Pressmeddelande VV. Nya fartkameror

Harrysson skrev:
Det är väl dock bara en tidsfråga innan det blir ägaransvar istället...
Ja, det lutar ju däråt - men det borde innebära att fortkörningen avkriminaliseras och böterna handläggs som något slags straffavgift. Rimligen kan inte heller fordonsägarens körkort återkallas om det inte kan styrkas att han/hon verkligen var den som åsidosatte hastighetsbestämmelserna... :tummenupp

Harrysson skrev:
En svart sopsäck får väl anses ganska oskyldigt, men säkert lika effektivt :tummenupp
:banana

69:an skrev:
Ja, det lutar ju däråt - men det borde innebära att fortkörningen avkriminaliseras och böterna handläggs som något slags straffavgift. Rimligen kan inte heller fordonsägarens körkort återkallas om det inte kan styrkas att han/hon verkligen var den som åsidosatte hastighetsbestämmelserna...

Ja, det är svårt att veta vilken väg de kommer att gå. Vi har ju ingen angiverilag och det krävs nog en hel del för att kunna ändra det. Alternativet att ta ut en avgift istället för att dra in körkortet är enklare, men det innebär ju att hastighetsgränser bara är till för de som inte har råd att betala. Det är nog inte riktigt vad de hade tänkt sig.

Jag funderade lite på att tillverka någon slags förlängning till solskyddet av plexiglas och tejpa på svart solskyddsfilm. Det går att se ut så länge det är ljust ute, men rimligtvis borde man inte synas på fotot. (Officiellt är det för att solen står så lågt nu på vintern...)

Annars blir det väl att dra på ARAI:en även när man startar upp fransyskan. :3freak

Harrysson skrev:
Ja, det är svårt att veta vilken väg de kommer att gå. Vi har ju ingen angiverilag och det krävs nog en hel del för att kunna ändra det. Alternativet att ta ut en avgift istället för att dra in körkortet är enklare, men det innebär ju att hastighetsgränser bara är till för de som inte har råd att betala. Det är nog inte riktigt vad de hade tänkt sig.

Jag funderade lite på att tillverka någon slags förlängning till solskyddet av plexiglas och tejpa på svart solskyddsfilm. Det går att se ut så länge det är ljust ute, men rimligtvis borde man inte synas på fotot. (Officiellt är det för att solen står så lågt nu på vintern...)

Annars blir det väl att dra på ARAI:en även när man startar upp fransyskan. :3freak

borde väl funka med keps eller solbrillor..

annars e ju vurpollonet bra tips

Harrysson skrev:
Enligt polisen de intervjuade på nyheterna funkar varken dagens eller de nya kamerorna för motorcyklister. Fotot tas alltså framifrån och föraren kan inte identifieras. På vägvekets hemsida framgår att både registreringsskylt och förarens ansikte måste synas av fotot. Det är väl dock bara en tidsfråga innan det blir ägaransvar istället...

En svart sopsäck får väl anses ganska oskyldigt, men säkert lika effektivt :tummenupp

Alltså d e klart man skiter i kameraskåp som motorcyklist. Vet man att det sitter en kamera i skåpet så prutar man väl inte direkt på gasen.
Snarare tvärtom :)

Men som bilist, att håla ögonen på hastighets mätaren stup i kvarten.
Du brister istället i uppmärksamhet om vad som händer i trafiken.

Buster skrev:
Nu är det klart var de 700 nya "o-hastighetskamerorna" ska stå.

Tur man kör hoj.

1. VÄGKAMEROR FRAMTIDSLAGRAR BILRESOR

De engelska vägkamerorna med automatisk avläsning av passerande bilars registreringsnummer (ANPR*) används för betydligt känsligare ändamål än vad som tidigare varit känt. Bland annat sparas på vissa håll informationen om bilarnas passager, för att finnas till hands om polisen efteråt skulle bli intresserad. Kamerasystemet övervakar också i en del fall personer som är ”intressanta” utan att vara konkret misstänkta för något brott. :va

http://www.atomerochbitar.se/manadsbrev/bbb-4-05.html

A. I åtminstone ett polisdistrikt, Surrey, har man börjat spara informationen om vilka bilar som passerat var, för att göra det möjligt att efteråt kunna söka bland bilresorna om ett brott skulle begås. Man resonerar alltså enligt samma princip som Thomas Bodström och EU när det gäller långtidslagring av alla människors telefon-, epost- och internetanvändning. Uppgifter från BBC tyder på att sådana lagrade bilresedata redan kan ha använts som bevis i minst en rättegång (mot Nathan Martin, en 26-årig medlem av det så kallade Burger Bar Gang från Smethwick).

