Privata forumet

Status
Ej öppen för fler svar.
Trist att du tycker att jag kommer med okvädjningsord för att jag anser att man ska försäkra sin egendom fullt ut och förse den med gällande godkända lås. Har har mina förehavanden med försäkringsbolag tidigare,mest pga oljeutsläpp och liknande. Men eftersom jag skött min del av det hela har det aldrig varit bekymmer! Jag håller med om att det suger att få sin mc/bil stulen, men det är väl därför vi helförsäkrar? Eller?

Måste bara kometera detta
Jag vet inte om du har blivit av med hoj eller en bil? men dom flesta har vel hel/halvförsäkrat men då jag som har helförsäkrat och när min hoj blev stulen så rykte jag inte bara på axlarn och sa den är försäkrad så jag får ju en ny eller pengar om 30 dagar!
Nä jag gör minna hoj personliga och som jag vill ha den med lakering,avgassystem mm och att man har kört in sig på presic den!
Så när min försvan så skulle jag velat att där är folk som bryr sig och vill hjälpa till och då kan vel dom diskutionerna vara i ett privat forum!

Måste bara kometera detta
Jag vet inte om du har blivit av med hoj eller en bil? men dom flesta har vel hel/halvförsäkrat men då jag som har helförsäkrat och när min hoj blev stulen så rykte jag inte bara på axlarn och sa den är försäkrad så jag får ju en ny eller pengar om 30 dagar!
Nä jag gör minna hoj personliga och som jag vill ha den med lakering,avgassystem mm och att man har kört in sig på presic den!
Så när min försvan så skulle jag velat att där är folk som bryr sig och vill hjälpa till och då kan vel dom diskutionerna vara i ett privat forum!

Skapa ett ett privat forum, I dont give a fucking damn, really! I just dont understand what`s so fucking secret? Your stolen bikes? Whats the secret??? Har som sagt bara dåliga erfarenheter av att just en speciell krets får veta vissa saker.... Fast det har väl med min ålder att göra?

Skapa ett ett privat forum, I dont give a fucking damn, really! I just dont understand what`s so fucking secret? Your stolen bikes? Whats the secret??? Har som sagt bara dåliga erfarenheter av att just en speciell krets får veta vissa saker.... Fast det har väl med min ålder att göra?

Varför engelska helt plötsligt?:confused:

Vad förstår du inte? Varför vi inte vill lägga ut uppgifter om var vi sett de stulna hojarna? Varför vi inte vill lägga ut var vi kommer spana? Varför vi inte vill lägga ut vad polisen har sagt om saken?

Exakt vad är det du inte förstår med det?

Bor man centralt inne i Helsingborg och parkerar sin motorcykel utomhus låst på gata med alla tänkbara lås som finns på marknaden är sannolikheten att få sin motorcykel stulen väldigt stor. Förr eller senare får fel personer reda på var man förvarar sin motorcykel.

Inte förra sommaren, men sommaren innan stals det t ex tre motorcyklar på väldigt kort tid på gatorna runt omkring min bostad. En medlem i RoH drabbades ena gången. Förra våren hade jag själv inbrott i mitt garage där man stal en hel del värdefulla saker, bl a skyddsutrustning. Lyckligtvis stod motorcykeln förvarad på annan ort vid tillfället. Inte ens enskilt garage skyddar en helt mot stölder och inbrott.

Jag är övertygad om att det är en förhållandevis liten grupp människor som stått för dessa stölder. Inbrottet i mitt garage var sannolikt ingen tillfällighet. Någon har passerat och sett vad som förvarades där.

Även om man är helförsäkrad både på fordon och egendom drabbas man hårt ekonomiskt. Om någon missat det skriver försäkringsbolagen ner värdet på grund av bl a ålder. Efter att ha betalt ut självrisk (inbland självrisker) slutar det inte sällan att man får lägga ut en hel del i mellanskillnad för att fullt ut ersätta det som blivit stulet. Man får helt enkelt prioritera vilka saker man ska ersätta. Känslan efter att ha blivit drabbad får man leva med långt efteråt. Det vet alla som någon gång blivit bestulen.

Jag kan säga att jag är kluven inför det privata forumet, men kan se att det fyller en funktion om det används som det var tänkt ursprungligen. Vi vet alla att samhällets resurser inte räcker till för att få tillbaka stulna saker. Polisen tar upp skadeanmälan, vilket känns mer eller mindre som en formalitet. Polisen vet likväl som vi att det är försäkringsbolagen som kommer att få betala ut ersättning. Indirekt är det vi själva som betalar det med våra premier.

