Pris Brembo huvudcylinder?

Kolven är mindre??????

Zilversurfer skrev:
Kolven är mindre, vilket resulterar i högre oljetryck i slangarna - vilket i sin tur ger härlig känsla och mindre ansträngning. Brembo har även en mkt bra justering av bromshandtag som går att ändra under hård körning, då kanske bromsarna mattas lite.

Mvh//ZS

Kolven är mindre?????? Kolven är 19mm om jag förstått saken rätt och tex Suzuki´s Nissincylinder är 5/8tum ca15,8mm och jag tror Yamaha R1 har en kolv på 14mm.

Last edited:
benfre skrev:
Fast det kanske ger bättre "känsla" det är ju svårt att sia om i rent mekaniska termer. sen kan ju kraften vid helt intryckt handtag vara betydligt större. Konstigt att de på R1 middlyckats med en så relativt enkel sak....

Någon som har en uppfattning om det är samma probs på R6. Sjäv tycker jag mina bromsar tar bra som fan, fast handtaget tar lite väl långt ut. Skulle villja ha in det lite till för att få bättre "känsla". Vad kan man göra åt saken ?

mvh Fredrik
Det är iten bara R1 som har problem med känslan i bromsgreppet. Samma sak med min Suzuki. Bromsverkan är det inget fel på men det känns lite svampigt/diffust när man klämmer i på allvar. Det är verkligen en helt annan sak med en bra radialpump. MAn känner det direkt även när bågen står still.

R1 -04 har förresten Brembo radialpump original.

Bingo skrev:
och Hondan och nya gixxer 600/750, dock ej Brembo vad jag vet.
På tiden att bromsar blir bättre.

gixxer_1255 skrev:
Kolven är mindre?????? Kolven är 19mm om jag förstått saken rätt och tex Suzuki´s Nissincylinder är 5/8tum ca15,8mm och jag tror Yamaha R1 har en kolv på 14mm.

Hmm, märkligt enligt Brembo så gäller desstu mindre cylinder desstu bättre bromsverkan; detta avspeglas även på priserna 19*20 = 2400,00, 19*18 = 2740,00, 16*16 = 3500,00:- att kolven är mindre på R1 måste jag kolla upp omedelbart.

Mvh//ZS

gixxer_1255 skrev:

Har kollat R1 har 14 mm, men får inte fram längden, får återkomma.

Mvh//ZS

är det inte så att pumpen R1 sitter lite på diagonalen? nånn som har närbild?

nja, nu menade ju jag på R1, på plats.

Jag har ju en YZF750 93a och den har ju 6oks broms fram. Är den överförbar till R1an och skulle jag då få bättre bromsverkan? Jag tror bromsskivan är av samma dimension (320mm) så den ska passa rakt över på så sätt, dock hur jag fäster den på min gaffel vet jag ej.

Här är en bild på hojen (inte min)
http://i1.ebayimg.com/02/i/01/01/21/06_3.JPG

Swedie skrev:
Jag har ju en YZF750 93a och den har ju 6oks broms fram. Är den överförbar till R1an och skulle jag då få bättre bromsverkan? Jag tror bromsskivan är av samma dimension (320mm) så den ska passa rakt över på så sätt, dock hur jag fäster den på min gaffel vet jag ej.

Här är en bild på hojen (inte min)
http://i1.ebayimg.com/02/i/01/01/21/06_3.JPG

Gör som No18 och fräs dig en adapter!

a justja! Det var han som gjorde det. Jag visste det var nån som gjort nått... dock vill jag veta lite om hur dem skulle prestera om nån har den informationen eller kan genom lite fakta "gissa" sig till resultatet.

Här är Brembo radial mastercylinder monterad på en TLR och en bild på min, ej monterad än.

Jag köpte 19x18 cylindern, enligt andra så ger den bättre känsla än 19x20 men ger inte riktigt lika mycket kraft, dock så att det räcker och blir över.

Bifogat

• brembo.jpg
    brembo.jpg
    137.5 KB · Visningar: 102
  • IMGP0271_2.jpg
    IMGP0271_2.jpg
    124.1 KB · Visningar: 52
Nr:18 skrev:
Måste tipsa om ISR-pumpen! Grymt bra pump, med fingertoppskänsla och ett vettigt pris. 1600:-!
konstigt när jag fick 1900kr i pris.... Vad köpte du för sort? Och varför var den billigare? Killen på ISR nämnde till mig att alla Radial kostar lika...

Bingo skrev:
Det är iten bara R1 som har problem med känslan i bromsgreppet. Samma sak med min Suzuki. Bromsverkan är det inget fel på men det känns lite svampigt/diffust när man klämmer i på allvar. Det är verkligen en helt annan sak med en bra radialpump. MAn känner det direkt även när bågen står still.

OT: PM-kontot fullt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...