Pris på ventiljustering och bestyckning?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Jag undrar vad en verkstad kan ta för en ventiljustering samt bestyckning på en mz 125a.
Eller är de så pass lätt så man kan göra det själv?
 
Själva bytet av munstycke är inget problem. En firma tar nog en tvåhundring för det annars. Ventilerna grejar du med en kompis som gjort det förr + verkstadshanbok

Ventiler, runt en femhundring om det är ställskruvar. Är det schims, lite mer

obs. gissade priser. Jag vet inte direkt vad mz är för hoj
 
Ljunghusen skrev:
Själva bytet av munstycke är inget problem. En firma tar nog en tvåhundring för det annars. Ventilerna grejar du med en kompis som gjort det förr + verkstadshanbok

Ventiler, runt en femhundring om det är ställskruvar. Är det schims, lite mer

obs. gissade priser. Jag vet inte direkt vad mz är för hoj

Ok tack! nä jag vet att de inte är så svårt att byta men det kan va svårt att hitta rätt munstycke. Det är shims på min, får helt enkelt ringa nån verkstad och fråga! :tomten
 
Cyren skrev:
Ok tack! nä jag vet att de inte är så svårt att byta men det kan va svårt att hitta rätt munstycke. Det är shims på min, får helt enkelt ringa nån verkstad och fråga! :tomten

Glöm att ringa någon verkstad då mzans shims är av en specialdimension som inte återfinns på någon annan hoj. :huvet

Jag har en hög shims hemma efter allt mitt meckande med mz motorer så det du skall göra är att mäta ventilspelet samt ta fram mikrometern och mäta dina shims så kan jag med lite tur fixa de efterfrågade.
Värt att notera är dock att det är ytterst sällan man behöver justera ventilerna på mz:an, jag behövde bara justera en gång på en ventil under 3500 mil på gata, tävlingsmotorerna gick mer än 500 mil utan justering och sen var det ändå dags för ventilbyte :brinnerup.

Byta munstycke gör du lätt själv.

1. demontera tanken
2. Skruva av toppen på förgasaren var försiktig med nålen så den inte böjs
3. Skruva av slangklämmorna osm håller förgasaren
4. Demontera förgasaren
5. Skruva av flottörhuset (botten på förgasaren)
6. Skruva av det största munstycket
7 skruva dit det nya munstycket
8.Montera allt igen
 
Borsiin JR skrev:
Glöm att ringa någon verkstad då mzans shims är av en specialdimension som inte återfinns på någon annan hoj. :huvet

Jag har en hög shims hemma efter allt mitt meckande med mz motorer så det du skall göra är att mäta ventilspelet samt ta fram mikrometern och mäta dina shims så kan jag med lite tur fixa de efterfrågade.
Värt att notera är dock att det är ytterst sällan man behöver justera ventilerna på mz:an, jag behövde bara justera en gång på en ventil under 3500 mil på gata, tävlingsmotorerna gick mer än 500 mil utan justering och sen var det ändå dags för ventilbyte :brinnerup.

Byta munstycke gör du lätt själv.

1. demontera tanken
2. Skruva av toppen på förgasaren var försiktig med nålen så den inte böjs
3. Skruva av slangklämmorna osm håller förgasaren
4. Demontera förgasaren
5. Skruva av flottörhuset (botten på förgasaren)
6. Skruva av det största munstycket
7 skruva dit det nya munstycket
8.Montera allt igen
¨


Ok! då skiter jag nog i en ventiljustering, motorn har bara gått runt 700mil :)

Men bestyckningen tycker jag är svårt, alltså inte själva bytet. Utan att hitta rätt, kommer ihåg hur man mekade med mopeden me dom där jävla munstyckena :3freak. Jag har förövrigt öppnat upp luftburken och satt i ett twinair skumfilter nu.

Du har inget annat till mz'an som du tror jag skulle vilja ha? :rolleyes:
 
Mja, tycker du ska mäta upp spelet iaf. På nya hojar borde väl ventilerna slita in sig ganska mkt och ge ett mindre spel?
 
Byt till huvudmunstycke 120-125 köpes i närmsta crossbutik så är du hyggligt rätt på det. Bättre justering än så kräver vana eller bänk och det sistnämnda är dyrare än vad det smakar.
Har dessvärre inget kul till salu då det sitter på och syrran kör den just nu.
 
Borsiin JR skrev:
Byt till huvudmunstycke 120-125 köpes i närmsta crossbutik så är du hyggligt rätt på det. Bättre justering än så kräver vana eller bänk och det sistnämnda är dyrare än vad det smakar.
Har dessvärre inget kul till salu då det sitter på och syrran kör den just nu.
Ok, de vart värt ett försök iaf :hihi. Jag ska berätta hur allt blev när det är klart. Rimligtvis till våren :4skrika

Ljunghusen skrev:
Mja, tycker du ska mäta upp spelet iaf. På nya hojar borde väl ventilerna slita in sig ganska mkt och ge ett mindre spel?

Jo, kolla kan man alltid göra. Men hur får man reda på hur stort spelet ska va då?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top