Priser på hårdiskar och USB upp i september

Ok men nu är det skvallernyheter inblandade igen! :D

EXPRESSEN tar en siffra ur luften för att skapa en rubrik, vem har sagt att det ska bli 50% ökning?

Idag står följande på Copyswedes hemsida:

ERSÄTTNINGSNIVÅER

De ersättningsnivåer som Copyswede tillämpar har tagits fram genom förhandlingar med branschorganisationerna Inspelningsmediainstitutet (IMI), Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer (SRL) och EB Elektronikbranschen.

För inspelningsbara CD- och DVD-skivor gäller följande ersättningsnivåer:

Produkt

Lagringskapacitet

Ersättning/st i kr

CD-R

Samtliga upp till 900 MB

0,60 kr

CD-RW

Samtliga upp till 900 MB

0,95 kr

DVD-R/+R

4,7 GB

2,65 kr

DVD-RW/+RW

4,7 GB

4,25 kr

DVD-RAM

4,7 GB

4,25 kr

DVD-R/+R Double Layer

8,5 GB

4,80 kr

För mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet

Ersättning/st i kr

Upp till 50 GB

3,5 kronor/GB

50- 80 GB

175 kronor

81-160 GB

225 kronor

161-250 GB

250 kronor

>250 GB

300 kronor

För analoga ljudkassetter (C-kassetter), VHS-kassetter (E-kassetter), minidisc och CD-R Audio gäller en minuttariff med följande ersättningsnivåer:

Produkt

Ersättning

C-Kassett

2,5 öre

Minidisc

2,0 öre

CD-R Audio

2,0 öre

E-Kassett (VHS)

2,5 öre

http://www.copyswede.se/

Nu har jag kopierat från Copyswede.. blir det vatten o bröd då? :tummenupp Nåväl, de må ha fria tyglar men de har förmodligen inget intresse av att göra ett ur försäljningssynpunkt självmord = sluta vara så lättlurade :)

Ok men nu är det skvallernyheter inblandade igen! :D

EXPRESSEN tar en siffra ur luften för att skapa en rubrik, vem har sagt att det ska bli 50% ökning?

Idag står följande på Copyswedes hemsida:

ERSÄTTNINGSNIVÅER

De ersättningsnivåer som Copyswede tillämpar har tagits fram genom förhandlingar med branschorganisationerna Inspelningsmediainstitutet (IMI), Sveriges Radio- och Hemelektronikleverantörer (SRL) och EB Elektronikbranschen.

För inspelningsbara CD- och DVD-skivor gäller följande ersättningsnivåer:

Produkt

Lagringskapacitet

Ersättning/st i kr

CD-R

Samtliga upp till 900 MB

0,60 kr

CD-RW

Samtliga upp till 900 MB

0,95 kr

DVD-R/+R

4,7 GB

2,65 kr

DVD-RW/+RW

4,7 GB

4,25 kr

DVD-RAM

4,7 GB

4,25 kr

DVD-R/+R Double Layer

8,5 GB

4,80 kr

För mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, DVD-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk gäller följande ersättningsnivåer:

Lagringskapacitet

Ersättning/st i kr

Upp till 50 GB

3,5 kronor/GB

50- 80 GB

175 kronor

81-160 GB

225 kronor

161-250 GB

250 kronor

>250 GB

300 kronor

För analoga ljudkassetter (C-kassetter), VHS-kassetter (E-kassetter), minidisc och CD-R Audio gäller en minuttariff med följande ersättningsnivåer:

Produkt

Ersättning

C-Kassett

2,5 öre

Minidisc

2,0 öre

CD-R Audio

2,0 öre

E-Kassett (VHS)

2,5 öre

http://www.copyswede.se/

Nu har jag kopierat från Copyswede.. blir det vatten o bröd då? :tummenupp Nåväl, de må ha fria tyglar men de har förmodligen inget intresse av att göra ett ur försäljningssynpunkt självmord = sluta vara så lättlurade :)

Fast copyswede gör visa produkter dubbelt så dyra jämfört med att beställa varan utomlands. Hur kul tror du det är för oss svenska ÅF? :huvet

Javisst.
Köpte Iomega eGo Blackbelt portable drive 500 Gb, 409 kr utomlands. Prisjakt säger 833 kr och priserna har inte börjat höjas än.