1. Storebror i baksätet – försäkringsbolaget ser dig! :gnissla

http://www.atomerochbitar.se/manadsbrev/bbb-11-04.html

Per Ström vill sätta ögonbindel på Storebror :mattias

http://sakerhet.idg.se/ArticlePages/200411/18/20041118112025_SOS482/20041118112025_SOS482.dbp.asp

69:an skrev:
Ja, det lutar ju däråt - men det borde innebära att fortkörningen avkriminaliseras och böterna handläggs som något slags straffavgift. Rimligen kan inte heller fordonsägarens körkort återkallas om det inte kan styrkas att han/hon verkligen var den som åsidosatte hastighetsbestämmelserna... :tummenupp

:banana

Fan vad alla gnäller över några kameraskåp som ska fota bilister som kör för snabbt, jag trodde Ni var hojåkare.

700 nya skåp utplacerade i hela Sverige, Oj va farligt

Kiosken skrev:
Men det känns ändå lite oroväckande, de tar små steg hela tiden för att inskränka friheten, hur ser det ut om tio år?
Förlåt att jag citerar dig, Kiosken, jag kunde ha valt nästan vem som helst... men vad fan snackar ni om?!!!!

Inskränkta friheter!!!! Ni har inte friheten att skiter i landets lager och köra fortare än hastighetsbestämmelserna! Jag kör för fort, jag erkänner det. Men ingen (inklusive mig själv) har någon rättighet att köra för fort, tvärtom! Så om dom sätter upp några kameror för att stoppa oss så kan vi fan inte klaga.

Ni är inte kloka! :kocko

Jovisst, det gamla "den som inget har att dölja..."
Tyvärr, jag köper inte det. Jag gillar inte idén att maskiner sätts att
övervaka människor. I ett samhälle där medborgarna själva ses som dess värsta fiender.
Försök se detta i ett större perspektiv i en framtid. Eller för all del, låt bli...

Det hela handlar om att på ett enkelt sätt få in mycket bötes pengar, samt att skapa statistik.
Statistik är ju något som polisen gillar och det fungerar på ett väldigt förenklat sätt ungefär så här: Låt oss se på statistik som pinnar= en fortkörningsbot=en pinne, en bälteskontroll =en pinne ,en mordutredning (med det antal poliser som krävs för en sån)=en pinne.
Sen kan det användas på olika vis t.ex. Polisledningen bestämer att nästa månad ska vi få ihop x-antal pinnar och varje distrikt får avgöra på vilka område resurserna ska läggas. Vilket är då lättaste sättet att få ihop pinnarna ?
Eller så här : Inför nästa ansökan om anslag så visar de upp att så hääär många pinnar har vi gort ,så därför behöver vi så hääääär mycket pengar.

Vi blir bara mer och mer populära vi Kirunabor...

Först Radiotjänst och nu även "centrala utredningsenheten i Kiruna."

:rolleyes:

ksann skrev:
Förlåt att jag citerar dig, Kiosken, jag kunde ha valt nästan vem som helst... men vad fan snackar ni om?!!!!

Inskränkta friheter!!!! Ni har inte friheten att skiter i landets lager och köra fortare än hastighetsbestämmelserna! Jag kör för fort, jag erkänner det. Men ingen (inklusive mig själv) har någon rättighet att köra för fort, tvärtom! Så om dom sätter upp några kameror för att stoppa oss så kan vi fan inte klaga.

Eh, du vet att de svenska trafikreglerna inte sänktes ner från himlen inhuggna i en stentavla va? Det här är liksom vårt samhälle, och de lagar som stiftas och regelverket kring hur kontrollen av efterlevandet av dessa lagar sköts ska på något sätt återspegla vår rättsuppfattning och vad vi tycker är rimligt. Om vi upplever att de personer som fått i uppdrag att sköta dessa uppgifter misslyckas med detta, t.ex genom att använda en oproportionellt stor del av våra pengar (jo, det är vi som betalar för det här också) och ta till en integritetskränkande åtgärd för att beivra ett brott som i de flesta fall inte är särskilt allvarligt både kan och ska vi klaga. Så :kocko på dig själv, Aprilian till trots. :tungan

Nicko@K.A.P skrev:
Alltså d e klart man skiter i kameraskåp som motorcyklist. Vet man att det sitter en kamera i skåpet så prutar man väl inte direkt på gasen.
Snarare tvärtom :)

Men som bilist, att håla ögonen på hastighets mätaren stup i kvarten.
Du brister istället i uppmärksamhet om vad som händer i trafiken.
Ähhhhh.... bara att peta i farthållaren på 20+, fälla ner solskyddet och glida förbi. Någon som tagit en titt på kartorna där dom ska sitta?
Det är ju skitsamma, dom vägarna (här i Skåne i alla fall) är ju ändå dyngtråkiga så där kör man så lite som möjligt med både bil och hoj.

