Pris o pruta på hjälm?

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Dax att köpa hjälm. Brukar ni pruta när det är dax för hjälmköp? Tänkte köpa en arai astro. Någon som prutar på bara hjälm eller kankse bättre att köpa extra visir o lita annat samtidigt? Vad är "själig" prutning?

philsson skrev:
pruta i sverige?.. :hihi

Man brukar väl kunna pruta om man köper flera saker. Köper du skinnställ, hjälm, stövlar, handskar och div skydd så brukar man kunna få ett bättre pris, eller möjligtvis något extra på köpet.

philsson skrev:
Klart man kan pruta i sverige.
Fick min shoei raid för 2500 de begärde 2800.-
ord pris var 3899 så visst fan har de marginaler.
Min polare köpte en gsx-r 1000- 04 i år för 97000 de begärde 99000 (obs den var ny) och då prutade han till sig ett laser slip on (värde 7000) plus mörkt kåpglas och tankskydd.

philsson skrev:
Jag har nog aldrig köpt något till det satta priset, klart som fan att man prutar, minst 10-15% brukar inte vara några problem!

Köpa till ordinarie pris, no way josé..

Hultan skrev:
Jag har nog aldrig köpt något till det satta priset, klart som fan att man prutar, minst 10-15% brukar inte vara några problem!

Köpa till ordinarie pris, no way josé..

När du prutar, hur gör du. Samlar du ihop de du ska ha, går till kassan o frågar vad dom ska ha eller erbjuder hur mycke du kan tänka dig att betala?

Teinvall skrev:
När du prutar, hur gör du. Samlar du ihop de du ska ha, går till kassan o frågar vad dom ska ha eller erbjuder hur mycke du kan tänka dig att betala?
Finns många sett, snacka med säljare, frågar vad dom slänger till om jag köper "det och det" Att pruta på sin korg med matvaror för en 400spänn på ica i kassan är väl inte aktuellt.. Men alltid annars.

Man kör på känn..

Pruta skall man alltid göra, en regel minst 10-15 % samt så ska man få lite extra tillbehör.

Varför skall man inte pruta? skämms personer så mycket?

En lära: Konsumenten är kung med kontanter.

Jag prutar på allt (undantag i livsmedelsbutik & restaurang) Kläder, skor, tillbehör, fordon, you name it.

Mr R skrev:
Pruta skall man alltid göra, en regel minst 10-15 % samt så ska man få lite extra tillbehör.

Varför skall man inte pruta? skämms personer så mycket?

En lära: Konsumenten är kung med kontanter.

Jag prutar på allt (undantag i livsmedelsbutik & restaurang) Kläder, skor, tillbehör, fordon, you name it.
Eeeeexakt! :tummenupp

Teinvall skrev:

Lägg upp det på ett bra sätt, var påläst. Veta exakt vad du är villig att betala, var ej velig. Får du inte ditt pris så går man.. Man kan alltid köpa varorna hos någon annan leverantör.

Ha alltid en miniräknare i bakfickan när man skall handla :tummenupp

jag skämdes som fan första gången jag prutade och tyckte att alla som prutade var idioter, eller hur ,, det är är ju sverige,, inte nått arab-land!,

Men nu,, nu är det kul att pruta, men man skall inte pruta för mycket, prutar man för mycket kan det bli dålig stämmning mellan säljare å köpare, å den stämmningen kan spegla tillbaka på en om det blir nå fel på grejjerna och man vill använda garantin,(tänkte mer på dyrare grejjer som hoj/bil etc) :tummenupp

DwD skrev:
jag skämdes som fan första gången jag prutade och tyckte att alla som prutade var idioter, eller hur ,, det är är ju sverige,, inte nått arab-land!,

Men nu,, nu är det kul att pruta, men man skall inte pruta för mycket, prutar man för mycket kan det bli dålig stämmning mellan säljare å köpare, å den stämmningen kan spegla tillbaka på en om det blir nå fel på grejjerna och man vill använda garantin,(tänkte mer på dyrare grejjer som hoj/bil etc) :tummenupp

Kan aldrig pruta för mycket, men jag förstår det du menar med den dåliga stämningen. Har upplevt det många gånger :hihi

Låter som största nöjet utanför hojåkandet är att åka runt o pruta :tummenupp Nått ska man ju göra när de regnar.

Dax att börja fila på prutargumenten nu då

Lorge skrev:
Hatar när folk försöker pruta... :D

Inget pruta = Butikens priser ok (tror dom) => Går säkert att höja lite till o sen står vi där med offantligt höga priser

Detta går säkert att vända på så att de höga priserna finns bara för att kompensera för alla odrägliga prutare men men i en perfekt värd skulle bilar o träd vara i skumgummi o hjälmen skulle vara bara för posörmaterial

Teinvall skrev:
Låter som största nöjet utanför hojåkandet är att åka runt o pruta :tummenupp Nått ska man ju göra när de regnar.

Dax att börja fila på prutargumenten nu då
nja,, största nöjet är att åka ut med hojjen ur affären å känna hur det luktar bränd olja etc från allt pga att det är första gången hojjen startar :tummenupp

Att pruta är ett genetiskt måste..
Varför betala mer än nödvändigt?

Man måste som sagt veta vad man vill ha och bestämma sig för ett tak hur mycket man vill pröjsa, får man inte det så går man någon annanstans..

En klassiker är att gå in i en affär, man vill ha tex en hjälm som man har valt ut, man tar kontakt med en säljare och förklarar att man vill ha hjälmen X i strl X, ( kolla upp strl mm innan på tex nån annan firma som ren spekulant).

-Oh, tänker säljaren , äntligen en som vet vad han vill ha, mindre jobb för mig ,snabba stålar till firman..

Sedan när han hämtat varan så säger du:
- Du får låna mitt plastkort i 2 min om jag får hjälmen för X kr (här gäller fingerspritzgefülen, räkna 15% av, inte mer, kan gå men..) så gör vi affär!

Om säljaren då som oftast i mc-branschens nollkonkurrensvärld säger:
- Nä, det går inte, detta är årets modell å bla, bla, generalagentens heliga prislista gäller und bla, bla

Då svarar man:
- Vill du inte ha mina pengar?

Vill dom inte så bara gå vidare till nästa handlare

Det gäller att vara smidig när man kör denna taktik, för har man attitydsvarianten att "jag ska bara ha rabbe" så är man fett rökt...fingerspitzgefühl gäller.. :tummenupp

Prutar på allt som är lite dyrare... Hos en handlare har det gått så långt att han numera automatiskt drar av 20% innan jag ens har hunnit säga flasklock. Det är uppfostran det!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park