Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ljunghusen skrev:Själva bytet av munstycke är inget problem. En firma tar nog en tvåhundring för det annars. Ventilerna grejar du med en kompis som gjort det förr + verkstadshanbok
Ventiler, runt en femhundring om det är ställskruvar. Är det schims, lite mer
obs. gissade priser. Jag vet inte direkt vad mz är för hoj
Cyren skrev:Ok tack! nä jag vet att de inte är så svårt att byta men det kan va svårt att hitta rätt munstycke. Det är shims på min, får helt enkelt ringa nån verkstad och fråga!![]()
¨Borsiin JR skrev:Glöm att ringa någon verkstad då mzans shims är av en specialdimension som inte återfinns på någon annan hoj.![]()
Jag har en hög shims hemma efter allt mitt meckande med mz motorer så det du skall göra är att mäta ventilspelet samt ta fram mikrometern och mäta dina shims så kan jag med lite tur fixa de efterfrågade.
Värt att notera är dock att det är ytterst sällan man behöver justera ventilerna på mz:an, jag behövde bara justera en gång på en ventil under 3500 mil på gata, tävlingsmotorerna gick mer än 500 mil utan justering och sen var det ändå dags för ventilbyte.
Byta munstycke gör du lätt själv.
1. demontera tanken
2. Skruva av toppen på förgasaren var försiktig med nålen så den inte böjs
3. Skruva av slangklämmorna osm håller förgasaren
4. Demontera förgasaren
5. Skruva av flottörhuset (botten på förgasaren)
6. Skruva av det största munstycket
7 skruva dit det nya munstycket
8.Montera allt igen
Ok, de vart värt ett försök iafBorsiin JR skrev:Byt till huvudmunstycke 120-125 köpes i närmsta crossbutik så är du hyggligt rätt på det. Bättre justering än så kräver vana eller bänk och det sistnämnda är dyrare än vad det smakar.
Har dessvärre inget kul till salu då det sitter på och syrran kör den just nu.
Ljunghusen skrev:Mja, tycker du ska mäta upp spelet iaf. På nya hojar borde väl ventilerna slita in sig ganska mkt och ge ett mindre spel?
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |