Privat eller trafikplugg?

60 år är väl ingen ålder??! Jag tycker du ska ta och vänta tills fargubben blir sisådär 85+ och sitter där bräcklig med sin dåliga prostata och behöver din hjälp och skjuts till sjukan för att göra en biopsi...
Då kan du lite käckt svara;
-Sorry, farsan, jag har inte tid och det är massa på tv o sånt och deu då vau...
-Men det finns ju proffs som gör det för pengar, så ring ett taxibolag vettja och släng upp dina sista surt förvärvade slantar som du har utav din skitpension, för jag har då fan inte tid att dalta med dej...
:mad:

Nåja, nog sagt om den saken. :gnissla

Givetvis finns det personer på forumet som säkert inte har nåt emot att vara din handledare för en liten peng, så misströsta inte! :tummenupp
hoppas han ger me sig eller att någon annan kan hjälpa mig som handledare.

Är det stor skillnad mellan en moppe och 125:a att köra och hantera?

Är det stor skillnad mellan en moppe och 125:a att köra och hantera?

Skillnaden i hantering är mariginell. Stora skillnaden ligger i att du blir utsatt för så ofantligt många fler trafikmoment du måste hantera flytande. Moped kör man bara mer eller mindre. Gas, broms, höger och vänster. Ute i riktiga trafiken är det avstånd, placering, indikering, anpassning, regler, riskmedvetenhet och skyldigheter om vartannat.

Föreslå lite bytesaffärer med honom. Du kan ju tvätta och serva bilen, klippa gräsmattan, städa eller fixa maten eller annat i utbyte mot att han hjälper dig.

Gör redan sånt för 50 kr/h:tummenner plus städa, skura, damma mitt rum, tvätta någ gång och diska ibland när farsan säger till. Sen får jag ingen månadspeng heller:( men får pengar ibland när jag ska göra något eller ska köpa reservdelar.

Vad äre det för farsa du har engetligen har??!!!! :mad: :confused: :mad:

Jag skulle kunna adoptera dej, fast det skulle nog bara bli konstigt tror jag :va :D
Men tanken är fan inte långt ifrån... :gnissla

Men kan du inte kolla runt efter nåt sommarjobb istället?
Så att du kan förverkliga din dröm att ta lappen på egen hand! :tummenupp

Vad äre det för farsa du har engetligen har??!!!! :mad: :confused: :mad:

Jag skulle kunna adoptera dej, fast det skulle nog bara bli konstigt tror jag :va :D
Men tanken är fan inte långt ifrån... :gnissla

Men kan du inte kolla runt efter nåt sommarjobb istället?
Så att du kan förverkliga din dröm att ta lappen på egen hand! :tummenupp

Jag får hålla på med mopeder och motorer och det är något jag verkligen inte skulle kunnat göra hos morsan. Det finns plus som väger upp minusen men ibland undrar jag hur fan han tänker.
Haha jo visst adoptera en 16 åring. Det är ju nu jag börjar Kosta pengar och är mindre och mindre hemma:D.
I februari sökte jag nästan 15 sommarjobb genom Landstinget men har inte fått ett enda svar, sökte till och med hos slavdrivarna McDonalds. Ska fråga i några mat butiker här i närheten om det inte är försent:confused:

Det är dyrt att ta hojkort. Till och med som privatist nu för tiden. De avgifter som Trafikverket vill ha ligger på 2170kr (om jag inte räknat fel). Och till det kommer ju riskutbildningarna, vilket här i stan ligger på 3200 eller något sånt för risk1 + risk2.

Så när någon kommer och säger "när jag tog kortet som privatist så behövde jag bara betala Vägverkets avgifter på 1200kr", då får man kalla personen för gubbe. Eller tant om det skulle passa bättre.

Jag skulle inte råda någon att ta ett A1-kort. Om man inte har ordentligt med pengar och ett riktigt brinnande intresse för motorcyklar. Generellt sett för de som tar A1 och tar lektionerna på en trafikskola så brukar det bli ganska så många lektioner. Även om en del är tekniskt duktiga och bra på manöverbanan så brukar det saknas en del ute i trafiken. 16-17åringar är helt enkelt inte riktigt mogna att vara ute på en mc i trafiken.

De som brukar behöva ta minst antal lektioner är de som tar tung utan begränsning och har haft B-kort i några år.

Här i stan kostar en enkellektion ca 500kr. Men då tar man alltid dubbellektioner. Och skolan håller med hoj och full skyddsutrustning. Så det blir alltså kring 1000kr per körtillfälle. Dessutom så kostar det någon tusenlapp att hyra hojen vid uppkörning. Det här innebär att till och med bland de som är duktiga på att köra så är det få som klarar sig med mindre än 10000kr nu sedan riskutbildningarna infördes om de tar kortet via en trafikskola. Även för de som tar kortet helt privat så blir det lite tight att klara sig på under 10000kr totalt räknat (försäkring på hojen ett par månader, bensin, någon blinkers, kanske något missat prov, etc).