Ett privat forumsavsnitt är bra. PunGt. Jag står utanför RoH i den bemärkelsen att jag inte har tillgång dit men jag får reda på sakerna likt förbannat. Vill folket disskutera stuff, saker, kex eller whatever i ett privat forum så låt dem göra det. Jag kan intyga att RoH är ett förbannat gott gäng ändå! :)

Tror det är din ålder som gör det. Varför har du tung hoj när du bara är 16 år:va

Förstår inte varför du brusar upp så? Din ålder, 15 då eller??

Har du bott i en storstad någon gång? Flytta till malmö eller helsingborg, det snors hojar varje dag. Jag har hel/hel på min hoj, låst med godkända lås och inlåst i ett garage. Men jag ber en bön varje gång jag går ner att den står kvar där jag lämna den sist. Har varken lust eller råd att betala XK för självrisk bara för att en nöt kände för att teståka min hoj. Sen ska man vänta på pengar, sen ska man leta ny hoj, testa ny hoj och till slut köpa en ny hoj. Halva säsongen har gått åt ingenting för att det finns idioter som inte kan skilja på ditt o mitt.

Vet inte hur stor erfarenhet du har av RoH men det finns inget som heter inre krets här eller ett A eller B lag. Alla är väldigt öppna och vänliga så alla känner sig välkomna, även om dom har svårt att lämna HBG ibland. :D

Va lite mer öppen i sinnet så kommer du oxå få ut något bra av detta. :tummenupp

Lägg ner du är ju som ett litet barn!

Det spelar nästan ingen roll hur bra man har låst hojen eller hur säkert man tror den står. Finns där någon som vill sno den så kommer dom med största säkerhet lyckas. Eller iallafall orsaka en del skada under tiden.

Jag lyckades själv ta tillbaka en hoj som hade blivit stulen från en kille i Landskrona. Har aldrig hört en så glad och tacksam person över telefon någon gång som när jag ringde och berättade att jag hade hans hoj:)
Tror det var andra eller tredje hojen som blev stulen för honom under 2009 så han var väldigt tacksam över detta:tummenupp
Kan läsa om det i denna tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209686
Hade det inte varit för det privata så hade jag aldrig vetat att det var samma kille som snodde denna och som hade snott x antal andra hojar i Helsingborg och Landskrona.
Och finns det då människor som känner för att ta tag i detta genom en privat del i forumet och därigenom hjälpa polisen och dom som har fått sina motorcyklar stulna att få tillbaka dom. Ser jag absolut inge fel i.

Grund idén med det privata var hur bra som helst, men som tyvärr spårade ur ett tag med mycket OT.
Men jag tror vi kan ha stor nytta av detta forum till sommaren:tummenupp
Om den kommande sommaren nu kommer bli lika aktiv som förra var vad det gäller stölder? Vilket jag inte betvivlar. Fastän vi har ett bekymmer mindre, mycket tack vare WW:tummenupp

Ehhhhh, skapa ett privat forum? :confused:
Det har ju funnits en längre tid, innan du började hänga här, så det är inget som behöver skapas. Vi får bara hitta formerna för det sen kan det återskapas.

Sen får du nog avslöja din ålder om du ska referera till den hela tiden. Spannet inom R o H är rätt stort och ingen av oss andra har problem med åldersskillnader. Tvärtom skulle jag vilja påstå, kolla på ww och sofiiii.... :tungan ;)

Ojojoj då inte bråka nu barn! :sissy Jag tillhör de som inte har så mycket tid och möjlighet, tyvärr till hojåka, träffas, fika, festa.
Jag har kört med RoH ett par tre ggr i höst (vinter) fikat nångång och jag är ännu inte betrodd till den innersta cirkeln :arsle
Har ställt frågan nångång men ej fått svar. Fick inte köpa tröjan tex. Äsch big deal! Om det är såå viktigt för Er att ha ert privata forum så ha det då! För min del fattar jag inte varför inte innersta kompiskretsen inte kan kommunisera via mejl FB sms tele eller nått annat eftersom ett privat forum tydligt får nya, ännu ej betrodda, att känna sig utanför. Det kan ju leda till att det kan bli svårt att utöka gruppen med nya hojintresserade. Men vad vet jag. Jag tillhör ju B-gruppen:tungan

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg, men jag har läst tillräckligt för att svara.

Nodde, jag fårstår överhuvudtaget inte hur du tänker. Det finns många inom ROH som umgås privat, faktum är att vi är en rätt stor klunga just nu. Vi som engagerar oss i mer än körningar (t.ex. stölder, arrangemang m.m) måste ha ett ställe att diskutera sådant utan att obehöriga (läs APA) kan ha tillgång till det. Jag skrev tidigare att man inte behöver vara en registrerad medlem för att komma åt det publika ROH-forumet. Detta innebär att båda APA och gud vet hur många sådana idioter till SÄKERLIGEN har varit här inne och snokat. Och du tycker alltså att vi ska lägga upp spaningstrådar och infotrådar om just APA i det publika, så att han kan få vara lika delaktig i vad som händer? Tänker över det igen är du snäll.

