Pressa ur styraxel med/utan värme?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som rubriken antyder undrar jag om man behöver värma upp presspassningen mellan nedre krona och styraxel innan man pressar. Måste ha svar ikväll senast! :)
 
Men hur får man det undre styrlagret av styraxeln, sitter ju som fan! Min axel är av aluminium så värmer man den blir det bara ännu svårare...
 
Men hur får man det undre styrlagret av styraxeln, sitter ju som fan! Min axel är av aluminium så värmer man den blir det bara ännu svårare...
Jag brukar göra ett snitt med en liten kap och sen spräcka lagerbanan med en huggmejsel i spåret.
 
ett långt dorn sen bara knacka, eller en expanderande avdragare och en draghammare ( en så kallad Runk)
 
Jag brukar göra ett snitt med en liten kap och sen spräcka lagerbanan med en huggmejsel i spåret.
Första ringen är inget problem att kapa men den andra, shit...
DSC_0012_01.jpg
 
Jag har bara gjort det en gång, då gjorde jag som sportbike föreslog ovan. Dremelliknande verktyg med liten kapskiva, såga igenom nästan hela, in med en mejsel och knäck återstoden. Hakuna matata.
 
Satte upp axeln i skruvstycket så att endast lagret vilade mot backarna sen försökte jag slå ur axeln med en slägga men den rubba sig inte det minsta.

Just det ja, axeln var av alu...

Bryt bort korgen och lägg ett snitt diagonalt över så nära kanten du kan och klappa till enligt ovan beskrivet, dom spricker riktigt lätt bara dom får en tydlig brottanvisning.
 
Just det ja, axeln var av alu...

Bryt bort korgen och lägg ett snitt diagonalt över så nära kanten du kan och klappa till enligt ovan beskrivet, dom spricker riktigt lätt bara dom får en tydlig brottanvisning.
Jo fast man kan inte kapa invändiga hörn med en klinga, det är praktiskt omöjligt.
 
Jag gissar att kragen under lagret är av alu och tillhör axeln?

Slår du bara utanför den och på lagret så ska det släppa relativt enkelt. Värma grejerna brukar hjälpa.
 
Jag gissar att kragen under lagret är av alu och tillhör axeln?

Slår du bara utanför den och på lagret så ska det släppa relativt enkelt. Värma grejerna brukar hjälpa.
Ja den tillhör axeln och jag har testat och slå av lagret, sitter som berget. Värme hjälper inte, testat det också.
 
Ett bestämt slag med en huggmejsel radiellt mot axel/lager dvs mellan lagerbanan och aluminiumstoppet.
Så har jag gjort ett par gånger med lyckat resultat och det är så det beskrivs i servicemanual, R1 iofs.
 
Jo fast man kan inte kapa invändiga hörn med en klinga, det är praktiskt omöjligt.

Fast det behöver du inte, det räcker om du går djupt på resten av lagret.

Snittar du med brant vinkel över lagret når du tillräckligt för att du med lätthet skall spräcka det.
 
Duger inte detta?
DSC_0016_01_01.jpg
Jo, lägg lagerbanan mot nåt stumt nu, sätt in en huggmejsel i spåret och slå på med släggan (typ 3kg kort skaft).
Huggmejseln ska pressa isär, inte klyva sista biten :fakta så se till att den skarpa eggen inte tar i botten innan du klappar till. :tummenupp
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top