Privatförarcup införs i Pro Superbike 2009!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är fastställt att man kommer att införa en Privatförarcup i Pro Superbike 2009!

Hoppas innerligen på fulla startfält och att folk vågar ta klivet upp. Börja slipa på marknadsföringstalangerna och sy ihop nästa års tävlingsår under hösten!:tummenupp

Pro Superbike har bjudit på grymt spännande race iår. Det enda som fattats, framförallt på vissa tävlingar, är ett lite fylligare startfält.

Mer info om vad det innebär: http://www.highsider.se/privatcup2009.html
 
Okej, men vad innebär det egentligen då?? Får "privatförarna" egna poäng, mer poäng? Enklare reglemente? man "får" köra med sämre hoj eller vadå? Startavgifter, wildcardspecial som i år eller? Livesändning, kanon, men vilken kanal sägs inte, ska man vänta in i det sista då som -06?? Shit vad jag låter negativ, men jag vill veta, har nämnligen lust att köra med stora pojkarna minst en gång nästa, om man har en riktgit hoj förstås...

Bra info annars Rash! Keep it up!! :tummenupp
 
Rash, vad menar du med "STCC kommer att ta bort söndagen från racehelgen. En ny tävlingshelg blir istället fredag - lördag istället för lördag - söndag."

Ska INGEN köra på söndag eller är det bara hojar som kör fredag lördag?
 
Ingen kör på Söndag, söndag är vilodag enl gud!

Faktum är att man inte vill konkurrera med annan sport som är på söndagar, typ moto gp och serie A eller nåt!!!!
 
Okej, men vad innebär det egentligen då?? Får "privatförarna" egna poäng, mer poäng? Enklare reglemente? man "får" köra med sämre hoj eller vadå? Startavgifter, wildcardspecial som i år eller? Livesändning, kanon, men vilken kanal sägs inte, ska man vänta in i det sista då som -06?? Shit vad jag låter negativ, men jag vill veta, har nämnligen lust att köra med stora pojkarna minst en gång nästa, om man har en riktgit hoj förstås...

Bra info annars Rash! Keep it up!! :tummenupp
Som jag förstod det hela så kommer det bli en egen cup med egna poäng fast den körs samtidigt som Pro Superbike. Så, trots att du kör mot de stora pöjkarna ute på banan så tävlar ni inte om samma poäng. Ser själv att det är lite luddigt förklarat kanske man jag hoppas du förstår vad jag menar.
Smart tänk, förutom att vanliga svenssons jobbar på fredagar, så det lär ju bli ännu tommare på läktarna då :huvet
Racet körs ju på lördagen och då är du ledig :tummenupp
 
Smart tänk, förutom att vanliga svenssons jobbar på fredagar, så det lär ju bli ännu tommare på läktarna då :huvet

Ja... och de flesta vanliga rejsare också väl... som då måste ta mer ledigt från jobbet och så...
Hmmmmmm.....
 
Ja... och de flesta vanliga rejsare också väl... som då måste ta mer ledigt från jobbet och så...
Hmmmmmm.....
Jovisst, men dom gör det ju för att dom brinner för rejsandet/måste. Att då dessutom köra för tomma läktare tror jag bara sänker motivationen, och gör det svårare att ragga spons mm. Till slut blir det så dött att det hela läggs ner :(
 
Som jag förstod det hela så kommer det bli en egen cup med egna poäng fast den körs samtidigt som Pro Superbike. Så, trots att du kör mot de stora pöjkarna ute på banan så tävlar ni inte om samma poäng. Ser själv att det är lite luddigt förklarat kanske man jag hoppas du förstår vad jag menar.

Racet körs ju på lördagen och då är du ledig :tummenupp

Så om man gör ett bra resultat så ska man alltså inte få poäng i PRO SBK, utan i privatkuppen.. känns sådär va..?

Jovisst, men dom gör det ju för att dom brinner för rejsandet/måste. Att då dessutom köra för tomma läktare tror jag bara sänker motivationen, och gör det svårare att ragga spons mm. Till slut blir det så dött att det hela läggs ner :(

perfekt med lördagsrace! Kan man köra BoTT på söndagen också, i fall det krockar :)
 
Last edited:
Så om man gör ett bra resultat så ska man alltså inte få poäng i PRO SBK, utan i privatkuppen.. känns sådär va..?



perfekt med lördagsrace! Kan man köra BoTT på söndagen också, i fall det krockar :)

Kör du privat och vinne så vinner du allt så har jag förstått det. Antar att dom tagit konceptet från Caran Cup i STCC
 
Jovisst, men dom gör det ju för att dom brinner för rejsandet/måste. Att då dessutom köra för tomma läktare tror jag bara sänker motivationen, och gör det svårare att ragga spons mm. Till slut blir det så dött att det hela läggs ner :(

Jo....
 
