Priser på hårdiskar och USB upp i september

Hade någon av er, vad det verkar som, genuint intresserade i ämnet läst hälften av det jag skrivit/länkat innan/efter ni läste denna bräjjking news-artikel i Expressen så hade ni förmodligen haft en sundare/mer förstående inställning. Sen kan man tycka att det är skit men då vet man åtminstone varför det är skit och Ja, man ska ifrågasätta men gör det med någon form av grund/eftertanke.

Så resonerar jag.

Hade du läst något av mina inlägg så hade du sett att det inte var någon revolutionerande info du kom med.
Floskler.

Så resonerar jag.

Men stör mig inte heller så mycket på att Gessle får 0.00050öre pga att jag köper en hårdisk till mina råfiler från Gopron. :)

Hade du läst något av mina inlägg så hade du sett att det inte var någon revolutionerande info du kom med.
Floskler.

Hehe och det var hela poängen, det står där för att läsas, även av konspirationsteoretiker. Sen för att jag kvootar dig betyder inte att det alltid är riktat mot dig personligen, hurvida du är konsperationsteoretiker eller ej vet du bäst själv.

Men stör mig inte heller så mycket på att Gessle får 0.00050öre pga att jag köper en hårdisk till mina råfiler från Gopron. :)

Då tycker vi nog ganska lika i slutändan även om jag tycker att marknaden borde ha något bättre att erbjuda än Gopron :tummenupp

Ja eller så i själva verket skiter jag i vilket och hade knappt hört namnet Copyswede innan :) Jag ser inte problemet, gillar inte taffligt skrivna artiklar från förmodad yrkesperson (pressen) och konspirationsteoretiker bjuder ofta på mycket nöje när man dividerar med dem.

Hade någon av er, vad det verkar som, genuint intresserade i ämnet läst hälften av det jag skrivit/länkat innan/efter ni läste denna bräjjking news-artikel i Expressen så hade ni förmodligen haft en sundare/mer förstående inställning. Sen kan man tycka att det är skit men då vet man åtminstone varför det är skit och Ja, man ska ifrågasätta men gör det med någon form av grund/eftertanke.

Så resonerar jag.

Ett problem som jag lyft fram är att vi svenska ÅF förlorar konkurrens kraft när det är betydligt billigare för folk att privatimportera. Det problemet kan väll inte vara så svårt att se?

Angående ersättningsnivåerna så har copyswede tidigare lagt fram ett förslag och det måste man väll kunna diskutera om man tycker det förslaget är rimligt eller inte?

Det du länkar in framför ingenting nytt. Jag ifrågasätter proptionerna på privatkopieringen och tror personligen den är minimal. Vill copyswede ha en ersättning borde de presentera statistik för hur stor privatkopiering verkligen är.

Jag litar varken på att kvällspressen eller copyswede framför frågan objektivt ;).

Får Gessle pengar är det alla argument mot Copyswede jag behöver.

:brynad

september_119688781_141845973.jpg

Jag litar varken på att kvällspressen eller copyswede framför frågan objektivt ;).

Tycker jag var bästa inlägget hittills =0)

Om det nu är som du befarar och att det leder till det du befarar = svenska åf får det för tufft p.g.a. orimliga avgifter från Copyswede, viss konkurrens är dock sunt gällande det mesta, skulle förmodligen exempelvis Konkurrensverket eller Skatteverket granska ärendet. Utan att ha större vetskap specifikt om detta skulle man kunna tänka sig att Konkurrensverket inte gillar "käppar i hjulet" och Skatteverket att pengarna går utomlands istället för skattepliktiga företag i Sverige.

Nu har vi vänt frågeställning = är problemet så stort att utomstående verk har att säga till om saken? Sen får man dock ha i åtanke att den inhemska konkurrensen förmodligen är rätt hård (du borde veta) i elektronikbranschen men det säljs väl rätt skapligt oavsett, eller? Svar på tal lär förekomma som länken tidigare i tråden redovisade:

"I praktiken innebär det att användare som i sin professionella verksamhet använder inspelningsbara produkter kan registrera sig hos upphovsmännens organisation Copyswede. De som är betalningsskyldiga för privatkopieringsersättningen, det vill säga importörer och tillverkare av inspelningsmedia, behöver då inte betala privatkopieringsersättning till Copyswede för de här produkterna. Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder."

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365

Då är frågan, är ex "användare som i sin professionella verksamhet använder inspelningsbara produkter" den stora mängden eller är det privatpersoner? Säg banker som ska spara ettor och nollor och köper in hårddiskar för miljoner till sina serverlandskap, hur står sig dom mot den privata sektorn? Finns ju en och annan bank ändå och det är bara ett exempel.

viss konkurrens är dock sunt gällande det mesta, skulle förmodligen exempelvis Konkurrensverket eller Skatteverket granska ärendet. Utan att ha större vetskap specifikt om detta skulle man kunna tänka sig att Konkurrensverket inte gillar "käppar i hjulet" och Skatteverket att pengarna går utomlands istället för skattepliktiga företag i Sverige.

Tror du på allvar att konkurrensverket eller skatteverket bestämmer över EU? :va

:hihi
:rofl

Fast EU hade väl lämmnat just den här frågan öppen för nationerna att besluta?

På vilket sätt är "en viss konkurrens sund" när det handlar om en SVENSK organisation som avtalar om SVENSKA avgifter enligt lag?

När alla kunder kan handla internationellt?

Tror du på allvar att konkurrensverket eller skatteverket bestämmer över EU? :va

:hihi
:rofl

Som tidigare nämnt:

"På samma sätt har Copyswede sina medlemsorganisationers uppdrag att administrera det svenska systemet för privatkopieringsersättning, som i enlighet med svensk lag och bakomliggande EU-direktiv ger upphovsmän och utövande konstnärer viss kompensation för inkomstbortfall när deras arbete kopieras för privat bruk."

http://www.copyswede.se/om-copyswede/

EU bestämmer inte hur stor ersättningen ska vara, direktivet gör "bara" det hela möjligt, vad det verkar som. Alltså kan Sverige stifta lagar för det utan att få påbackning om att det handlar om handelshinder eller vad dom nu skulle kunna kalla det. Sedan får Copyswede det på sitt bord:

"Lös problemet"

Som jag skrev tidigare.

Som tidigare nämnt:

"På samma sätt har Copyswede sina medlemsorganisationers uppdrag att administrera det svenska systemet för privatkopieringsersättning, som i enlighet med svensk lag och bakomliggande EU-direktiv ger upphovsmän och utövande konstnärer viss kompensation för inkomstbortfall när deras arbete kopieras för privat bruk."

http://www.copyswede.se/om-copyswede/

EU bestämmer inte hur stor ersättningen ska vara, direktivet gör "bara" det hela möjligt, vad det verkar som. Alltså kan Sverige stifta lagar för det utan att få påbackning om att det handlar om handelshinder eller vad dom nu skulle kunna kalla det. Sedan får Copyswede det på sitt bord:

"Lös problemet"

Som jag skrev tidigare.

Jo, och det betyder att Sverige ska ge ersättning, inte att Sverige (som är ovana vid lobbyister) ska ta vilken deal som helst.

Jo, och det betyder att Sverige ska ge ersättning, inte att Sverige (som är ovana vid lobbyister) ska ta vilken deal som helst.

Nej det är sant och det gör dom inte heller och därför är det uppskjutet till efter sommaren. Först då vet vi hur det blir och det är ungefär det jag har sagt under två-tre sidor (default) av inlägg.. hittills :)

Tycker jag var bästa inlägget hittills =0)

Om det nu är som du befarar och att det leder till det du befarar = svenska åf får det för tufft p.g.a. orimliga avgifter från Copyswede, viss konkurrens är dock sunt gällande det mesta, skulle förmodligen exempelvis Konkurrensverket eller Skatteverket granska ärendet. Utan att ha större vetskap specifikt om detta skulle man kunna tänka sig att Konkurrensverket inte gillar "käppar i hjulet" och Skatteverket att pengarna går utomlands istället för skattepliktiga företag i Sverige.

Nu har vi vänt frågeställning = är problemet så stort att utomstående verk har att säga till om saken? Sen får man dock ha i åtanke att den inhemska konkurrensen förmodligen är rätt hård (du borde veta) i elektronikbranschen men det säljs väl rätt skapligt oavsett, eller? Svar på tal lär förekomma som länken tidigare i tråden redovisade:

"I praktiken innebär det att användare som i sin professionella verksamhet använder inspelningsbara produkter kan registrera sig hos upphovsmännens organisation Copyswede. De som är betalningsskyldiga för privatkopieringsersättningen, det vill säga importörer och tillverkare av inspelningsmedia, behöver då inte betala privatkopieringsersättning till Copyswede för de här produkterna. Inte heller ska ersättning betalas för produkter som ska föras ut ur landet eller användas av personer med funktionshinder."

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365

Då är frågan, är ex "användare som i sin professionella verksamhet använder inspelningsbara produkter" den stora mängden eller är det privatpersoner? Säg banker som ska spara ettor och nollor och köper in hårddiskar för miljoner till sina serverlandskap, hur står sig dom mot den privata sektorn? Finns ju en och annan bank ändå och det är bara ett exempel.

Jag ska faktiskt maila både skatteverk och konkurransverk och ifrågasätta ärendet. Inhemsk konkurrans är stenhård och marginalerna är körda i botten på mycket varor. Det är därför omöjligt att kompensera Copyswedes avgifter med lägre marginal.

Proffs användare lär ju bara den som konsumerar absurda mängder media ansöka om att bli. Resten lever med smällen eller importerar från tyskland.
Sen tror jag majoriteten av svenska folket är ovetandes om dessa avgifter, här vore också en sifo undersökning på plats :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026