Pressmeddelande VV. Nya fartkameror

Harrysson skrev:
Programmera om kamerorna så de löser ut på 30+, så kanske jag blir mer positivt inställd.
Vad är de programmerade på egentligen? Det kan väl knappast vara den exakta fartgränsen...

Så mycket idioti är det nog inte trots allt. Vi lokala förmågor som vet var kamerorna står - kör som vanligt (dvs som skottspolingar) överallt annars men känner till vägens sträckning och utformning samt eventuella farliga avsnitt. Däremot Sverker Svensk ute på vift för första gången på just den vägen kanske saktar ner lite då han inte vet var kamerorna står. Hur jobbigt är det då? Du lär köra lagligt ynka 100 meter på en sträcka av flera mil.

Smirre skrev:
Dom kallar det för TRAFIKSÄKERHETSkamera..... alleduttsingen så gulligt då...

idioter...

Skaffa en radarvarnare!

Med en radarvarnare upptäcker du kamerorna i god tid! Dessutom vet du vilka som är tomma. FInns att köpa i USA för 400 kr och uppåt.

Big Brother is watching you!

Men för att vara rättvis så måste man ju säga att polisen kan lägga mer personalresurser på nykterhetskontroller istället för hastighetskontroller på de vägavsnitt som berörs.

Men jag håller med om att det känns som att Sverige går mer och mer mot ett kontrollsamhälle.

Hastighetsgränserna är gammla som gatan! Med dagens NYA bilar (dvs inte gammla plåtskåp) klarar högre hastigheter och har bättre säkerhet. Jag ligger alltid 29km/h över hastighetsbegränsningen där jag känner att jag inte är fara för de andra (dvs ensam på vägen etc)

Sedan måste jag ju säga en sak, de som sätter upp dessa måste vara bra dumma, vad tror de händer när bilisterna ser dessa "Trafiksäkerhetskameror" Jo instingtivt tvärnitar för att hoppas på att kameran inte tagit kortet än... Jag tror de kommer bli rikgit många wiplash skador pga påkörningar bakifrån.

Istället för att några kör ihjäl sig så har vi istället 100gånger fler som sitter i rullstol och matas med slang... Storebror ser dig! :fatta!

Kalle Anka mask åt bil-folket!

Last edited:
Bor i Edinburgh just nu och haer aer det kameror oeverallt lengs vaegarna. Jag tror personligen inte att nagot beslutsfattare med noll-graens kommer stoppa kameror under parollen "frihet under ansvar" och saledes undvika samma bevakningsniva i Sverige.

Buster skrev:
Nu är det klart var de 700 nya "o-hastighetskamerorna" ska stå.
Läs på vägverket var de ska placeras. Kartor och bilder.

Alla skåpen ska innehålla kamera och hanteringen av bilderna blir helautomatisk.
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö kallar dem för "livräddare".

Var tog friheten vägen? Ytterligare ett steg mot DDR-Sverige och total övervakning av allt du gör.
Tur man kör hoj.

PRESSMEDDELANDE
2005-10-05 Nr:60
Vägverket Huvudkontoret 781 87 Borlänge 0771-119 119 (vx)
700 trafiksäkerhetskameror ska placeras längs vägarna
Vägverket har i samråd med Rikspolisstyrelsen beslutat var de 700 nya trafiksäkerhetskamerorna ska placeras längs vägnätet. Kamerorna kommer att placeras på 102 vägsträckor runt om i landet. Under mars 2006 kommer de första kamerorna på plats.

Jaja, motorcyklister kan dom inte fälla ändån
:D

Ogre skrev:
Kameran fotar över hela körbanan. Var nyligen ett tidningsreportage om detta

Jag köper inte riktigt det! Om jag då tex kör om någon vid ett kameraskåp, och det reagerar på hela vägbanan, hur ska man kunna veta vilken av bilarna som körde för fort? Kolla rörelseoskärpan? :va På alla bilder jag har sett så har då bara ett körfält synts.

Stuff skrev:
Vad är de programmerade på egentligen? Det kan väl knappast vara den exakta fartgränsen...
När reportern frågade om man åker fast för 5 km över svarade polisen med ett svävande "ja", så det ska man nog ta med en nypa salt.

Vad jag däremot har hört direkt av en trafikpolis från Malmö som har hand om kamerorna (gamla typen) mellan Svedala och Staffanstorp är att dessa löser ut vid 96 km/tim (90-väg).

När staten har lagt ut åtskilliga miljoner på en massa kameror har de flesta redan skaffat en GPS. Eller så kommer försäljningen av GPS:er att skjuta i höjden. Skaffa en idag och ladda ner info om alla kameror. Hastighetskameror.

Varför tycker vissa att det är bara att skita i, eftersom det inte funkar på hojar? Kör inte de flesta hojåkare även bil? I alla fall på vintern, eller?