Ja... och de flesta vanliga rejsare också väl... som då måste ta mer ledigt från jobbet och så...
Hmmmmmm.....

Ja alltså det där om att ta bort tävlingarna på Söndagen är nog inte så smart!
Om det blir träning tex, alltså torsdag, 2 dagar ledigt från jobbet. Även för mekaniker vem ska betala dom?
Sen har det i alla tider varit Söndag raceday. och ingen tar ju ledigt en fredag för att följa kval!

Nej tack!!!
 
Suck. Återigen fokuseras det på fel saker. Att söndagen försvinner är ingenting som har med Privatförarcupen att göra. Det är något som STCC har beslutat.

"Ännu tommare läktare blir det på fredagar". Hur kan det bli tommare? Det har inte kommit någon publik på lördagarna tidigare heller. Utan det är teampersonal från alla de olika teamen som kollar på racen, och som vanligt, de närmast sörjande. Så det där har inget med saken att göra.

"Dubbla poäng". Privatförare får inte mer poäng än Pro SBK-förarna. Varför skulle de få det? De kör i en egen inbördes serie då de kommer att ha det tufft att hänga med rent fartmässigt i den absoluta toppen. Detaljerna är ännu inte klara, det kommer lite senare.

"Man "FÅR" kör med sämre hoj?". Är man med i Privatförarcupen så ska man köra med lite enklare hojar. Det är ju därför det finns ett reglemente.. Som talar om vad man får göra och inte göra. Ett enklare reglemente är till för att hålla kostnaderna nere för nykomlingarna i klassen. Och framförallt, att man ska våga köra där.

Hoztic: Återigen. Det är under lördagarna alla huvudklasser kommer att köra sina race. Det är då folket ska dit också. Om söndagens vara eller icke vara är onödigt att diskutera då det är spikat redan. Prata nu istället om Privatförarcupen under denna tråd.

Steny: Man kan bara vinna Pro SBK om man är anmäld till den klassen. Det kan man alltså inte om man är anmäld till Privatförarcupen.

Till alla: Hur många är det som skrivit ett inlägg under denna tråd än så länge som funderar på att köra Privatförarcupen nästa år? Detta är hur reglementet kommer att se ut de kommande åren lite överskådligt. Mer detaljerat jobbar man på för fullt att ha klart så snart som möjligt.

Så om man gör ett bra resultat så ska man alltså inte få poäng i PRO SBK, utan i privatkuppen.. känns sådär va..

perfekt med lördagsrace! Kan man köra BoTT på söndagen också, i fall det krockar :)

Om man gör ett bra resultat så har man det med sig när man pratar med sina sponsorer om att klassa upp sig till Pro Superbike.

Lördagsrace: Rent personligen tycker jag också att det är bra. Då jag hinner åka på andra race som körs på söndagar. Blir ett jäkla flängande men nu hinner man ju med det:yoparty :D
 
Last edited:
Suck. Återigen fokuseras det på fel saker.

Japp, alltid lika tragiskt att se hur man bara måste få klaga på så mycket som möjligt. Helst innan man ens vet hur det ska fungera, för säkerhets skull, tänk om man inte skulle hinna få klaga lite!
 
Okej, för att reda ut detta en sista gång. Kör jag i Pro SBK som ex. wildcard, får jag poäng i pro sbk eller bara privatcupen? Får man bara SM poäng om man är serieanmäld? Jag har för avsikt att köra pro sbk nåt race nästa år, och tror att det blir stora dragplåstret för att få sponsorer. Men jag måste ju veta själv vad jag kan erbjuda innan jag öppnar truten och kräver folk på stålar :tuttar

Med dubbla poäng menade jag alltså både poäng i pro sbk och privatköret.

Kommer wildcard dealen som var i år att slopas?

bjuder på en smile också :) Allt för att sprida lite positiv anda! :)
 
Last edited:
Har man detta klart med SVEMO eller är det bara klart inom STCC-organisationen? Antar att SVEMO släpper ett protokoll före jul. :D

Hur kommer det att påverka Superbike Challenge? Blir det fyra 1000-klasser med Rookie 1000, SBC, "privatförarcupen" och PRO SBK?
 