Jo men.. utomlands? Har vi fastställt om det är jämförbar marknad och vad som är orsaken till prisskillnaden? Är ju lätt att generalisera en prisdifferans.

Grattis!
http://www.sweclockers.com/nyhet/13788-magisk-harddisk-fran-kina-tar-piratkopiering-till-ny-niva :fakta

Hoppas du inte köpte samsungdiskar...
1.jpg

]
2.jpg

Hehe icke. Jag köper inte kinesiskt skit längre, har lärt mig från mina mobiltelefonbatterier :D

Jo men.. utomlands? Har vi fastställt om det är jämförbar marknad och vad som är orsaken till prisskillnaden? Är ju lätt att generalisera en prisdifferans.

Fast renkött menade ju utomlands och du ville ha ett exempel utan närmare definition och då gav jag dig ett exempel.

Last edited:
Alltså är det Copyswedes "fel" att produkten du köpt utomlands är "dubbelt" så dyr hemma i Svedala? ;)

Nej, inte ens Expressen säger det :)
Förresten är det inte utländska produkter som är dubbelt så dyra, det var ju svenska produkter som avses.
Utan Copyswedes pekpinnar i prisbilden är priset redan dubbelt så dyrt.
Snart höjs förmodligen mobiltelefonpriset pga Copyswede. Allt som IFPI är inblandat i bör man vara extra uppmärksammad på.

Har VISA lagringsmedia också? ;) Kunde inte låta bli.

Har du några exempel på vad som blir dubbelt så dyrt?

Är man dyslektiker så är man ;)

DVD-RW och CD-skivor kostade sist jag kollade dubbelt hos dist mot t.ex. wesellcd. Snackar t.ex. och verbatim dvd på spindel.

2,5" externa 320GB hårddiskar ligger runt 330 + moms idag.
Var höjningen innan eller efter moms eller hur funkar det?

Hur som inte långt från en dubblering där heller om copyswedes avgift går in.

Nej, inte ens Expressen säger det :)
Förresten är det inte utländska produkter som är dubbelt så dyra, det var ju svenska produkter som avses.

Vem har skrivit något annat? Hur är det med läsförståelsen?

Hur som inte långt från en dubblering där heller om copyswedes avgift går in.

Jo men den prisjämförelsen duger inte ens för skvallerpressen =0) Plocka fram produkterna nu nämnde specifikt istället, kan ju inte vara så svårt om du nu jobbar med det. Modell - Pris här inkl moms - Pris där inkl moms - Jämförbar marknad, ex inom EU.

Vem har skrivit något annat? Hur är det med läsförståelsen?

Jo men den prisjämförelsen duger inte ens för skvallerpressen =0) Plocka fram produkterna nu nämnde specifikt istället, kan ju inte vara så svårt om du nu jobbar med det. Modell - Pris här inkl moms - Pris där inkl moms - Jämförbar marknad, ex inom EU.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791847
349:- för 320GB.
Efter copyswedes förslag: 649:-.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202976
Billigast pris från Tyskland 192:-
Billigast pris från Sverige 413:-.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791847
349:- för 320GB.
Efter copyswedes förslag: 649:-.

Så, nu kommer vi någonstans =) Ok vart har du läst att Copyswede har intresse av att höja den produkten från 349:- till 649:-? Expressen skriver "kan göra hårddiskar 50 procent dyrare efter den 1 september." vart den siffran nu kommer ifrån..? Eftersom de skriver utan källhänvisning kan det inte tas som annat än vanligt svammel från pressen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202976
Billigast pris från Tyskland 192:-
Billigast pris från Sverige 413:-.

