Prisvärd olja på Jula

vad är det för fel på delsyntet?
har snart kört 6900 mil på min hoj. kört motul 5100 sen ny. ALDRIG varit några problem med den oljan...
 
Synd att du inte köpte biltemas helsyntet istället då.
Den har en bra mycket bättre klassning än den oljan du köpte.
Api sj, har din castrol olja, Api sm har biltemaoljan.

Tänk att folk aldrig tar reda på fakta, istället för att dra sina egna fördomsfulla slutsatser.


Fick köpa vad som fanns på orten en Lördag, vill se om det var det var mitt val av olja som var fel. Vilket det var. Givetvis finns det bättre olja än vad jag köpte. Men denna får hänga med tills nästa oljebyte.:huvet

Man bör tillägga att all MC olja var slut på Biltema när jag var dit och kollade åt cjim66.
 
Motul är det enda jag någonsin kommer att hälla i mina maskiner.
Blejden fick OK:s SBK Racing för 1 månad sen, böt den efter 2 veckor mot Motul 300V med resultatet att det blev lättare och växla,jämnare gång i motorn och piggare.

Nu tror jag inte att det går att diskutera med en fanatiker men ändå...
Okej. Du hävdar allså att din hoj blev märkbart piggare med en annan ny olja.
Och du vill dessutom få andra att tro på det?
 
Nu tror jag inte att det går att diskutera med en fanatiker men ändå...
Okej. Du hävdar allså att din hoj blev märkbart piggare med en annan ny olja.
Och du vill dessutom få andra att tro på det?


Man ska inte underskatta placebo-effekten! Den gäller även i oljesammanhang.
 
Nu tror jag inte att det går att diskutera med en fanatiker men ändå...
Okej. Du hävdar allså att din hoj blev märkbart piggare med en annan ny olja.
Och du vill dessutom få andra att tro på det?

Det är bara min uppfattning, det är ju vad tråden handlar om.Alla får köra på matolja om dom vill, men jag chansar inte.10k är pengar jag kan använda till annat i stället i framtiden.:yoparty

Man ska inte underskatta placebo-effekten! Den gäller även i oljesammanhang.

Slirande koppling med SBK Racingoljan var ingen inbillning......:fakta
 
Last edited:
Det är bara min uppfattning, det är ju vad tråden handlar om.Alla får köra på matolja om dom vill, men jag chansar inte.10k är pengar jag kan använda till annat i stället i framtiden.:yoparty

Visst. Men du svarade inte på frågan så jag tar den igen;
Vill du att vi andra ska tro på att hojen blev märkbart piggare efter oljebytet?
För skillnaden mellan olika oljors effektpåverkan är mindre än en tiondel av skillnaden mellan en smörjd/osmörjd kedja.
Även om du har Sveriges mest finkalibrerade bakdel (inga snusktankar nu) så låter det helt osannolikt förstår du väl.
Så det intressanta är om du på fullaste allvar tror att någon går på det du hävdade i första inlägget.


Man ska inte underskatta placebo-effekten! Den gäller även i oljesammanhang.
Nä det ska man inte. Men det gör sig inte så bra över internet.
 
Last edited:
Visst. Men du svarade inte på frågan så jag tar den igen;
Vill du att vi andra ska tro på att hojen blev märkbart piggare efter oljebytet?
För skillnaden mellan olika oljors effektpåverkan är mindre än en tiondel av skillnaden mellan en smörjd/osmörjd kedja.
Även om du har Sveriges mest finkalibrerade bakdel (inga snusktankar nu) så låter det helt osannolikt förstår du väl.
Så det intressanta är om du på fullaste allvar tror att någon går på det du hävdade i första inlägget.



Nä det ska man inte. Men det gör sig inte så bra över internet.

Ok,,,, jag vill att ni andra skall tro på att jag upplevde att motorn blev piggare och gick jämnare efter oljebytet..
Svar på din fråga?????
Sen får alla välja att tro på det jag sagt eller inte.Vi lever i ett fritt land där alla har rätt att bilda sig sin egen uppfattning.Du får som sagt köra med dieselolja om det känns bra för din motor.:)
 
Ok,,,, jag vill att ni andra skall tro på att jag upplevde att motorn blev piggare och gick jämnare efter oljebytet..
Svar på din fråga?????

