Lånehjälm

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag har fått en förfrågan av en som skulle vilja prova att åka med bakpå när vädret blir bättre. Skor och kläder har jag som hon kan låna även om det kommer vara för stort för henne så är det bättre än inget. Men någon extra hjälm har jag inte. Och nu funderar jag på hur ni andra resonerar runt det? Jag funderar på några alternativ.

1 köpa en extra "till mig själv" då kan jag försvara att lägga lite mer pengar om jag också kommer använda den.
2 köpa en billig bara för att ha som lånehjälm. Men en som jag förmodligen inte skulle vilja använda själv. Det känns ju inte bra att sätta en hjälm jag själv inte vill använda på en person man bryr sig om.
3 tvinga personen som ska åka med att själv skaffa en hjälm den är nöjd med. Känns också sådär, om personen inte alls tycker det är roligt och bara åker med en gång.

Både alternativ 1 och 2 lider ju av problemet att hjälmen förmodligen inte kommer passa perfekt för den som lånar den.

Framöver om det visar sig att det kommer åkas med mycket så kommer det såklart att köpas personligutrustning som passar. Men det är en saftig investering för att prova att åka med en gång.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag hade försökt låna en hjälm om det är pröva-på-enstaka-åkning-bakpå.

Hon kanske tycker det är skittråkigt att åka bakpå och speciellt om ni tänkt pröva denna tid på året.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Låna en hjälm sompassar.
Låna kläder som passar också. Eller köp beg på Blocket eller FB.
För löst sittande kläder ger inget skydd.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag brukar inte ha personer som åker med och min hoj är ytterst obekväm som passagerarhoj, men om någon mot förmodan skulle vilja åka med är det i såna fall om någon av den utrustning jag själv har skulle passa. Har flera hjälmar och ett par extra ställ.

Skulle jag köpa en extra hjälm särkilt för att ha med en passagerare en enstaka gång? Nja, troligtvis inte. Om det är en person som är väldigt intresserad av att kanske själv ta mc-kort men vill åka med först borde denne själv vara motiverad att åtminstone köpa en billig biltemahjälm. Om det skulle handla om ett ragg eller relation kan möjligtvis ovanstående principer upphävas.

Men i slutändan är det nog bara du själv som kan avgöra om du tycker det är värt att lägga extra pengar på en hjälm som ev. bara kommer användas en gång. Och som de andra tagit upp: låna kan ju vara ett alternativ.
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag hade försökt låna en hjälm om det är pröva-på-enstaka-åkning-bakpå.

Hon kanske tycker det är skittråkigt att åka bakpå och speciellt om ni tänkt pröva denna tid på året.

Det är när det blir varmare ute, jag är en solskensåkare. Att låna en hjälm av någon annan vore förstås ett bra alternativ men tyvärr har jag ingen att låna av.

Låna en hjälm som passar.
Låna kläder som passar också. Eller köp beg på Blocket eller FB.
För löst sittande kläder ger inget skydd.
Tänker att löst sittande kläder ändå är bättre än vanliga kläder utan nötningsmotstånd. Men såklart så kommer ju skydden inte sitta där de ska. Finns ingen att låna av varken när det kommer till kläder eller hjälm.


Jag brukar inte ha personer som åker med och min hoj är ytterst obekväm som passagerarhoj, men om någon mot förmodan skulle vilja åka med är det i såna fall om någon av den utrustning jag själv har skulle passa. Har flera hjälmar och ett par extra ställ.

Skulle jag köpa en extra hjälm särkilt för att ha med en passagerare en enstaka gång? Nja, troligtvis inte. Om det är en person som är väldigt intresserad av att kanske själv ta mc-kort men vill åka med först borde denne själv vara motiverad att åtminstone köpa en billig biltemahjälm. Om det skulle handla om ett ragg eller relation kan möjligtvis ovanstående principer upphävas.

Men i slutändan är det nog bara du själv som kan avgöra om du tycker det är värt att lägga extra pengar på en hjälm som ev. bara kommer användas en gång. Och som de andra tagit upp: låna kan ju vara ett alternativ.