För mig låter det just nu bara som om det är någon form av avundsjuka i luften. Jag håller fast vid min idé att ROH behöver ett privat forum. Dock kan jag hålla med om att den förra lösningen inte var den bästa, vi kanske helt enkelt skulle prova lösning två? Eller - helt att WW måste godkänna alla nya trådar som skapas i det privata, och verkligen då se till att det bara är de riktigt privata grejjerna som publiceras där? I vilket fall som helst så måste medlemmarna godkännas. Och det ska vara folk som Admin känner till och litar på. Alternativ tre är att vi helt enkelt fixar ett eget forum på annan adress, så behöver det inte vara något mer jävla snack om grineri om vem som har tillgång och vem som inte har tillgång :mad: fjantigt är vad det är...

Alternativ tre är att vi helt enkelt fixar ett eget forum på annan adress, så behöver det inte vara något mer jävla snack om grineri om vem som har tillgång och vem som inte har tillgång :mad: fjantigt är vad det är...

Det här är ingen fråga om avundsjuka. Jag kan förstå om nya medlemmar drar öronen åt sig även om de förr eller senare blir upptagna i de förtrognas krets.

Om tanken nu är att kommunikationen ska gälla stölder skulle man kunna öppna ett dolt forum under "stulet/upphittat" delen på sporthoj. Det är nog där den typen av diskussioner hör hemma egentligen. Där skulle man även kunna bilda mindre lokala grupper runt om i landet där man kan tipsa varandra utan att det sker öppet så att tjuvarna kan sitta och följa efterspaningarna. Stölder är inget lokalt fenomen just i Helsingborg.

På detta vis hade vi sluppit den här debatten där vissa medlemmar får tillgång till en sluten del och andra känner sig utanför.

Nu känner jag att jag har framfört mina åsikter i den här frågan.

Last edited:
Det här är ingen fråga om avundsjuka. Jag kan förstå om nya medlemmar drar öronen åt sig även om de förr eller senare blir upptagna i de förtrognas krets.

Om tanken nu är att kommunikationen ska gälla stölder skulle man kunna öppna ett dolt forum under "stulet/upphittat" delen på sporthoj. Det är nog där den typen av diskussioner hör hemma egentligen. Där skulle man även kunna bilda mindre lokala lokala grupper runt om i landet kan tipsa varandra utan att det sker öppet där tjuvarna kan sitta och följa efterspaningarna. Stölder är inget lokalt fenomen just i Helsingborg.

På detta vis hade vi sluppit den här debatten där vissa medlemmar får tillgång till en sluten del och andra känner sig utanför.

Nu känner jag att jag har framfört mina åsikter i den här frågan.

Jag håller med, en privat forumdel där stölder diskuteras borde ligga under stulet/upphittat-forumet.
Det finns behov för dessa disskussioner!
Stor risk att det annars översvämmas av annat oväsentligt (ta inte illa upp) :)

Jag håller med, en privat forumdel där stölder diskuteras borde ligga under stulet/upphittat-forumet.
Det finns behov för dessa disskussioner!
Stor risk att det annars översvämmas av annat oväsentligt (ta inte illa upp) :)

Stölder och allt runt omkring var bara ett exempel om vad som diskuterades där. På det privata diskuterades annat som inte var för allmänheten, dock har jag fullständig blackout just nu så jag kommer inte på något annat exempel :rodnar

Och lägga det under Stulet/upphittat låter väl kanske bra, men hur skulle det kunna lösas praktsikt?
Det finns ju inte en chans att att Ww/den andra moderatorn känner alla runt om i Sverige och vet vilka som går att lita på. Alltså kan de bara låta de släppa in två grupper (de ww känner, och de den andra moderatorn känner). och det känns inte helt lönt. Då kan vi lika gärna ha det liggande här, Helsingborg är ändå vårt huvudsakliga område.

Alternativt är att släppa in alla som vill, men då kan man ju lika gärna lägga det öppet, för då är det bara en tidsfråga innan APA och hans vänner har tillgång till det...

En stor fördel med en privat del är att man kan ha en uppdaterad telefonlista, det vill man inte ha helt öppet.

Att ha uppdaterade telefonnummer i sin mobil till de som brukar vara med och köra är viktigt ur säkerhetssynpunkt och bra när någon kört vilse eller att det har hänt något annat.

Hur många gånger har vi inte hört eller själva sagt: "Någon som har numret till...?" när vi stått och väntat?

Mycket mer än det och stulet-biten behöver man inte ha i det privata.

Telefonlistan fungerar även som en lista över de som har tillgång till det privata.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back