Prestanda på GP hojarna?

oFFkeFF skrev:
Iofs har vi här hemma i sverige ofta både kallt och fuktigt vilket ger lite extra kraft.

Tvärt emot vad de flesta tror har fuktigheten i insugsluften en negativ inverkan på motoreffekten eftersom vattnet tar upp värdefull plats som annars skulle ha varit en lite mer syremättad bränsleblandning.

Men, har man ett fordon med knacksensor så kan luftfuktigheten göra att den inte knackar vid hård belastning = högre effekt. Det är därför man kan köra med vatteninsputning på turbo-hojar och krama ur ännu mer effekt trots samma (låga) oktantal på soppan. Jag själv ska montera vatteninsprutning på en av mina lustgashojar pga den kylande effekten när vatten övergår till vattenånga.

Det är ju iofs RAD'en som är avgörande.
Det får ju inte vara för fuktigt och för varmt. Här i sverige är det ju sällan 90% luftfuktighet och 35+, vilket inte är bra för effekten.
Men kallt och "ruggigt" har iaf i alla de fordon jag kört gett +effekt. Dv.s 10+, och kanske nästan regn i luften.
Är det för torrt i luften tycker jag iaf inte ger någon känsla av mer effekt.

Turbo är ju en helt annan femma, där kylning av gaserna är bra.

Spikar? min hoj spikar minst 4ggr per kilometer :rolleyes: :D

oFFkeFF skrev:
...Men kallt och "ruggigt" har iaf i alla de fordon jag kört gett +effekt. Dv.s 10+, och kanske nästan regn i luften.
Är det för torrt i luften tycker jag iaf inte ger någon känsla av mer effekt...

Jag kan inte ett piss om förbränning men jag vet vad jag känner. Exakt samma fenomen upplevde jag på min senaste gathoj, R6-99. De sommarkvällar då det drog in ett regn, då det blev svalt och fuktigt, gick hojen som ett skott. Det var verkligen skillnad. Varma och torra sommardagar kunde den till och med börja bluddra. På MC-Varuhuser bänkade de den för att se om den var fel inställd, men resultatet (kurvan) visade inget onormalt. Hojen var ny, helt original från fabrik.

oFFkeFF skrev:
500cc har nog de flesta vetat om att de varit bestar.. Men många har nog inte insett hur det är att köra en 250 racer...
Menar du att de bågar som körs i 250 SP ger ca 90 hästar? Hur trimmade är de då?

Bingo skrev:
Menar du att de bågar som körs i 250 SP ger ca 90 hästar? Hur trimmade är de då?

Nej, men i 250gp. Som också körs i sverige..
<--- Se avatar :)

SP är sport produktion, standardhojar, med c:a 50-55hk på bakhjulet.
GP är produktionsracers, med mellan 80-100hk+ på bakhjulet här i sverige. De cyklar som gå i VM anges till 95+ men har mer än så.

Last edited:
Bingo skrev:

Ganska stor skillnad på hojarna i 250 SP och 250 R. 250 SP är ju otrimmade gathojar medan 250 R är trimmade banhojar.

Ok då stämmer det bättre. Det var "Från 99 och framåt anges 92hk som standard på en rs250" som gav mig huvudbry. Standard betyder olika saker i olika sammanhang. :D

(Fan vad synd förresten. Det hade varit ruggigt kul att köra en 250 med nästan 100 hk).

Bingo skrev:
Ok då stämmer det bättre. Det var "Från 99 och framåt anges 92hk som standard på en rs250" som gav mig huvudbry. Standard betyder olika saker i olika sammanhang. :D

(Fan vad synd förresten. Det hade varit ruggigt kul att köra en 250 med nästan 100 hk).

Köp, det finns cyklar till salu för runt 30kkr, de är lite dyrare i drift än en sp250 dock.

oFFkeFF skrev:
Köp, det finns cyklar till salu för runt 30kkr, de är lite dyrare i drift än en sp250 dock.
Men kommer 250-klassen att finnas kvar i framtiden? Annars måste jag säga att just den klassen verkar roligast att syssla med. Maskiner som inte väger något och ger hyggligt med effekt. Ett ganska säkert recept för körglädje.

Bingo skrev:
Men kommer 250-klassen att finnas kvar i framtiden? Annars måste jag säga att just den klassen verkar roligast att syssla med. Maskiner som inte väger något och ger hyggligt med effekt. Ett ganska säkert recept för körglädje.

Viss osäkerhet finns ju, men så länge det tillverkas nya cyklar och det kommer till några nya förare så finns chansen till överlevnad kvar.
I sommar kommer vi bli fler än förra året, vilket är superbt :)

Jag läste förresten en kul grej och anledningen till att en GP500 inte är snabbare till 200 är att det aldrig går att ge fullt på ettan,tvåan eller trean oavsett underlag.

6.5 sek till 200 med hjulspinn hela tiden........

Chris Ash skrev:
Jag läste förresten en kul grej och anledningen till att en GP500 inte är snabbare till 200 är att det aldrig går att ge fullt på ettan,tvåan eller trean oavsett underlag.

6.5 sek till 200 med hjulspinn hela tiden........

Det lär ju inte ha minskat de senaste åren heller. :rock

Inte bara hjulspinnsproblem på 1-3 heller, svårt att hålla ner framhjulet också.
Det är rätt skönt när man går ur torparn på tvåan, fortfarande med nerlägg och framhjulet börjar hissa :)

Nyteknik skrev:
Jag har hört tvärt om. Att det är något de flesta kör med nu. Och nog är det in i svängarna och inte ut ur som det sladdas?

Varför skall det sladdas in i svängarna? En optimal inbromsning sker med cykelns båda hjul i linje. Som Eric Boström skrev en bra krönika om fö.

Den enda som inte fattat det och kör speedway är Garry McCoy.

Chris Ash skrev:
Varför skall det sladdas in i svängarna? En optimal inbromsning sker med cykelns båda hjul i linje. Som Eric Boström skrev en bra krönika om fö.

Den enda som inte fattat det och kör speedway är Garry McCoy.

Är ni fulla båda två? McCoy bromsar ju rakt in mot kurvan men sladdar igenom och ut ur den. Rossi sladdar ju ofta in i kurvan, liksom Haga. Även Rossi har mycket hjulspinn ut ur kurvan.

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back