Privatförarcup införs i Pro Superbike 2009!

Dom borde göra somi BSB. Där har privatarna en egen serie i serien, men får i den stora serien om man lyckas ta sig upp i topp 15 där. Dvs; En privatförare kan vinna hela BSB..... men det e lika troligt som här...

Dom borde göra somi BSB. Där har privatarna en egen serie i serien, men får i den stora serien om man lyckas ta sig upp i topp 15 där. Dvs; En privatförare kan vinna hela BSB..... men det e lika troligt som här...
Det trodde jag var tanken och det är ju det enda logiska, kommer man tia i racet kommer man ju liksom tia i racet. Alla tävlar om poängen i Pro Superbike men Cup förarna har en egen tabell också.

Suck. Återigen fokuseras det på fel saker. Att söndagen försvinner är ingenting som har med Privatförarcupen att göra. Det är något som STCC har beslutat.

Varför, någon som vet det riktiga svaret?
Köper inte att det krockar med andra tävlingar publikfattigt är det väl bara om det regnar :confused:

"Ännu tommare läktare blir det på fredagar". Hur kan det bli tommare? Det har inte kommit någon publik på lördagarna tidigare heller. Utan det är teampersonal från alla de olika teamen som kollar på racen, och som vanligt, de närmast sörjande. Så det där har inget med saken att göra.

Ok det håller jag med om :)

"Man "FÅR" kör med sämre hoj?". Är man med i Privatförarcupen så ska man köra med lite enklare hojar. Det är ju därför det finns ett reglemente.. Som talar om vad man får göra och inte göra. Ett enklare reglemente är till för att hålla kostnaderna nere för nykomlingarna i klassen. Och framförallt, att man ska våga köra där.

Tycker jag är en kanonide däremot pratade jag med Hulth om detta, det kan ju komma in förare som varvas 1-2-3 gånger vilket inte hade varit bra alls!
Men tydligen ska 107% regeln gälla hoppas bara att det är från Proåkarna då!

Till alla: Hur många är det som skrivit ett inlägg under denna tråd än så länge som funderar på att köra Privatförarcupen nästa år? Detta är hur reglementet kommer att se ut de kommande åren lite överskådligt. Mer detaljerat jobbar man på för fullt att ha klart så snart som möjligt.

Jag :)

Däremot håller jag fast vid att det var dumt att lägga racet på Lördagen pga det jag skrev innan, men är det bestämt, så är det!

Det trodde jag var tanken och det är ju det enda logiska, kommer man tia i racet kommer man ju liksom tia i racet. Alla tävlar om poängen i Pro Superbike men Cup förarna har en egen tabell också.

Precis min mening.

Men det tråkiga är väl att vi bara har 5-6 förare som kör i seriösa team, resten är privatförare. Så om dom inte inför prispengar eller någon annan seriös morot så kommer detta vara dödsstöten för klassen som sådan.

Tycker det var lite spännande i år. Jimmy körde ju inte så alla andraplatsare fick vara med o vinna lite......

Privatcup funkar nog bara om man kör medd ett WSBK-liknande reglemente... så att dom som har råd kör pro och resten hamnar cupen utan att ha någon riktig chans på vinst utan får slåss i den egna tabellen med endast några få ego-poäng i stora klassen......

Men det e ju bara vad jag tror.... annars kör nog folk vidare i NSB o SM...

Mina 2 cent!

/Anders

Man kommer inte att kunna Pro Superbike om man är anmäld till Privatförarcupen. Frågade Eric Hulth. Men sedan är det kanske inte skrivet i sten ännu. Kanske en utav detaljerna man ska diskuterra vidare. Men för tillfället verkar det inte som att det blir så.

Precis som ni säger, så är väl chansen att en privatförare vinner hela mästerskapet ytterst små. Med tanke på att man kör efter ett annat reglemente tex.

Rent spontant tror jag det blir krångligt för publik på plats om man har två skillda serier som kör samtidigt. Kommer man tia i racet ska man ju ha sin belöning för det i form av poäng oavsett vilken budget man har.

Hoho... dom får väl göra som i staterna att man startar i två omgångar... först en a-start.... sen några sekunder senare en b-start. Säkert o bra om något händer a-förarna i första sväng..... *ironi*

Precis min mening.

Men det tråkiga är väl att vi bara har 5-6 förare som kör i seriösa team, resten är privatförare. Så om dom inte inför prispengar eller någon annan seriös morot så kommer detta vara dödsstöten för klassen som sådan.

Tycker det var lite spännande i år. Jimmy körde ju inte så alla andraplatsare fick vara med o vinna lite......

Privatcup funkar nog bara om man kör medd ett WSBK-liknande reglemente... så att dom som har råd kör pro och resten hamnar cupen utan att ha någon riktig chans på vinst utan får slåss i den egna tabellen med endast några få ego-poäng i stora klassen......

Men det e ju bara vad jag tror.... annars kör nog folk vidare i NSB o SM...

Mina 2 cent!

/Anders

Som jag förstod det hela, var att Superbike challenge tas bort helt:va

Rent spontant tror jag det blir krångligt för publik på plats om man har två skillda serier som kör samtidigt. Kommer man tia i racet ska man ju ha sin belöning för det i form av poäng oavsett vilken budget man har.

Sant. Folk i allmänhet har svårt att hålla koll på saker. Då ska man göra det "dagisenkelt" för de för att de ska kunna hänga med i vad som händer i racet.

Har bekanta som är intresserade av racing men som verkligen inte har koll på vad som händer i ett race. För de människornas skull, som tydligen är så många, måste man hålla hårt i enkelheten. Trots allt, så måste man vara hyfsat inbiten för att hänga med. Vi pratar ju trots allt inte om åskådare av "engelskt-snitt", utan om svenskar. Förhoppningen är väl kanske att öka intresset för roadracingen genom att bjuda på bra racing. Och att man på så vis vill lära sig lite om vad som händer.

