Priser på nya/beg MC???

sitter själv och funderar på att införskaffa mig en ny 1000cc och har kollat en del på just dom som TS länkar till men som jag uppfattar det så är hojarna importerade vilket då gör att försäkringsbolagen ger mig en så mycket högre premie så det är inte värt det så jag skulle nog hellre köpa en svensksåld fast den är lite dyrare.

Vilka försäkringsbolag tar ut högre premier på privatimporterade hojar? Det var en nyhet....:confused::confused:
 
Hjälper också en kompis att leta hoj och visst har TS en poäng. Kompisen var inne på beggat men nu är han inte så säker länge...

Om det är säsongen/ystra vårkänslor, ett resultat av att yenkursen drev upp priserna på nytt för något eller några år sedan och många handlare kämpar för att överleva eller en combo så kvarstår faktum: folk övervärderar sina beggade hojar BIG time, speciellt såna med 3-4 år på nacken: pedantskött, som ny, inte en repa, säljs med en tår i ögat....fine men det är fortfarande en beggad hoj. I ljuset av handlarnas restlager blir det ju nästan löjligt, liksom argumenten "jamen det kostade ju si och så när jag köpte den ny och den har ju knappt rullat 500 mil..." eller "vet du vad ett Akra helsystem kostar nytt på LELLES....och ISR pumpen är specialbyggd.." Mhm men sälj skiten separat då....Uppfinningsrikedomen för att prisfallet skall vara så lite som möjligt och landa på ett sk "marknadpris" är enorm -och rätt roande.

ALLA vet ju att om man handlar nytt, smetar på en massa godis och av någon anledning byter efter en säsong ja då kommer det att svida. Personligen har har gjort mina absolut bästa hojaffärer i de läget och jag är säkert inte ensam här inne. Jag kan förstå att man chansar och vill pungslå en ev köpare på så mkt deg som möjligt, speciellt nu när värmen kommer men i min värld är det ju en no brainer att man hellre köper den nya hojen ur handlarens restlager med garantier än en beggad. Givet att handlaren är seriös så gäller det även gråimport.

Mina två cent:tummenupp
 
När jag ringde runt och kollade bilförsäkringar var det något eller några bolag som hade högre premie på import jämfört med svensksålt. 15% skillnad vill jag minnas att det var frågan om. Tecknar man värdeextra på IF som ska ge 20% över marknadsvärdet i samband med totalförlust på en bil gäller inte detta vid import.

Försäkringsbolagen gör skillnad på import och svensksålt. Kan tyckas förlegat idag. I synnerhet på vissa typer av fordon som har en internationell marknad. Där det är valutakursen som styr värdet.
 
Hej!
Jag kan försäkra dig om att den där Suzuki GSX-R 1000 -08 för 89 900:- inte är intagen av svenska KGK!
Med andra ord INTE 5 års garanti.
 
Hej!
Jag kan försäkra dig om att den där Suzuki GSX-R 1000 -08 för 89 900:- inte är intagen av svenska KGK!
Med andra ord INTE 5 års garanti.

men jäääävligt billigt ....fasen har den hållit i 2 bast utan att nått allvarligt har pajjat så bör den hålla "for ever" typ (iaf i 3 år till :rolleyes: ) ... för även "grå importer" bör komma med garanti/servicebok som nysålda , annars e det bara vända i dörren
Men skall gixxern användas som en gixxer bör användas så är däcken 4 år gamla å lite sånt , ta med det i beräkningen åxå
 
Köpte en flång ny gixxer 1000-07 av Claes på Bikestop när han sidoimporterade.Var20k billigare och det stod inte i papperen att den var importerad iom att den var sprillans.Så sukka förs. funkade på den.Att alla hakar upp sig på att det är 2års garanti fattar jag inte.
 
WTF? Hur tänkte du där?

När ett företag nyimporterar fordon så kan du inte efteråt se i regbeviset att fordonet är importerat av någon annan än generalagenten. Det syns bara om man importerar fordon som redan varit registrerade.

Det stämmer inte riktigt.


jag hade tidigare en R1 2006, som såldes ny på Nordbecks mc i Tomelilla, dessa var sidoimport & hade bara 3 års garanti, mot Yamaha centers 5 års garanti.

gjorde man en slagning på transportstyrelsen, så stod det att den var importerad.
 
Back
Top