Priser på nya 'fjolårsmodeller'

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,

Jag letar efter en ny MC och närmar mig ett par olika alternativ.

Jag ser nu att det börjar dyka upp 2017-modeller hos handlare som är sänkta en del i pris.
Finns det någon som har erfarenhet av vad som är max prissänkning i normalfallet och när detta kan tänkas inträffa i tid?
Dom jag sett hittills är sänkta 8-9% verkar det som.
Går det att pruta på detta enligt er erfarenhet? - kanske med att tigga rabatt på tillbehörspaket?

Tycker mig se att prisskillnad mellan nya 2017 och beg 2017 inte är så stor ..

Någon som har någon kommentar?

Om det är en modell som blivit ändrad och uppdaterad till 2018. Då bör det vara ganska bra förhandlings läge på en 2017.
Speciellt om man ser att handlaren har många "gamla" 2017 som står.
Snart börjar det bli prutmån på 2018 cyklar när sommaren går lite till.

Ja man kan ju alltid lägga bud, frågan är nog ganska mycket relaterad till vad en handlare har för marginal på en MC men man kan ju aldrig veta deras inköpspris vad jag förstår, suger ju för dom att ligga på lager oxå..
I detta fallet är det Thruxton 2017 jag sneglar på så inget nytt 2018 vad jag vet- tror det är en bra hoj att åldras med.. men som sagt jag vill hålla budget nere..

Gå in hårt och bolla fram och tillbaka tills de släpper den.
Börja med 30% sen jobba upp dig till en nivå där de accepterar.
Använd argument som "snart kommer 2019 modellerna" "Den där blir svårsåld för mig den dagen jag säljer den" "Den är ju liksom 2 år gammal nu" "samma sekund jag rullar ut den ur porten förlorar jag ju 40% av det jag gav för den" osv.
Skulle tippa att de accepterar någonstans runt 10-20%.

Det går alltid att pruta, det är inte alltid man lyckas få något, men sätt ett acceptabelt pris för dig själv, och köp inte om de inte går med på att sänka dit. Dock ska ditt första bud vara så att nuvarande satt pris och ditt första bud placerar ditt önskade maxpris nånstans mitt emellan.
Ett annat sätt att pruta som är lite mindre stötande är att säga att om det ska bli affär får de se om de kan göra något åt priset.

Och om du inte får ner priset till vad du är villig att betala så lämnar du affären. Kom tillbaka ett tag senare och fråga om de kan tänka sig att sänka lite till från deras senaste bud. Tiden är din kompis. :D

Om man får spekulera lite :smasha

Lagerkostnad i 0-räntemiljö får nog anses som marginell till obetydlig i sammanhanget. Samtidigt ett läge där kronfall (och min egen uppfattning om kraftig inflation) ge gissningsvis +10% på nypriset för 2019 (HD med strafftullar är väl en historia för sig själv).

Triumph, tar vi Thruxton R kostade en ny 2016 135.000. Om 2019 landar på närmre 160.000 så skulle jag vore handlare med ett enstaka exemplar (samma spec) rabattera på sin höjd 135.000 till 129.900.

Jag tror alltså inte på dramatiska prisfall på "begagnatmarknaden" i år eller nästa säsong, utan när räntan går upp och konjunkturen vänder ner.

Om man får spekulera lite :smasha

Lagerkostnad i 0-räntemiljö får nog anses som marginell till obetydlig i sammanhanget. Samtidigt ett läge där kronfall (och min egen uppfattning om kraftig inflation) ge gissningsvis +10% på nypriset för 2019 (HD med strafftullar är väl en historia för sig själv).

Triumph, tar vi Thruxton R kostade en ny 2016 135.000. Om 2019 landar på närmre 160.000 så skulle jag vore handlare med ett enstaka exemplar (samma spec) rabattera på sin höjd 135.000 till 129.900.

Jag tror alltså inte på dramatiska prisfall på "begagnatmarknaden" i år eller nästa säsong, utan när räntan går upp och konjunkturen vänder ner.

Så kan man räkna på lagerutrymme om det inte skulle fyllts upp av något annat som ger inkomst, som till exempel vinterförvaring eller nästa års modeller.

när räntan går upp och konjunkturen vänder ner
Det har jag trott skulle hända sedan Q2 2017 :) - tror även Ulvhamnes kommentar om 'utrymme' påverkar handlarna en del + plus att hojarna blir ju äldre när dom står..

Denna röda R 1200 verkar ha ramlat ner vad dom kommer att göra och kanske inte har någon prutmån (130k för en 2017).
Detta exemplar har dock inte den färgen jag gillar..

Ser en även beg 2016 för 110k på blocket oxå, känns lite som en nobrainer att nytt och en årsmodell nyare är värt pengarna (under 20k) även om det inte uppdaterat något mellan modellerna, eller resonerar jag fel?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park