Vad ni än säger, om kamerorna sitter på "rätt" ställe så gör dom faktiskt nytta. Medelhastigheten och idiotomkörningarna minskar.

Rutger skrev:
Jovisst, det gamla "den som inget har att dölja..."
Tyvärr, jag köper inte det. Jag gillar inte idén att maskiner sätts att
övervaka människor. I ett samhälle där medborgarna själva ses som dess värsta fiender.
Försök se detta i ett större perspektiv i en framtid. Eller för all del, låt bli...
Du har en poäng med det du säger... gällde det CCTV-kameror skulle jag absolut hålla med dig. Men fortkörningskameror bara ta kort av folk som kör för fort dvs har redan begått ett brott vilket inte kan jämföras med ett övervakningssamhälle (som England) tycker jag.

henlin skrev:
Eh, du vet att de svenska trafikreglerna inte sänktes ner från himlen inhuggna i en stentavla va? Det här är liksom vårt samhälle, och de lagar som stiftas och regelverket kring hur kontrollen av efterlevandet av dessa lagar sköts ska på något sätt återspegla vår rättsuppfattning och vad vi tycker är rimligt. Om vi upplever att de personer som fått i uppdrag att sköta dessa uppgifter misslyckas med detta, t.ex genom att använda en oproportionellt stor del av våra pengar (jo, det är vi som betalar för det här också) och ta till en integritetskränkande åtgärd för att beivra ett brott som i de flesta fall inte är särskilt allvarligt både kan och ska vi klaga. Så :kocko på dig själv, Aprilian till trots. :tungan
Vad lustig du är! :tomten Visst kan man bli upprörd och för precis dom orsak som du skriver... Det är bara att jag (trotts att jag är gamla punkare och anarkist från England) har svårt att förstår varför fortkörningskameror är integritetskränkande... CCTV-kameror är det men inte fortkörningskameror tycker jag för att dom är bara "på" när man begå ett brott. Sedan kan man tycker att hastighetsgränserna är för låga för mc men.... dom tar ju kort framifrån! :rofl

Maverick_ou812 skrev:
Ähhhhh.... bara att peta i farthållaren på 20+, fälla ner solskyddet och glida förbi. Någon som tagit en titt på kartorna där dom ska sitta?
Det är ju skitsamma, dom vägarna (här i Skåne i alla fall) är ju ändå dyngtråkiga så där kör man så lite som möjligt med både bil och hoj.

Vad ni än säger, om kamerorna sitter på "rätt" ställe så gör dom faktiskt nytta. Medelhastigheten och idiotomkörningarna minskar.

Idiotomkörningarna minskar inte alls, eftersom dom bara fotar bilar i högra körfältet, så kör man vänstertrafik så är det ju bara att stå på! :huvet

Hört talas om Ecodriving?? :fatta! ... hur många bilster kommer susande i cirkus 130 på 90 väg och får se en kamera o pallnitar... för att efter kameran gasa up till 130 igen... :3freak

Ecodriving :huvet

ksann skrev:

Det är sant att det inte är lagligt, men det är heller inte verklighetsanpassat. Jag har ingen farthållare på bilen och försöker man hålla man jämn gas varierar hastigheten lite upp och lite ner beroende på hur vägen ser ut och annat. Som det är idag är toleransen i princip obefintlig. Programmera om kamerorna så de löser ut på 30+, så kanske jag blir mer positivt inställd.

Harrysson skrev:
Det är sant att det inte är lagligt, men det är heller inte verklighetsanpassat. Jag har ingen farthållare på bilen och försöker man hålla man jämn gas varierar hastigheten lite upp och lite ner beroende på hur vägen ser ut och annat. Som det är idag är toleransen i princip obefintlig. Programmera om kamerorna så de löser ut på 30+, så kanske jag blir mer positivt inställd.
Håller med dig helt!

Var lite trött igår när jag skrev inlägget... Det jag reagerade på var inte sakfågan utan att det ansågs vara en rättighet att köra för fort.

Personligen tycker jag att straffet för att köra 5-10km för fort borde vara lägre medan straffet för att köra mycket för fort borde vara mycket hårdare. Just nu kan man lika väl kör mycket för fort för det är inte så stor skillnad i böterna.

Sedan tycker jag att man borde hålla 30 (ALLTID!), och även 50 för det mesta men breda 90-vägar med vajerräcke borde vara 110 och hastighetsbegränsningen på flerfilsmotorväg borde vara 130.

Hoztic skrev:
Idiotomkörningarna minskar inte alls, eftersom dom bara fotar bilar i högra körfältet, så kör man vänstertrafik så är det ju bara att stå på! :huvet

Kameran fotar över hela körbanan. Var nyligen ett tidningsreportage om detta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...