Nä visst är det så att det är upp till mig i slutändan.
Men det är alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar. Det är ju inte alltid så att man själv har det bästa svaret.

Tack för svaren och tipsen, jag får fundera lite helt enkelt och kan ju faktiskt prata med personen det gäller också och se hur hon ställer sig till det.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det är när det blir varmare ute, jag är en solskensåkare. Att låna en hjälm av någon annan vore förstås ett bra alternativ men tyvärr har jag ingen att låna av.
Du kan skriva här på SH eller uppdatera din profil vart du bor så kanske någon snäll medmänniska i närheten lånar ut en hjälm åt dig under en dag.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag är en sån som gillar hjälmar, så om du går i tankarna att skaffa en till hjälm så gör det.
Det är stor skillnad på hjälm och hjälm, så jag väljer lite olika beroende på vilken typ av runda det blir, öppningsbar hjälm, hjälm utan kommunikation etc etc
Då har man alltid en hjälm att låna ut också om någon vill åka med.

Vad gäller utrustning så låter det väl jättebra att låna ut det du har! Du kommer juh antagligen att ta det jättelugnt med en person som åker med för första gången…man vill juh inte att dom ska bli ”rädda”!

Välj runda utefter vad du har för utrustning! En säker väg utan mycket trafik, lugnt tempo, om du bara har en hjälm (det enda som lagen kräver)

Eller en längre runda, utan att behöva planera den speciellt mycket, om du har all utrustning.
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag är en sån som gillar hjälmar, så om du går i tankarna att skaffa en till hjälm så gör det.
Det är stor skillnad på hjälm och hjälm, så jag väljer lite olika beroende på vilken typ av runda det blir, öppningsbar hjälm, hjälm utan kommunikation etc etc
Då har man alltid en hjälm att låna ut också om någon vill åka med.

Vad gäller utrustning så låter det väl jättebra att låna ut det du har! Du kommer juh antagligen att ta det jättelugnt med en person som åker med för första gången…man vill juh inte att dom ska bli ”rädda”!

Välj runda utefter vad du har för utrustning! En säker väg utan mycket trafik, lugnt tempo, om du bara har en hjälm (det enda som lagen kräver)

Eller en längre runda, utan att behöva planera den speciellt mycket, om du har all utrustning.

Det var en rätt intressant tanke runt hjälm och jag gillar den.

Ja det jag glömde skriva i trådstarten angående kläder så är vi rätt lika i längden men volymen på kroppen är betydligt större på mig. Så skydden kommer sitta på rätt ställe men inte sitta tajt mot kroppen.

Och självklart kommer en första runda vara extremt lugn, det blir första gången med passagerare för mig, första gången hon åker med någon så det blir en försiktig sväng på kända och sparsamt trafikerade vägar. Växer intresset efter det så får det ju bli köp av både kläder och hjälm som sitter precis som det ska.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Själv kör jag i skinnställ med inbyggd airbag, ska jag då inte ta med min flickvän eller mina barn bakpå om inte dom också har airbagställ på sig?

Jag har alltid köpt ett par billiga hjälmar om de sällan ska användas. Inte fan köper jag en hjälm för 5000 spänn som kommer ligga på hyllan 360 dagar om året! Kläder köper jag lite då och då när det är riktiga reor och man kan köpa jacka eller byxor av välkänt märke för 300 spänn. Och nej jag kör inte nödvändigtvis med full mundering på passagerare, eller med perfekt passform, ska vi bara ut på en provtur har jag inte på mig min utrustning heller om det inte är så att jag ska köra vidare själv efter.

Min sambo åker numera ofta med och har nu en hjälm i nästan samma prisklass som min egna. Hon åker även med i bra tempo på bana och nu är det faktiskt dags för skinnställ med ?