Japp, det var det.
Men jag är en sån där tråkig jävel som inte blir övertygad av något häpnandsväckande bara för att det står på ett forum. Så jag avaktar lite med att tro på dig.
;)
 
På den satt en Impeller som vid rotation hackade runt i stället för att snurra.Dålig smörjning i pumpen och sedemera i hela motorn.:(

Kontrollerade du oljepumpen innan du hällde in OK-oljan? Låter i mina öron troligare att pumpen var på väg att rasa och att den därför inte smorde din motor ordentligt vilket var den troliga orsaken till raset. Att detta skedde efter du bytt till OK-olja var bara en slump.

Allvarligt talat, så stora skillnader är det inte på oljorna, speciellt inte om de har samma klassning. Att din mek rekommenderar Motul är ju förmodligen för att han säljer den olja och därmed tjänar pengar på den.
 
Kontrollerade du oljepumpen innan du hällde in OK-oljan? Låter i mina öron troligare att pumpen var på väg att rasa och att den därför inte smorde din motor ordentligt vilket var den troliga orsaken till raset. Att detta skedde efter du bytt till OK-olja var bara en slump.

Allvarligt talat, så stora skillnader är det inte på oljorna, speciellt inte om de har samma klassning. Att din mek rekommenderar Motul är ju förmodligen för att han säljer den olja och därmed tjänar pengar på den.

:fakta Jag kände skillnad på oljan när jag gned lite olja mella fingrarna.:arsele
 
:fakta Jag kände skillnad på oljan när jag gned lite olja mella fingrarna.:arsele

Så synd att inte motorn jobbar efter denna "gnida mellan fingrarna" metoden då. :D

Klart man känner skillnad, men jag tror knappast du kan känna dom olika additiven i olja, och oljans friktionshämmande egenskaper, eller viskositeten i dom olika graderna, osv.
 
Så synd att inte motorn jobbar efter denna "gnida mellan fingrarna" metoden då. :D

Klart man känner skillnad, men jag tror knappast du kan känna dom olika additiven i olja, och oljans friktionshämmande egenskaper, eller viskositeten i dom olika graderna, osv.


Då måste jag lära min motor att jobba på det sättet.:D
 
Kontrollerade du oljepumpen innan du hällde in OK-oljan? Låter i mina öron troligare att pumpen var på väg att rasa och att den därför inte smorde din motor ordentligt vilket var den troliga orsaken till raset. Att detta skedde efter du bytt till OK-olja var bara en slump.

Allvarligt talat, så stora skillnader är det inte på oljorna, speciellt inte om de har samma klassning. Att din mek rekommenderar Motul är ju förmodligen för att han säljer den olja och därmed tjänar pengar på den.


Och vad tror du smörjer oljepumpen??????:huvet
 
Motul är det enda jag någonsin kommer att hälla i mina maskiner.
Blejden fick OK:s SBK Racing för 1 månad sen, böt den efter 2 veckor mot Motul 300V med resultatet att det blev lättare och växla,jämnare gång i motorn och piggare.
Allt detta pga att min motard skar efter 3 varv på Gotland Ring i uppvärmningstempo innehållandes OK:s 10-40 halvsyntet.
Min mek bannade mig då och varnade mig för framtida konsekvenser av det märket.Vid klyvning av motorn kändes oljan blöt men ej klibbig.Resultate blev Skuret vevstakslager och skuret kolvlager samt slitage i oljepumpen.Oljan som var i innan jag spillde i okk-oljan var Shell Super Advanced Formula 10-40.
Mekan påpekade att dessa skärningar var resultat av långvarig osmörjande olja.Så aldrig mer nåt annat än Motul i mina spisar....
Skulle det vara något konstigt med det? Nu är det förståss himla svårt att beskriva en komplicerad ojektiv verklighet med två generella adjektiv men när du säger att en olja är blöt och inte klibbig höjer i alla fall inte jag på ögonbrynen. Hur menar du att den borde kännas? Torr och klibbig? En sån oja skulle i alla fall inte jag vilja ha i min motor. Om du menar att den var allt för lättflytande så beror det på att oljan blivit utblandad med bensin, det kan man väl knappast anklaga oljan för? Hur tjock olja motorn ska ha varierar men rent generellt är ju motoroljor inte "klibbiga" som tjära, majoriteten av oljor rinner likt vilken matolja som hellst, känns hälften så feta och är inte klibbiga alls.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top