Tyvärr tar sånt tid. Väldigt långt tid.

Som jag förstod det hela, var att Superbike challenge tas bort helt:va

Ingen aning. KAnske är det så. Luff får väl en hjärtattack då iofs.

MEn inför dubbla rejs o prispengar i Pro samt WSBK-trim så tror iaf jag att det kan lock hit lite folk från utländska serier samt locka fram några gamla rävar...

Ingen aning. KAnske är det så. Luff får väl en hjärtattack då iofs.

MEn inför dubbla rejs o prispengar i Pro samt WSBK-trim så tror iaf jag att det kan lock hit lite folk från utländska serier samt locka fram några gamla rävar...

NSB blir kvar i SO har jag hört.
Så Luff får i så fall tänka om en del, och se till att det blir fler race.

Alltså inga Superbike i vanliga SM!

Sant. Folk i allmänhet har svårt att hålla koll på saker. Då ska man göra det "dagisenkelt" för de för att de ska kunna hänga med i vad som händer i racet.

Poäng till "alla" som tar placering i PRO Superbike, samt en egen tabell för privat cupen låter som det enda rimliga. Förslagsvis olika färg på nummer/nummerbotten för att publiken ska se vilken "klass" föraren tillhör.
Om det dessutom blir lägre startavgift i privat cupen, så kan det nog funka.
Fullt både på läktare och bana (om man nu klarar 107%):yoparty

Varför ringer ni inte Bob Huzell och begär klara besked?

Att köra race på lördagen är nog det dummaste beslut som tagits av STCC herrarna.

Mkt bra beslut att starta privat cupen.
Dock blir jag skeptiskt om de ska ta bort superbike challenge, isf kommer det att vara 70st kvalande till varje race i privat cupen. Alla kommer ju att hamna i den serien.
Hoppas de kommer på att superbike challenge fyller ett syfte. Iaf till alla som inte har råd att åka stcc, vare sig det e privat cup eller pro sbk.
Om superbike challenge finns, så blir det ju mer race ;)

Att köra race på lördagen är nog det dummaste beslut som tagits av STCC herrarna.
Det tror inte jag. De provade det redan i år med stor framgång på en av tävlingarna. Jag tror det lockar mer publik, och sponsorerna kan ha sina fester också och ändå orka jobba på måndagen :)

Mkt bra beslut att starta privat cupen.
Dock blir jag skeptiskt om de ska ta bort superbike challenge, isf kommer det att vara 70st kvalande till varje race i privat cupen. Alla kommer ju att hamna i den serien.
Hoppas de kommer på att superbike challenge fyller ett syfte. Iaf till alla som inte har råd att åka stcc, vare sig det e privat cup eller pro sbk.
Om superbike challenge finns, så blir det ju mer race ;)
Superbike Challenge har ju ändå inga egna race nästan. Det är 2 race som går separat från Mike/SO, resten arrangeras av SO.

Försvinner Superbike i SM, så bör dock Superbike i SO ökas till fler antal tävlingar. Annars blir det sämre.

Varför ringer ni inte Bob Huzell och begär klara besked?

Det jag skrivit är så klara besked de kan ge än så länge.

Det pratas mycket om att de stora sponsorerna gillade lördagsrace-arrangemanget på Göteborgsracet som det var i somras. Enklare/lättare att ha ett företagsevent för sin personal på en lördag tydligen. Så har alla kvar sin vilodag på söndagen.

Det positiva rent egoistiskt är att man nu hinner till racen på söndagarna på annat håll.

Det pratas mycket om att de stora sponsorerna gillade lördagsrace-arrangemanget på Göteborgsracet som det var i somras. Enklare/lättare att ha ett företagsevent för sin personal på en lördag tydligen. Så har alla kvar sin vilodag på söndagen.

Jo, men vid den tävlingen så körde man ju avsevärt mindre antal klasser än vid en normal STCC helg.

Problemet är alla människor som är engagerade i team och runt omkring som nu sannolikt behöver offra ytterligare en arbetsdag. Vad positivt kan någon se i det?

Har man nu en produkt som inte är tillräckligt bra för att för att locka publiken till sig på söndag. Hur kan man i hela friden kan man tro att det skulle bli bättre för att den går på lördagen. Det är ju fortfarande samma koncept/produkt som erbjuds.

Om det nu är företagseventen som är viktigare än racingen så är man ju inne på helt fel spår. Då kan man ju lika lämna racerbilarna o hojarna hemma i garaget så blir spritnotan lite billigare för de stora sponsorerna.

Problemet är alla människor som är engagerade i team och runt omkring som nu sannolikt behöver offra ytterligare en arbetsdag. Vad positivt kan någon se i det?

Har man nu en produkt som inte är tillräckligt bra för att för att locka publiken till sig på söndag. Hur kan man i hela friden kan man tro att det skulle bli bättre för att den går på lördagen. Det är ju fortfarande samma koncept/produkt som erbjuds.
Huvudklassen för serien (dock inte för mig) är STCC, den kör enbart en dag som det var i år - söndagen. Det är alltså inte alls säkert att hela programmet skjuts fram bara för att tävlingsdagen flyttar till lördagen. Det beror nog mer på antalet klasser som ska tävla osv. Blir kanske bara lördagskörning?
Av någon anledning verkar ändå lördagsutflykter locka mer än söndagar. Jämför stora mc-mässan. Brukar vara tors-sön, men när är folksamligen störst - jo på lördagen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park