Ja det är då olika, är det en mängdartikel som de säljer bra av = svårare att få "bästa pris".
Är det en lite mer udda artikel om än trefaldigt bättre än mängdartikeln kan det vara desto lättare.
Jag handlar gärna bra grejjer, jag kan inte själv alltid tolka vad som är bra eller rentutav bäst men är inte blyg för att fråga/diskutera. Hör man runt och själv gör efterforskningar så kommer man tillslut fram till vad som gäller, iaf om frågeställningen är rätt (viktigt b.l.a. här

). Saker o ting kostar och är det bra grejjer har jag inget emot att betala för mig men det är ju en njutning av att göra bra affärer så det eftersträvar jag så långt det går.
Ex mitt ryggskydd är en typisk mängdartikel, nyhet för i år och alla handlare kör med samma pris på hundralappen när = första närmsta som kan leverera väljer jag. Att jag ska ha det är redan klart innan jag satt foten innanför dörren på butiken.
Mina stövlar hitta jag ca 3 åf i hela landet som kanske och eventuellt kunde få fram dem men att prova innan visa sig nästintill omöjligt, iaf rätt storlek. Så av en slump hittar jag rea på dem och ett telefonsamtal senare är det klart, jag går två timmar tidigare från jobbet, åker 60 mil tur/retur mitt i vintern (bil) för att säkerhetsställa att storleken är hundra och köper stövlarna för samma pris som i Tyskland. Ingen annan åf här hemma var i närheten av den summan och visst lägger man på resekostnaden så blir det ju en frakkostnad men jag passa på att göra några andra ärenden samtidigt så det kändes bra ändå. Dessa stövlar är alltså de bättre jag kan hitta på marknaden och ändå får jag dem procentuellt mot utgångspriset billigare än en mängddel som mitt ryggskydd.
Nu behöver man väl kanske inte vara lika extrem som mig för att göra bra affärer men lite efterforskning på nätet, samtal i telefon och trevligt bemötande kan man komma långt med och spara några kronor
Kan ta mitt ställ som exempel också, snarare en mängddel, ville ha det för att jag tyckte det var snyggt och det visa sig sitta helt ok. Fick reapriset trots att de inte hade min strl/färg hemma men i.o.m. att jag betala på stående fot så tog dom hem det för reapriset och skicka det fraktfritt hem till mig. Summa sumarum de har marginaler allt som oftast. Om man handlar en uppsättning av utrustning i en och samma butik så kan man gott ställa frågan "Vad kan du göra på det här?" med andra handlares priser i bakhuvudet som referens, en prutfras t.o.m. en svensk klarar av.