Nu har jag bara läst tråden lite snabbt. Du skriver bara att din farsa har kortet. Inget om hur mycket vana han har av att köra mc. För handledaren gör ju ingen större nytta om han/hon bara passivt åker med bakom dig. Handledaren ska kunna identifiera vilka fel du gör, komma med förslag till hur du ska rätta till de felen och kunna förklara det på ett sätt så att du förstår.

Och det kan ju vara något i stil med det som han också känner. Att han inte kan ge dig den utbildning som du behöver.

Så när någon kommer och säger "när jag tog kortet som privatist så behövde jag bara betala Vägverkets avgifter på 1200kr", då får man kalla personen för gubbe. Eller tant om det skulle passa bättre.

Aj fan, är man så gammal...:gnissla

Jag tog kortet 06 som privatist och satte inte min fot på körskolan, missade första teoriprovet med två poäng då jag sket i att plugga men annars gick det fint.

Kan inte ha kostat mycket över 1500:-.

Aj fan, är man så gammal...:gnissla

Jag tog kortet 06 som privatist och satte inte min fot på körskolan, missade första teoriprovet med två poäng då jag sket i att plugga men annars gick det fint.

Kan inte ha kostat mycket över 1500:-.
Nu för tiden så provavgiften hos Trafikverket för själva uppkörningen 1500kr. :tungan

Tycker du verkar ha en sund inställning Mange aa :tummenupp

Däremot ÄR det svårare att ta kortet nu än på 1600-talet när många här gjorde det :gnissla

Jag tävlade inom cross innan jag sadlade om och tog A1-kortet. Ändå blev det ganska dyrt pga att krävdes en del för att fatta det där med att läsa trafik och allt sånt, men hanetra hoj kunde jag (iaf gott nog för ett kk).

Tjejen tog sitt kort i fjol, och det landade på närmare 13 har jag för mig. Hon HADE körkort, och kunde trafiken. Där var problemet istället att lära sig hantera 2 hjul.

Det du förmodligen behöver är en hel del mil på gata (övningskörning) för att få till motoriken och reflexerna att lära dig fokusera på rätt saker. Detta kombinerat med några lektioner så att du får veta hur det SKA göras och sen träna på det på egen hand. Körbanorna likaså. En lektion (eller hjälp av nån som NYLIGEN tagit kortet) och sen träna träna nöta nöta på egen hand.

Tycker dock också att du ska satsa på en billig hoj (byt när du har kortet om det är så), BRA hjälm, beggade skydd och att bara tycka att det är kul att köra och hoj och försöka fixa så du får göra det.

Se det såhär. En Cagiva Mito ser kewl ut, men ärligt talat så är ingen 125a snabb (framförallt inte strypta) och har du pengar kvar att köpa riktiga skydd mm nu, så kan du lägga alla slantar på en nyare tung hoj om ett par år än kompisarna för de måste lägga det på kläder då.

Dessutom är vi många som empiriskt bevisat att skydd är värda varenda öre den dag man äter jord!

Låter som det är dyrt att ta mc-kort numera :näsblod

Själv köpte jag ett paketpris med ett antal lektioner. Kostade ett par tusen. Fick nog körkortet för under 5000 kr via körskola. Kan hända att jag köpte till en eller två lektioner för att öva på garagesvängen. Den var största hindret för att klara uppkörningen. Körde max en halv lektion i trafik för att få känna på vilka moment man testas på inför uppkörningen. Hade B-kort sedan tidigare vilket underlättade och gjorde att fokus kunde läggas på konbanan.

Har man tillfälle att öva privat kan man nog tjäna in en och annan krona. I synnerhet när det gäller konbanan. Man kan ju i princip öva på det hemma om man bara har tillgång till motorcykel och en stor asfalterad yta.

Skulle nog ändå rekommendera folk att gå via körskola. De har rutin på att lära ut till skillnad från många föräldrar där ute. Har man pedagogisk och lugn förälder ska givetvis utnyttja det. Att lära någon köra motorcykel kräver lite mer än att lära någon köra bil. Många fler moment att ha koll på.

Har inte läst igenom hela tråden. I princip bara ett par av inläggen inledningsvis och ett par på slutet.

En intensiv kurs kan vara rätt beslut om du får svårt att komma ut och övningsköra. Jag gick själv hos Västerås Bil och Mc http://www.vasterasbilmcskola.se/9.html. Nu va detta ett par år sedan, men då tyckte iaf jag att pengarna va väl investerade. Bra ledare och bra mycket körning på bana/trafik.

Mitt tips till dig är att du skriver teorin privat och sedan tar en intensivkurs för körniningen.

Lycka till!

jag tror jag kommer vänta tills jag har en egen inkomst eller när jag har lite mer pengar över. för som det ser ut nu så skulle jag ha råd med kortet och skydd men ingen hoj och då skulle jag bli galen om jag inte fick köra minst 1 gång i veckan. så det blir att köpa ännu mer trim till moppen och vänta några år med lappen. nu blir jag ett bevis på att kortet är alldeles för dyrt och istället för att få bättre utbildning på vägen så blir det fler och fler trimmad mopeder som kör utan någon utbildning alls.

way to go big brother:huvet:tummenupp

Back