Det skulle vara ytterst intressant att se nån slags oberoende statistik i ämnet. Alltså hur antalet olyckor och skador har påverkats på sträckor med fartkameror.

Men kravet är att det görs utan inblandning av vägverket, polisen och försäkringsbolagen som redan har bestämt sig i frågan.

På topgear hävdades att en vägsträcka i england som begåvats med fruktansvärt många kameror knappt blivit bättre alls. Men man kan väl gissa vilket resultat dom ville se, knappast oberoende.

Rent intiutivt kan jag tänka mig flera anledningar varför kamerorna skulle orsaka fler olyckor än dom förebygger. Man stirrar på hastighetsmätaren genom en hel korsning för att ligga exakt på 70, man blir irriterad och kör sämre, man tvärnitar utan att tänka sig för, man kör med solskyddet nere, man tar igen förlorad tid på obevakade sträckor genom att köra 170. Det blir fler omkörningar efterssom vissa väljer att köra 90 mellan skåpen medans andra kör 119.

Nån som sett några läsvärda undersökningar i ämnet?

ksann skrev:
Förlåt att jag citerar dig, Kiosken, jag kunde ha valt nästan vem som helst... men vad fan snackar ni om?!!!!

Inskränkta friheter!!!! Ni har inte friheten att skiter i landets lager och köra fortare än hastighetsbestämmelserna! Jag kör för fort, jag erkänner det. Men ingen (inklusive mig själv) har någon rättighet att köra för fort, tvärtom! Så om dom sätter upp några kameror för att stoppa oss så kan vi fan inte klaga.

Ni är inte kloka! :kocko

Citerar ett mkt vettigt inlägg på ett annat forum:

"Det är inte ok att stjäla bara för att det är statens egendom, däremot anser jag det ok att sabotera densamma då den bygger på en enorm dubbelmoral.

Med andra ord civil olydnad. Tyvärr i en destruktiv form.

De finns inte där för att de skall ge böter åt en massa bilister säger en part, en annan säger att de kommer att tjäna in sig själva på väldigt kort tid.

De är enkelspåriga så det visslar om det, samt enkla att undvika ifall man så vill.

De är fasta och kan ej flyttas, ej heller användas för annat än just fotografering.

De bidrar till en minskad polisiär närvaro på vägarna.

De bidrar ej till att minska de verkligt onödiga dödsfallen och skadorna i trafiken då varannnan omkommen förare är påverkad av alkohol eller droger.

Det enda de säkert gör, är att ge staten extra inkomster då alla som passerar en kamera förr eller senare kommer att torska såvida de inte skyddar sig från att bli igenkända.

Ingen, absolut ingen håller alltid skyltad hastighet, vare sig det är på en 30km/h sträcka eller en 110 km/h sträcka.

Och personligen skulle jag hellre betala lön till en riktig polis under 1,5-2 år, än betala en sådan där enfaldig plåtpolis."

Buster skrev:
Nu är det klart var de 700 nya "o-hastighetskamerorna" ska stå.
Läs på vägverket var de ska placeras. Kartor och bilder.

Alla skåpen ska innehålla kamera och hanteringen av bilderna blir helautomatisk.
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö kallar dem för "livräddare".

Var tog friheten vägen? Ytterligare ett steg mot DDR-Sverige och total övervakning av allt du gör.
Tur man kör hoj.

PRESSMEDDELANDE
2005-10-05 Nr:60
Vägverket Huvudkontoret 781 87 Borlänge 0771-119 119 (vx)
700 trafiksäkerhetskameror ska placeras längs vägarna
Vägverket har i samråd med Rikspolisstyrelsen beslutat var de 700 nya trafiksäkerhetskamerorna ska placeras längs vägnätet. Kamerorna kommer att placeras på 102 vägsträckor runt om i landet. Under mars 2006 kommer de första kamerorna på plats.

På vems uppdrag sätts dessa kameror upp?

Skulle vi ha fartkameror om vi genomförde en folkomröstning (enbart för de som har kk?)?

Hoztic skrev:
Det står ju iofs bara att han inte tror att kameran skulle missa en ensam fortkörare. Det står inte att den fotar allt!

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det är noll-tolerans när det gäller hastighet, men inte när det gäller alkohol? :va :kocko

Där har du rätt gånger 2. Man KAN få hårdare straff för piratkopiering än om man rattfull kör ihjäl någon. Samma sak är att för grovt jaktbrott är straffet hårdare än bl.a. misshandel och alkoholrelaterade olyckor i trafiken. Summan av kardemumman är att en varg är värd ungeför lika mycket som 2 tonåringar :huvet :va Sveriges lagstiftning behöver en rejäl uppdatering.

44§ Om ett jaktbrott är att anse som grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år

Han som på fyllan körde ihjäl en 15 och en 16 åring fick 1½ år............

Det finns uppenbarligare viktigare saker att ta itu med än fortkörningar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT