Pris o pruta på hjälm?

En vän till mig prutar på allt han ska köpa, han mår dåligt annars säger han ( ok inte i mataffären ) men på Mc Donalds, Statoil you name it. Trot eller ej men det funkar! Själv prutar man ju när man ska köpa mc, bil osv. Men annars är man för feg, men det brukar alltid gå att få med lite små grejor på köpet...

Jag prutar bara om jag köper flera prylar alternativt om det är billigare på något annat ställe.

10-15 % borde inte vara några problem. Det finns många sätt at pruta på, men här är några saker:

Som sagts innan: var påläst! Kolla upp vad andra tar för exakt samma vara och argumentera utifrån det. Om priset kommer från butik på internet eller annat spelar ingen roll. Fråga försäljaren varför du ska handla hos just den här butiken till dessa priser, när du så lätt kan välja någon annan butik med bättre priser.

Om du säger att du är beredd att betala ex 6000:- för en hjälm som annars kostar 7000:- och säljare helt oväntat går ner till det priset, så har ni en deal. Man ska inte tänka: åfan, var det så lätt, och säga: nej förresten, jag vill bara betala 5500:-. Då förbrukar du allt förtroende och loppet är kört. Man ska inte göra sig otrevlig. Det gäller alltså att i förväg ha bestämt både ett max och ett min pris, så att säga.

Finns det många modeller att välja på så underlättar det prut. Är en modell väldigt lik en annan men kostar betydligt mer, så är detta ett argument för varför den dyra bör sänkas ner mer åt den billiga modellens pris.

Det är alltid en fördel att handla många saker samtidigt. Fundera på vad du behöver och vad du vill ha. Ha du väl bestämt dig för att köpa ett antal saker, förklara för försäljaren hur läget är, men att du bara tänker köpa om han/hon fixar ett bra pris på det hela.

En taktik är att gå in i butiken med gott självförtroende och direkt gå fram till försäljaren och tala om exakt vad det är du är ute efter och att du ska köpa den nu, direkt, så fort som möjligt. Om försäljaren visar sig fram till rätt hylla; ta tag i hjälmen och säg typ: Ja! där är den, en sån ska jag ha! Försäljaren tror att här blir det snabb affär! Titta sedan på prislappen, eller fråga efter priset om det inte står. När du då får reda på priset, agera lite uppgivet och tveka på om du verkligen ska köpa den när den kostade så mycket. Är det rätt försäljare du pratar med försöker nu denne att "hjälpa dig över tröskeln" igen, så att du trots allt ändå köper, genom att erbjuda lite rabatt. Alternativet är att försäljaren börjar framhäva allt bra med produkten, då gäler det att du själv tar initiativet.

Kom ihåg att det aldrig är fult att pruta (undantag livsmedel, etc) och att försäljarna i de allra flesta fall har möjlighet att gå ner i pris mer än man tror!

Lycka till!

Kan säga att de flästa är ganska blåsta igentligen (inklusive jag). Praoade på en mataffär (ICA) i närhete och även om livsmedel räknas som där handlarna lägger på lite vinst så la de på mellan 30 och 40 % än vad de köper in det för.

Jag tror att mc handlare utan tvekan kan gå ner 20-25% utan att gå förlust, men självklart vill de inte göra det pga att de också vill vinna på det hela.

Man kan alltig försöka pruta, går det så blir man glad, går det inte så kan man gå eller köpa för utsatt pris.

Man ska pruta, men man ska bara pruta om man avser att handla. Prutare som inte handlar utan bara testar att pruta ska ha stryk. :fatta!

Man ska dock inte bara pruta och få ner priset på en enstaka produkt för prutandets skull, man ska ha någon anledning till att pruta. Hittat samma produkt på annat ställe billigare eller i samband paketpris...

Ska man handla en enda skjorta eller en enda bromskiva och prutar verkar man bara snål eller fattig; och för övrigt, "frågar man vad det kostar har man inte råd" :arsele

Prutar på smågrejer om jag inte har något val.. t.ex. har 26:- i fickan och dosan kostar 27:-

När det gäller Mc grejer så får jag alltid bra pris och massa extragrejer hos min favvorit handlare.. så varför gå någon annan stan :tummenupp

Jag var till ett ställe där dom hade en hjälm som jag visste dom hade haft i butiken väldigt länge som var nedsatt till 3500 från ca: 5000. Säljaren kom fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag vill ha den här men jag tycker den är för dyr sa jag.

Ska se vad vi kan göra sa han, kollade i pärmen och sa 3000 kan du få den för det är smärtgränsen, Visst sa jag.

Jag prutade ner min hjälm på via telefon innan jag åkte och köpte den. Från 2.500 till 1.700.
Plust att jag lyckades pruta ca 700 kronor på mitt ryggskydd. :)

// Lena

Fox 2 skrev:
Kan säga att de flästa är ganska blåsta igentligen (inklusive jag). Praoade på en mataffär (ICA) i närhete och även om livsmedel räknas som där handlarna lägger på lite vinst så la de på mellan 30 och 40 % än vad de köper in det för.

Jag tror att mc handlare utan tvekan kan gå ner 20-25% utan att gå förlust, men självklart vill de inte göra det pga att de också vill vinna på det hela.

Man kan alltig försöka pruta, går det så blir man glad, går det inte så kan man gå eller köpa för utsatt pris.
På ICA snackar vi om varor som kostar ganska lite... Så 35% (som är det riktmärket för marginalprocent på ICAs kolonialvaror) på en produkt som kostar 18:- i inpris så gör det inte jääätte många kronor i vinst. Eller hur? Det är en annan sak när varorna kostar runt tusenlappen och uppåt...

säg att du vill ha stamkundspris då köper du direkt annars får de va :tummenupp

Lilla_Tingeling skrev:
Jag prutade ner min hjälm på via telefon innan jag åkte och köpte den. Från 2.500 till 1.700.
Plust att jag lyckades pruta ca 700 kronor på mitt ryggskydd. :)

// Lena
Prutat 700:- på ett ryggskydd? :eek: Du prutade mer på ditt ryggskydd än vad jag gav för mitt. Inte illa, du måste vara väldigt charmig. :näsblod

Fox 2 skrev:

Beror helt på vad det är för produkt. Hojar och trimmdelar så som kammar mm. är det väldigt liten marginal på.

Klart att ett företag vill vinna på att sälja saker, annars kan man ju lägga ner verksamheten.
Det känns som att många tror att hojaffärer finns till BARA för att hjälpa hojåkare (någon slags gratisinstution liknande ett bibliotek), MC-firmor är också företag som måste gå med vinst.

morlock skrev:
Prutat 700:- på ett ryggskydd? :eek: Du prutade mer på ditt ryggskydd än vad jag gav för mitt. Inte illa, du måste vara väldigt charmig. :näsblod

Jajjamensan... Klart att man ska pruta så mycket det bara går. :yoparty
Och neeh, jag e inte charmig. Men det funka tydligen endå. :D

// Lena

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...