Priser på hårdiskar och USB upp i september

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu är jag ingen storkonsument av hårdiskar precis, men nog tycker jag att det är lite löjligt att man hela tiden vill ta ut mer avgifter på den här typen av produkter med hänvisning till att folk sparar ner rättighetsskyddat material i form av musik och video och annat.

Man kan ju undra varför de skjuter upp höjningarna till efter sommaren? Folk kommer väl att köpa hårddiskarna utomlands om det blir en så kraftig höjning som 50%. Ska de höja priserna på SD minnen som sitter i folks privata foto/video kameror också med samma hänvisning kan man fråga sig.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.2452995/pris-pa-usb-och-harddisk-upp-i-host

Den där jävla utpressarorganitionen ville lägga "kassettskatt" på mobiltelefoner också, för att dom innehåller minne och kan spela upp film/musik...

Det är dom och STR...

Jävla maffiafasoner.

Tycker det verkar som en bra idé. Ju mer det betalas för minnen, desto lagligare blir det att ladda ner skyddat material... Eller?

För det är väl inte tänkt att hederliga människor (som jag) ska behöva betala dubbelt för våran musik?

Tycker det verkar som en bra idé. Ju mer det betalas för minnen, desto lagligare blir det att ladda ner skyddat material... Eller?

Fast jag har ju betalt för varenda kassett, diskett, VHS, tom CD/DVD jag någonsin har köpt, och jag orkar inte konsumera dom enorma mängderna piratkopierat material, jag måste få sova också...

Förvisso kan man ha musik på lågt i bakgrunden när man sover, eller spela upp dom filmer man inte orkar se medans man inte är hemma, men det går ju ström då, och den är fan inte billig heller..

Känns som om det kvittar. Behovet av lagringsutrymme har avstannat enligt mig. Numera "lagrar" jag det mesta i molnet ändå. Det är ju inte så att man sparar alla filmer man vill se längre. Man tittar på den och raderar den igen. Vill man se den igen så är den hemma på under 10min och i bättre kvalité än sist man hade den.

Under alla åren fram tills ca 2008 så dubblade jag min HD-bank årligen. Jag har nu ca 5tb i utrymme men nyttjar inte mer än 3tb(max).

2 år sedan hade jag ca 4.5tb men det känns bara onödigt numera. Jag har t.o.m plockat ut HD:en från MacBooken till en fördel av en liten snabb SSD. Utrymmet är som sagt inget behov längre.

GuW skrev:
Förvisso kan man ha musik på lågt i bakgrunden när man sover, eller spela upp dom filmer man inte orkar se medans man inte är hemma, men det går ju ström då, och den är fan inte billig heller..

Ah jävlar! Det har de visst inte tänkt på! Fatta vilket fett arvode jag kommer att få från Copyswede när jag tipsar dem om att de kan få 25% på all ström kraftbolagen säljer! Lite lobbying från amerikanska ambassadören bara och de har regeringsbeslut på det...

Förslaget gäller USB diskar och USB minnen, det första är enkelt att komma runt, köp disk och kabinett var för sig och skruva ihop hemma, USB minnen handlas från valfritt EU land.
Men, när dom ser att detta inte genererar dom inkomster dom räknat på, räkna med att dom hittar något annat att avgiftsbelägga(telefoner, bredband etc.)

För det är väl inte tänkt att hederliga människor (som jag) ska behöva betala dubbelt för våran musik?

In all fairness så är avgiften tänkt att kompensera för den lagliga kopieringen, dvs den så kallade kompiskopieringen, som är en lagstadgad rättighet såvitt jag vet. Man får alltså kopiera t.ex. ett album till sina vänner och familj utan juridisk påföljd.

Med det sagt så känns hela upplägget jävligt märkligt, i och med att Copyswede har rätt att ta ut vad som känns som en skatt och på det sättet närmast agera som en myndighet när det ju i själva verket är en synnerligen partisk intresseorganisation. Dessutom är jag övertygad om att de föreslagna avgifterna inte tillnärmelsevis motsvarar förlusterna för kompiskopiering, utan är att sätt att kompensera sig för påstådda förlusta pga fildelning över nätet.

Ladda ner blir också svårare kanske, först USA, sedan troligen EU... :gnissla Kinesisk censur kanske blir allas en inte så vacker dag.

http://www.idg.se/2.1085/1.388064/usa-pa-vag-att-godkanna-omdebatterad-antipiratlag

In all fairness så är avgiften tänkt att kompensera för den lagliga kopieringen, dvs den så kallade kompiskopieringen, som är en lagstadgad rättighet såvitt jag vet. Man får alltså kopiera t.ex. ett album till sina vänner och familj utan juridisk påföljd.

Det störst problemet är att man inte får gå runt kopieringsskydd.
Dvs de hindrar oss från att privatkopiera men kräver oss endå på avgifter.

Antingen borde kopieringsskydd varit förbjudna eller skulle privatkopieringsavgifterna tagits bort.

Bra för mig som kan kränga importerade usbminnen till högre priser då :D
Undrar hur många Kingston 256GB usbminnen de kommer kränga efter höjning då de kostar 6700:- redan nu :brinnerup

Men var det inte tal om att detta skulle träda i kraft redan vid årsskiftet som var?

Fånig idé. Ungefär som att lägga en extra avgift på packboxar till hojar för att man kan förvara stöldgods där i eller avgiftsbelägga bilars bagageutrymmen efter hur många kubikdecimeter man kan förvara där inne. Detta är väl framtiden där privata organisationer får mer och mer att säga till om avgifter och skatter lite hur som helst.

Tur att man precias inhandlat två nya externa USB-drivna hårddiskar på 500Gb på Ebay. De gick på 57 resp. 65 dollar, lika bra att bunkra upp inför överpriserna till höst.

Tur att man precias inhandlat två nya externa USB-drivna hårddiskar på 500Gb på Ebay. De gick på 57 resp. 65 dollar, lika bra att bunkra upp inför överpriserna till höst.

Jag köpte just en sådan fast 1 Tb på Elgiganten för 800-900 spänn. Kan va bra att ha!

Blir dyrt att lagra all pörr. Pattar och arslen är inte lika billigt som förr. :mad:

Grattis!
http://www.sweclockers.com/nyhet/13788-magisk-harddisk-fran-kina-tar-piratkopiering-till-ny-niva :fakta

Hoppas du inte köpte samsungdiskar...
1.jpg

]
2.jpg

Haha, de har videreutvecklat klassikern. Marknadena i Peking svämmar över av billiga USB-minnen, i storlekar från normala till flera Tb. Ser man skeptisk ut har de en laptop redo. "I connect, you see wolk OK! Vely nice plice, vely good!"

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026