har man nu en produkt som inte är tillräckligt bra för att för att locka publiken till sig på söndag. Hur kan man i hela friden kan man tro att det skulle bli bättre för att den går på lördagen. Det är ju fortfarande samma koncept/produkt som erbjuds.

Om det nu är företagseventen som är viktigare än racingen så är man ju inne på helt fel spår. Då kan man ju lika lämna racerbilarna o hojarna hemma i garaget så blir spritnotan lite billigare för de stora sponsorerna.

Har man nu en produkt som inte är tillräckligt bra för att för att locka publiken till sig på söndag. Hur kan man i hela friden kan man tro att det skulle bli bättre för att den går på lördagen. Det är ju fortfarande samma koncept/produkt som erbjuds.

Om man nu har input som tyder på att det skulle vara bättre för STCC-cirkusen att köra på en lördag så vore det väl väldigt dumt att inte prova det. Och kan man inte få loss några extra lediga fredagar per år tror jag inte man kan genomföra en satsning ändå. Ibland måste man försämra något för några för att något annat ska bli bättre.

Superbike Challenge har ju ändå inga egna race nästan. Det är 2 race som går separat från Mike/SO, resten arrangeras av SO.

Försvinner Superbike i SM, så bör dock Superbike i SO ökas till fler antal tävlingar. Annars blir det sämre.

Sånt där skulle ju onekligen var bra o få reda på om man funderar på o klassa upp sig. Det är ju viss skillnad på att köra (om man nu håller sig till de svenska tävlingarna) enbart 2 race på karlskoga och ett på falkenberg mot som idag 7 race.

Men det är ju företagen som pröjsar våran lek, vill dom att vi ska köra på en lördag så är det väl bara att göra det!

Visst är det så i mångt och mycket. Men om "the passion for the sport" går förlorad på bekostnad av "business" så kantrar ju skutan till slut och det vinner vare sig affärsman eller entusiast på.

Det är i grunden ett bra förslag tycker jag.

Kommer det att vara billigare att anmäla sig till proivatcupen än till PRO SBK?
Det är ju främst avgifterna son skrämmer en del förare.

Stramare reglemente? Är det verkligen där skon klämmer?
Om jag har en färdig NSB hoj, så måste jag alltså bygga om den för PRO SB tävlingarna, och sedan sätta tillbaka allt efterå för att köra SO?
Och om jag ska köra privatcupen så kan jag inte köpa en ex. PRO SBK hoj till en billig penning? Säkert billigare än att bygga en "privatcup hoj" från grunden.
Reglementet vi har idag är ju inte dyrt.

Vad trycker PEO SBK förarna om detta?
Mycket bra mes större startfält, men det kommer ju drastiskt att öka antalet varvningssituationer på racen.
Och varvningarna som blir kan ju bli mera i vägen också om det är två st privatcupsförare som fightas om en position sinsemellan....

Varvningar blir ävl inte ett mycket större problem om det ska köras med 107% regeln, speciellt när racen bara är tolv varv....

Varvningar blir ävl inte ett mycket större problem om det ska köras med 107% regeln, speciellt när racen bara är tolv varv....

Sant... Inte många privatcupsförare som får vara med och köra racet då heller...

Det är väl ett några PRO SBK förare som inte klarar 107% i dagens läge heller ibland?

Fan va sugen man e på att va me o leka... ngn som har 300K över som man inte behöver så lovar jag att jag kan hjälpa till med att spendera dom :tummenupp

Det är ju baksidan...

Kan ju låta lite hårt, men poängen med 107% är väl just att det inte ska bli för mkt varvningar som kan "störa" ett race, och är man inte tillräckligt snabb för den serien.. så finns det ju andra serier som man kan köra i tills man blir tillräckligt snabb.
Privatcupen som de pratas om i tråden kan ju vara en bra inkörsport till att synas och visa sin talang inom kanske mer rimliga ekonomiska ramar... men de ska väl inte va till bara för att fylla ut startfältet med förare utan rätt "tempo".

Kan ju låta lite hårt, men poängen med 107% är väl just att det inte ska bli för mkt varvningar som kan "störa" ett race, och är man inte tillräckligt snabb för den serien.. så finns det ju andra serier som man kan köra i tills man blir tillräckligt snabb.
Privatcupen som de pratas om i tråden kan ju vara en bra inkörsport till att synas och visa sin talang inom kanske mer rimliga ekonomiska ramar... men de ska väl inte va till bara för att fylla ut startfältet med förare utan rätt "tempo".
Fast jag tror att det är mer för att få fler förare till klassen och riskerar man att kvalas ut så blir det ju inte lika intressant, dessutom hör ju varvningar till motorsport. 110% känns kanske mer rimligt på korta svenska banor.

Ett intressant upplägg tycker jag. Men jag är lite skeptisk till det hårdare reglementet. Ska nya något långsammare förare köra med något långsammare hojar. Det kan bli ganska stora fartskilnader o har man då kval gräns kanske svårt att kvala in.

Man kanske skulle fundera på att göra som STCC, privat cup bilarna får inte vara nyare än si o så. Säg att dom som kör privat cupen 2009 inte får ha hojar nyare hojar än 2008 men samma reglemente. Det skulle ju göra att det går att få tag på bra hojar till lite bättre pris än om det ska vara flong nytt o samtidigt så finns det en bra andra hands marknad för Pro sbk hojarna.

Reglementet är lite konstigt, då det sägs att befintliga stora team kan hjälpa till med t.ex. depåplats och mekar. Då vore det väl också utmärkt om dom kan sälja sina fjolårshojar till de som ska köra privatkuppen?

kvaldäck

kvaldäck värka ju kul ! skulle ju själv vilja testa det i kvalen,men vissa (dom som har råd)bränner ju 2-3 kval bakdäck för att komma till superpool + 1 till när dom kommit till superpool.det värkar lite owerkill ?:va
skulle tänka mig att det inte kommer bli tillåtet i privar cupen
Men vi skall absolut ha tillgång till samma maskin matrial
hur skalla vi annars kunna förnedra pro åkarna :D alltså,jag bara skojade.....
så det inte blir något PROblem......

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...