10-15 % borde inte vara några problem. Det finns många sätt at pruta på, men här är några saker:
Som sagts innan: var påläst! Kolla upp vad andra tar för exakt samma vara och argumentera utifrån det. Om priset kommer från butik på internet eller annat spelar ingen roll. Fråga försäljaren varför du ska handla hos just den här butiken till dessa priser, när du så lätt kan välja någon annan butik med bättre priser.
Om du säger att du är beredd att betala ex 6000:- för en hjälm som annars kostar 7000:- och säljare helt oväntat går ner till det priset, så har ni en deal. Man ska inte tänka: åfan, var det så lätt, och säga: nej förresten, jag vill bara betala 5500:-. Då förbrukar du allt förtroende och loppet är kört. Man ska inte göra sig otrevlig. Det gäller alltså att i förväg ha bestämt både ett max och ett min pris, så att säga.
Finns det många modeller att välja på så underlättar det prut. Är en modell väldigt lik en annan men kostar betydligt mer, så är detta ett argument för varför den dyra bör sänkas ner mer åt den billiga modellens pris.
Det är alltid en fördel att handla många saker samtidigt. Fundera på vad du behöver och vad du vill ha. Ha du väl bestämt dig för att köpa ett antal saker, förklara för försäljaren hur läget är, men att du bara tänker köpa om han/hon fixar ett bra pris på det hela.
En taktik är att gå in i butiken med gott självförtroende och direkt gå fram till försäljaren och tala om exakt vad det är du är ute efter och att du ska köpa den nu, direkt, så fort som möjligt. Om försäljaren visar sig fram till rätt hylla; ta tag i hjälmen och säg typ: Ja! där är den, en sån ska jag ha! Försäljaren tror att här blir det snabb affär! Titta sedan på prislappen, eller fråga efter priset om det inte står. När du då får reda på priset, agera lite uppgivet och tveka på om du verkligen ska köpa den när den kostade så mycket. Är det rätt försäljare du pratar med försöker nu denne att "hjälpa dig över tröskeln" igen, så att du trots allt ändå köper, genom att erbjuda lite rabatt. Alternativet är att försäljaren börjar framhäva allt bra med produkten, då gäler det att du själv tar initiativet.
Kom ihåg att det aldrig är fult att pruta (undantag livsmedel, etc) och att försäljarna i de allra flesta fall har möjlighet att gå ner i pris mer än man tror!
Lycka till!