Ja tyska marknaden är i mångt o mycket billigare än den svenska, men är Copyswede pappa till hela prisskillnaden (221:-) eller 100% som du påstår i första quote-svaret till mig? Jag är ingen handelsexpert men kan det inte även vara skatter, moms, storleksskillnad på marknader/konkurrensläget, åf-girighet/vinstintresse, löneskillnader etc. som spelar in?

;)

Last edited:
Så, nu kommer vi någonstans =) Ok vart har du läst att Copyswede har intresse av att höja den produkten från 349:- till 649:-? Expressen skriver "kan göra hårddiskar 50 procent dyrare efter den 1 september." vart den siffran nu kommer ifrån..? Eftersom de skriver utan källhänvisning kan det inte tas som annat än vanligt svammel från pressen.

Eftersom det första förslaget baserades på lagringsstorlek kunde dom skitbilligaste jättediskarna bli dubbelst så dyra, nu har elektronikbranchen vägrat och copyswede jobbar på ett nytt förslag, elektronikbranchen kommer knappast att godta det heller.

Eftersom det första förslaget baserades på lagringsstorlek kunde dom skitbilligaste jättediskarna bli dubbelst så dyra, nu har elektronikbranchen vägrat och copyswede jobbar på ett nytt förslag, elektronikbranchen kommer knappast att godta det heller.

Ja men det är väl bara positivt då =) Avgift kommer det bli oavsett på något vis, sen kan man naturligtvis tycka olika om det. Jag exempelvis sparar enbart mina egenhändigt ritade paintbilder på mina lagringsmedier så jag har inget intresse av att behöva betala mer men det är ju sak skitsamma i sammanhanget. Alltså är det bra att det förhandlas med de olika parterna så kanske det inte blir så tokigt i slutändan... eller så gör man som Expressen o målar fan på väggen för att sälja lösnummer :tummenupp

Inte jag men är ungefär lika grüm :D

http://www.youtube.com/watch?v=7g1XG0drrn8

Last edited:
Expressen målade inte fan på väggen, dom målade fan i paint och ville spara bilden.

Hahaha, dagens! :tummenupp

My bad. Fick in ett "än" där.
Faktum kvarstår - Copyswede suger.

Säger inget om den åsikten men hur den än är blir det ofrånkomligt :) Sen kan man diskutera med hur många jolt-cola frassar man vill om hur det borde vara men det löser aldrig problemet = någonstans ska pengarna in..ifrån.

Last edited:
Säger inget om den åsikten men hur den än är blir det ofrånkomligt :) Sen kan man diskutera med hur många jolt-cola frassar man vill om hur det borde vara men det löser aldrig problemet = någonstans ska pengarna in.

Och därför ska jag som privatperson med lagringsmedia som är fulla med semsterbilder, egenhändigt porrmaterial, studiomusik och Go-pro-hojklipp drabbas på grund av Copyswedes inkompetens och moralpanik.
Maktmissbruk, wtf :mad:

Ja tyska marknaden är i mångt o mycket billigare än den svenska, men är Copyswede pappa till hela prisskillnaden (221:-) eller 100% som du påstår i första quote-svaret till mig? Jag är ingen handelsexpert men kan det inte även vara skatter, moms, storleksskillnad på marknader/konkurrensläget, åf-girighet/vinstintresse, löneskillnader etc. som spelar in?

;)

Förlåt, mitt minne sviktade. 200kr var det tal om. Jag ser Sweclockers som en hyffsat seriös källa i de här sammanhangen. Jag förutsatte att fler hade läst ungefär samma källor som deltog i diskutionen och besvärad mig därför inte att länka in.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14...iskar-och-usb-minnen-kan-forsenas-ytterligare

Enligt ovanstående inklippt från Copyswede ligger skatten för DVD-RW på 2,65per skiva. 265kr på en spindel alltså. Mellanskillnad och lite till mot de "tyska bolagen" som säljer mot Sverige.

Enligt denna länken finns ingen skivskatt i Tyskland men länken är ju hyffsat gammal och kanske inte världens bäst hänvisning.

http://www.sweburn.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=534

Önskar du mer info får du väll söka lite själv på nätet, inte rocket science direkt ;).

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026