Prisvärd olja på Jula

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad skönt, nu har jag köpt färsk olja som bara väntar på att få hällas ner i motorn och göra underverk. Och vilket bra pris! 69 kr / litern på Jula.

Motorcykelolja MC-X
Semisyntetisk motorolja för motorcyklar med 4-taktsmotorer vid normala körhållanden och racing. För att smörja växellåda och koppling.

Som hittat, eftersom min övertygelse är att kvaliteten på olika oljor är minimal; Castrol, Biltema, Shell, Jula... Så länge de uppfyller etablerade normer och man inte tävlingskör eller har en ovanligt känslig motor, så tror jag det smakar likadant för motorn.

Ni andra som också ska eller har bytt olja - vad häller ni i?

Bifogat

• 624012_d.jpg
    624012_d.jpg
    26.2 KB · Visningar: 339
  • p1000734.jpg
    p1000734.jpg
    28 KB · Visningar: 1,112
Last edited:
Varför köpa semisyntetisk för samma pris som du kan få helsyntetisk olja för på biltema:va

Semisyntetisk olja är, eller kan i alla fall vara bluff! (tex 1% syntetiserad och 99% mineral)
Står det på din olja hur mkt mineral/syntetiserad?

Precis min undran, semisyntetiskt hade jag aldrig köpt. I övrigt kör jag på biltemas kvalitetsoljor i både hoj och bilar.

...eller så beställer man en dunk a' 20 liter SBK 15-50 hos den lokala ok-macken, vill minnas jag pyntade lite över 1100:- för en sådan, turligt nog är det precis rätt viskositet för både Husa och Mille. :yoparty

/J

Biltema! Svårt att hitta en bättre klassad olja än biltemas helsyntet för mc.
API: SM, alltså den högsta klassningen hitills.
Dessutom endast 75:-/L

de har ju Kendall oljor på Jula, men att köra på starta... hmmm.... e inte det renad spillolja? XD

Motorolja

Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.

Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.

Det har ju inget med att oljan i sig är kass utan att din hoj inte funkar med den oljan. Och vadå kvalitetsolja? Nja, det brister här någonstans.

Synd att du inte köpte biltemas helsyntet istället då.
Den har en bra mycket bättre klassning än den oljan du köpte.
Api sj, har din castrol olja, Api sm har biltemaoljan.

Tänk att folk aldrig tar reda på fakta, istället för att dra sina egna fördomsfulla slutsatser.

Synd att du inte köpte biltemas helsyntet istället då.
Den har en bra mycket bättre klassning än den oljan du köpte.
Api sj, har din castrol olja, Api sm har biltemaoljan.

Tänk att folk aldrig tar reda på fakta, istället för att dra sina egna fördomsfulla slutsatser.
Fick köpa vad som fanns på orten en Lördag, vill se om det var det var mitt val av olja som var fel. Vilket det var. Givetvis finns det bättre olja än vad jag köpte. Men denna får hänga med tills nästa oljebyte.:huvet

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back