Pris för besiktning i Svedala

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är tack vare den avreglerade marknaden, tack vare en explosionsartad överetablering måste alla ta hutlöst betalt för att gå runt. Alternativt att det ju ändå är ett tvång, då kan man ta hutlöst betalt, så länge alla tar lika mycket, men alla vill ju tjäna pengar...


Men, vi skall vara ärliga och se lite av bakgrunden till det hela!

En rad aktörer betalar dyrt för att få ta över rätten att besiktiga fordon i Sverige.

Till de spelregler som presenteras då.

Strax efter det att avregleringen är genomförd presenteras en rad med förändringar i lagen om besiktning av fordon.

Förlängd besiktningsfrihet för nya fordon och utglesad besiktningsintervall närmast halverade kundunderlaget och var absolut inte det man hade baserat sina kalkyler på.

Ett svineri av Staten - men inte med avsikt eller onda baktankar.

Nej, det är det gamla vanliga i offentlig verksamhet: inkompetens och oförmåga att se sammanhang.

...och vi får betala för den. Som alltid.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Dtämmer verkligen den grafen för KPI?
Enligt SCB 2012-2018 ökade KPI 4,53%.
2017-2021 ökade KPI 6,54%.
Det är tyvärr inga fejk news. Verkligheten är illa nog.

2012-2020 gick priset på mc-besikting upp 86% enligt graferna. Under samma period ökade KPI 9,2%.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det jag kommer ihåg från den statliga och enda bilprovningen var dom rediga surhuvud och den obligatoriska försening som alltid var. Lyckades man inte få bland de första tider på morgonen där de "bara" var lite sena upp från fikabordet. Tex eftermiddagen kunde mycket väl vara närmare trekvart försening. Och när de gav sig faan på att vissa bilar inte skulle gå igenom.
Så mig stör det inte att lägga någon hundring mer för att få lite utbud av flera ställen och även kunna komma på en lördag
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blir jäkligt trött på snacket om "slapp kedja", när man har koll på precis hur den ska vara för att inte belasta utgående axel vid maximalt nyttjande av fjädring bak.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Nu blev det en diskussion om mer eller mindre bra privatiseringar: SJ har ju fått på skallen under många år, jag kommer ihåg boken Det stora tågrånet, författare hette Nyberg. Kom för en del år sedan. Finns att köpa i Pocket för 69:-
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom ihåg att nyttja SMC-rabatten om du har en BESIKTA i närheten 15% off :tummenupp
Carspect 50:- rabatt
(kom ihåg reflexen)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, jag håller med dig helt och hållet.

Snart kommer väl något snille på att vi ska avreglera blåljusverksamheten också. så att man måste ringa rätt larmnummer, annars kommer det varken polis, ambulans eller brandkår.
Staten löser tydligen bilbesiktning och blåljusverksamhet, sprit och dobbel bättre än den fria marknaden. Det borde ta över det mesta. statligt monopol på motorcykeltillverkning, mobiltelefoner, fastigheter, kläder och allt annat.

Statliga monopol är ju kända för att leverera innovation och nöjda kunder på effektivast möjliga sätt.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Staten löser tydligen bilbesiktning och blåljusverksamhet, sprit och dobbel bättre än den fria marknaden. Det borde ta över det mesta. statligt monopol på motorcykeltillverkning, mobiltelefoner, fastigheter, kläder och allt annat.

Statliga monopol är ju kända för att leverera innovation och nöjda kunder på effektivast möjliga sätt.
Är du verkligen säker?

Jag tror vi ser det lite olika, men whatever floats your boat.

Men OnT: OK-medlemskap ger också rabatt, och är enklare att använda än SMC eftersom man slipper maila utan bara skriver in koden OKQ8TP när ni bokar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Staten löser tydligen bilbesiktning och blåljusverksamhet, sprit och dobbel bättre än den fria marknaden. Det borde ta över det mesta. statligt monopol på motorcykeltillverkning, mobiltelefoner, fastigheter, kläder och allt annat.

Statliga monopol är ju kända för att leverera innovation och nöjda kunder på effektivast möjliga sätt.
Antar du aldrig ägt ett fordon innan bilprovningen privatiserades? Fungerade ofantligt mycket bättre och var avsevärt billigare.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tack till H11maj som lärde mig att OK-medlemskap ger rabatt hos "Besikta". Det var en nyhet för mig i alla fall

citat: Som medlem får du 15% rabatt på kontrollbesiktning av personbil, MC, lätt lastbil och släp . Bokas via kundtjänst 0774-400 800 eller maila kundtjanst@besikta.se.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Antar du aldrig ägt ett fordon innan bilprovningen privatiserades? Fungerade ofantligt mycket bättre och var avsevärt billigare.
Jodå.

Besiktningen var dyrare då. Bara för att staten subventionerar något blir det inte billigare. Ja, jag har läst svensk bilprovnings bokslut. Tillgängligheten var generellt sett sämre, färre tider och sämre servicenivå.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jodå.

Besiktningen var dyrare då. Bara för att staten subventionerar något blir det inte billigare. Ja, jag har läst svensk bilprovnings bokslut. Tillgängligheten var generellt sett sämre, färre tider och sämre servicenivå.
I fablernas värld
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, det är dyrare nu. Men det finns också en massa stationer och det är enkelt att få tid. Åtminstone i min stad.

(Jag fattar att det är annorlunda i mer glest befolkade delar av landet.
Och ja, det är helt värdelöst att inte kunna besiktiga tidigt på våren eller sent på hösten. Här på Västkusten är det ibland bara snö och halka några veckor. Övrig tid borde man kunna besiktiga!)


Men jag längtar inte tillbaka till det gamla monopolet där man fick kämpa med telefonen för att hitta en tid. Nu hittar man enkelt en bra tid. Åtminstone i min stad.

PS. Kolla in Dekra. De ger 10 % SMC-rabatt. Jag betalade 529 ./. 10 % = 476 kr för min hoj.
För dig som bor runt Göteborg: Dekra i Sisjön är jättebra! Bra attityd, hög ambition!
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu begriper jag varför besiktningskillen gav mig rabatt i förrgår.
Måste va några SMCscool dekaler.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Tack. Äntligen någon som förstår.
Hur mycket per besiktat fordon var Bilprovningen i genomsnitt subventionerad t ex 2005-2011? Vore bra med lite fakta i debatten. Varför höjde de inte avgifterna i stället?

Jag hittar att de siktade på nollresultat men vet inte om det stämmer. Vissa år gick de plus andra år minus, i genomsnitt nollresultat. Låter märkligt att staten skulle tillföra pengar till verksamheten år efter år.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top