Tydligen så var det skitnära att vi (hojarna) inte fick vara med i STCC circusen alls nästa år.
Att det körs på en lördag tror jag bara är bra om man ska locka publik/sponsorer till tävlingarna.
Själv har jag för avsikt att köra Pro Superbike, det är väl som för alla andra bara ekonomin som avgör, får jag inte ihop stålar så får jag väl köra i privatcupen.
Hur som helst så borde det ju vara lättare att ragga sponsorer om man kör tillsammans med STCC.

Hur många förare är det som kan tänka sig att köra i privatcupen?

Suck. Återigen fokuseras det på fel saker. Att söndagen försvinner är ingenting som har med Privatförarcupen att göra. Det är något som STCC har beslutat.

"Ännu tommare läktare blir det på fredagar". Hur kan det bli tommare? Det har inte kommit någon publik på lördagarna tidigare heller. Utan det är teampersonal från alla de olika teamen som kollar på racen, och som vanligt, de närmast sörjande. Så det där har inget med saken att göra.

"Dubbla poäng". Privatförare får inte mer poäng än Pro SBK-förarna. Varför skulle de få det? De kör i en egen inbördes serie då de kommer att ha det tufft att hänga med rent fartmässigt i den absoluta toppen. Detaljerna är ännu inte klara, det kommer lite senare.

"Man "FÅR" kör med sämre hoj?". Är man med i Privatförarcupen så ska man köra med lite enklare hojar. Det är ju därför det finns ett reglemente.. Som talar om vad man får göra och inte göra. Ett enklare reglemente är till för att hålla kostnaderna nere för nykomlingarna i klassen. Och framförallt, att man ska våga köra där.

Hoztic: Återigen. Det är under lördagarna alla huvudklasser kommer att köra sina race. Det är då folket ska dit också. Om söndagens vara eller icke vara är onödigt att diskutera då det är spikat redan. Prata nu istället om Privatförarcupen under denna tråd.

Steny: Man kan bara vinna Pro SBK om man är anmäld till den klassen. Det kan man alltså inte om man är anmäld till Privatförarcupen.

Till alla: Hur många är det som skrivit ett inlägg under denna tråd än så länge som funderar på att köra Privatförarcupen nästa år? Detta är hur reglementet kommer att se ut de kommande åren lite överskådligt. Mer detaljerat jobbar man på för fullt att ha klart så snart som möjligt.



Om man gör ett bra resultat så har man det med sig när man pratar med sina sponsorer om att klassa upp sig till Pro Superbike.

Lördagsrace: Rent personligen tycker jag också att det är bra. Då jag hinner åka på andra race som körs på söndagar. Blir ett jäkla flängande men nu hinner man ju med det:yoparty :D
 
Okej, för att reda ut detta en sista gång. Kör jag i Pro SBK som ex. wildcard, får jag poäng i pro sbk eller bara privatcupen? Får man bara SM poäng om man är serieanmäld? Jag har för avsikt att köra pro sbk nåt race nästa år, och tror att det blir stora dragplåstret för att få sponsorer. Men jag måste ju veta själv vad jag kan erbjuda innan jag öppnar truten och kräver folk på stålar :tuttar

Med dubbla poäng menade jag alltså både poäng i pro sbk och privatköret.

Kommer wildcard dealen som var i år att slopas?

bjuder på en smile också :) Allt för att sprida lite positiv anda! :)

Detaljerna kommer. Kör du som wildcard plockar du ju Pro SBK poäng. Men man kanske även ska kunna köra som wildcarc i privatcupen. Eller man borde iallafall kunna göra det. Det är som sagt detaljer som kommer att släppas ut så snart som möjligt.

Angående Svemo så har man haft möten med de. Och inget görs ju självklart utan att Svemo har en inblick.

Neutral: Redan idag har man ju väldigt många 1000-klasser. Tanken var väl att locka till sig folk från Superbike Challenge. Rookie 1000, Nordic Superbike (SO), Superbike Challenge och Pro Superbike fanns i år. Tanken och förhoppningen är väl att byta ut Superbike Challenge mot Privatförarcupen.

Svemo bör komma med information snart också.

Edit: Wildcard-dealen, Pro Supercard, som erbjöds i år vet jag inte om man kör på nästa år.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top