Edit* Angående att köpa fler hjälmar till sig själv för att låna ut... i mitt fall galet, skulle min sambo ta på sig min hjälm hade man nog kunnat snurra den ett varv på henne utan större problem ? Då är det nog säkrare med en tusen kronors hjälm som sitter bättre.
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Själv kör jag i skinnställ med inbyggd airbag, ska jag då inte ta med min flickvän eller mina barn bakpå om inte dom också har airbagställ på sig?

Jag har alltid köpt ett par billiga hjälmar om de sällan ska användas. Inte fan köper jag en hjälm för 5000 spänn som kommer ligga på hyllan 360 dagar om året! Kläder köper jag lite då och då när det är riktiga reor och man kan köpa jacka eller byxor av välkänt märke för 300 spänn. Och nej jag kör inte nödvändigtvis med full mundering på passagerare, eller med perfekt passform, ska vi bara ut på en provtur har jag inte på mig min utrustning heller om det inte är så att jag ska köra vidare själv efter.

Min sambo åker numera ofta med och har nu en hjälm i nästan samma prisklass som min egna. Hon åker även med i bra tempo på bana och nu är det faktiskt dags för skinnställ med ?

Edit* Angående att köpa fler hjälmar till sig själv för att låna ut... i mitt fall galet, skulle min sambo ta på sig min hjälm hade man nog kunnat snurra den ett varv på henne utan större problem ? Då är det nog säkrare med en tusen kronors hjälm som sitter bättre.


Det har kommit upp en del bra tankar och idéer här. Och jag kommer göra som så att jag letar billigt begagnat i första hand. Och visar det sig vara populärt och det vill åkas mer så får det handlas bättre grejer då.

Fördelen nu är att det är långt kvar tills säsongen börjar så det finns gott om tid att leta begagnad utrustning. Ska bara ta reda på vad det är för storlekar som gäller och dra ett måttband runt huvudet på henne?
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Det har kommit upp en del bra tankar och idéer här. Och jag kommer göra som så att jag letar billigt begagnat i första hand. Och visar det sig vara populärt och det vill åkas mer så får det handlas bättre grejer då.

Fördelen nu är att det är långt kvar tills säsongen börjar så det finns gott om tid att leta begagnad utrustning. Ska bara ta reda på vad det är för storlekar som gäller och dra ett måttband runt huvudet på henne?
Jag har extrahjälm, t.ex. en Shoei NXR2 strl small eller crosshjälm/adv också strl small.
Bor du nära Kungsbacka kan du gärna låna några dagar om du inte går på spåret att köpa extra-)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det alltid bra att ha minst 2 hjälmar...
Om man kraschar har man en hjälm ,
Man kan ha olika typer av hjälp beroende vad man använder hojen till,typ sport, pendling eller touring ..
Man kan låna ut hjälmen om någon vill åka med ;):hjarta

Passageraren bör ha bättre skydd än föraren :tummenupp
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag har extrahjälm, t.ex. en Shoei NXT2 strl small eller crosshjälm/adv också strl small.
Bor du nära Kungsbacka kan du gärna låna några dagar om du inte går på spåret att köpa extra-)
Väldigt snällt men bor långt bort.

det hade nock varit all ide o skriva vart du finns
för då hittar du säkert någon som vill låna henne en hjälm
Jo förstår det, jag föredrar dock att vara lite anonym.

Det alltid bra att ha minst 2 hjälmar...
Om man kraschar har man en hjälm ,
Man kan ha olika typer av hjälp beroende vad man använder hojen till,typ sport, pendling eller touring ..
Man kan låna ut hjälmen om någon vill åka med ;):hjarta

Passageraren bör ha bättre skydd än föraren :tummenupp

Det kan nog bli ett köp av både en extra hjälm till mig och en lånehjälm. Kanske blir någon bra mellandagsrea.

En kort sväng innanför 30 skyltarna skulle jag kunna låta någon åka med om de bara har hjälm. Jag själv slarvar ibland med kläderna och har åkt lite väl inspirerat i bara jeans och t-shirt. Men händer det något är det mitt fel och det är jag som blir köttfärs. Men en passagerare är ju helt i händerna på mig och inte själv ansvarig för vad som händer.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top