Presidentval USA 2020

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det räcker att se till hans reaktioner, hur han inte ville lämna över makten frivilligt osv. Han har ju exempelvis nyligen sagt att ifall han får makten igen skall han seriöst överväga att benåda de som deltog i stormningen av Capitolium. Lägg därtill alla gånger han ljugit, hur han gjort trollandet till en konstform osv. Den gubben är helt enkelt gravt olämplig att inneha ett sådant demokratiskt ämbete.

Trump har även fått en del bra saker uträttade under sin tid som president skall sägas och han är inte i grunden orsaken till USA:s demokratiska problem utan snarare symptomen på det, men om USA skall ha någon som helst chans att återbygga tilliten mellan människor och den demokratiska stabiliteten i samhället är inte Trump rätt person. En till period med han som president lär snarare eskalera polariseringen mer än nånsin, få wokevänstern att gå fullkomligt bananas och det finns då stor risk för såväl inbördeskrig som att USA.s demokrati är förlorad för överskådlig tid.
Han bad ju om att få ta in nationalgardet i förberedande syfte att skydda capitolium, och bad att de skulle stärka upp polisstyrkan där i förväg men demokraterna ville inte det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Han bad ju om att få ta in nationalgardet i förberedande syfte att skydda capitolium, och bad att de skulle stärka upp polisstyrkan där i förväg men demokraterna ville inte det.
Det förändrar inte den större bilden av Trump som en gravt olämplig person för presidentämbetet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det förändrar inte den större bilden av Trump som en gravt olämplig person för presidentämbetet.
Som president skötte han sig ju bättre än många andra, även om han nu är ganska otrevlig. Men han startade ju inga nya krig, och hans lite mer konfrontativa hållning verkade ju fungera på skräniga diktatorer, exempelvis. Han gjorde också USA energioberoende, och stärkte skyddet för naturskyddsområden, gjorde sitt bästa för att stärka inhemsk produktion och massor annat som var bra.
Men hans tramserier efter valet gör honom direkt olämplig, oavsett om det förekom valfusk eller inte. Och personligen tycker jag det finns mycket bättre kandidater än honom. Har aldrig gillat karln.
Däremot så behöver nästa president vara en offerkalv, för vem det än blir kommer denne behöva göra djupt opopulära saker för att hantera den nuvarande skiten i USA, och kommer antagligen inte kunna bli vald en andra gång. En okej president som kan ta rätt beslut för att reda ut problemen behövs, och det vore synd att offra en riktigt bra presidentkandidat för det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Som president skötte han sig ju bättre än många andra, även om han nu är ganska otrevlig. Men han startade ju inga nya krig, och hans lite mer konfrontativa hållning verkade ju fungera på skräniga diktatorer, exempelvis. Han gjorde också USA energioberoende, och stärkte skyddet för naturskyddsområden, gjorde sitt bästa för att stärka inhemsk produktion och massor annat som var bra.
Men hans tramserier efter valet gör honom direkt olämplig, oavsett om det förekom valfusk eller inte. Och personligen tycker jag det finns mycket bättre kandidater än honom. Har aldrig gillat karln.
Däremot så behöver nästa president vara en offerkalv, för vem det än blir kommer denne behöva göra djupt opopulära saker för att hantera den nuvarande skiten i USA, och kommer antagligen inte kunna bli vald en andra gång. En okej president som kan ta rätt beslut för att reda ut problemen behövs, och det vore synd att offra en riktigt bra presidentkandidat för det.
Frågan är om det ens kommer vara möjligt att genomföra allt som behöver göras med en befolkning som är så djupt splittrad kring något så fundamentalt som verklighetsbilden, där tilliten till såväl varandra som de demokratiska institutionerna är så eroderad och där det som skall vara den demokratiska debatten snarare kan liknas vid ett "race to the bottom".

Egentligen är det häpnadsväckande att ett land som USA inte kunna få fram bättre presidentkandidater. De skulle behöva kandidater på bägge sidor som kan bygga upp förtroendet för demokratin igen och åtminstone kunna tolereras av sina motståndare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det förändrar inte den större bilden av Trump som en gravt olämplig person för presidentämbetet.
Jag ser såklart också hur Trump beter sig, på twitter bland annat. Inget jag står bakom. Samtidigt så är snubben så transparant när han har noll filter. Jag tror han säger sanningen som han ser den vid varje givet tillfälle.

Världsfreden och ekonomin såg betydligt bättre ut med Trump vid rodret och jag tror inte det var en slump. Alternativet är pedo eller Hillary och det skrämmer mig. Enda vettiga republikanen är Cruz eller möjligtvis Trump jr.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag ser såklart också hur Trump beter sig, på twitter bland annat. Inget jag står bakom. Samtidigt så är snubben så transparant när han har noll filter. Jag tror han säger sanningen som han ser den vid varje givet tillfälle.

Världsfreden och ekonomin såg betydligt bättre ut med Trump vid rodret och jag tror inte det var en slump. Alternativet är pedo eller Hillary och det skrämmer mig. Enda vettiga republikanen är Cruz eller möjligtvis Trump jr.
Problemet är väl att för varje sanning slänger han även ur sig minst lika många lögner. Eller så skiter han bara i att ta reda på fakta och häver ur sig sina spekulationer hela tiden. Han är en mästare (i dess negativa bemärkelse) på "bad faith communication", dvs att använda kommunikation för att så split och skapa misstro. Han använder verkligen hela verktygslådan av sådant som kännetecknar kommunikationen hos den sämsta sortens ledare. Det går inte att moraliskt försvara hans ageranden. Han är en spelare i ett kulturkrig.

Att Trump för många blir det minst dåliga alternativet säger en hel del om hur illa ställt det är med USA:s demokrati,
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det räcker att se till hans reaktioner, hur han inte ville lämna över makten frivilligt osv. Han har ju exempelvis nyligen sagt att ifall han får makten igen skall han seriöst överväga att benåda de som deltog i stormningen av Capitolium. Lägg därtill alla gånger han ljugit, hur han gjort trollandet till en konstform osv. Den gubben är helt enkelt gravt olämplig att inneha ett sådant demokratiskt ämbete.

Trump har även fått en del bra saker uträttade under sin tid som president skall sägas och han är inte i grunden orsaken till USA:s demokratiska problem utan snarare symptomen på det, men om USA skall ha någon som helst chans att återbygga tilliten mellan människor och den demokratiska stabiliteten i samhället är inte Trump rätt person. En till period med han som president lär snarare eskalera polariseringen mer än nånsin, få wokevänstern att gå fullkomligt bananas och det finns då stor risk för såväl inbördeskrig som att USA.s demokrati är förlorad för överskådlig tid.
Vi kan ta alla de där frågorna också men nu tar vi frågan om vad han faktiskt gjort rörande stormningen?

Det är helt ihåligt, samma som med övriga påhitt om honom.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Problemet är väl att för varje sanning slänger han även ur sig minst lika många lögner. Eller så skiter han bara i att ta reda på fakta och häver ur sig sina spekulationer hela tiden. Han är en mästare (i dess negativa bemärkelse) på "bad faith communication", dvs att använda kommunikation för att så split och skapa misstro. Han använder verkligen hela verktygslådan av sådant som kännetecknar kommunikationen hos den sämsta sortens ledare. Det går inte att moraliskt försvara hans ageranden. Han är en spelare i ett kulturkrig.

Att Trump för många blir det minst dåliga alternativet säger en hel del om hur illa ställt det är med USA:s demokrati,
Jag tycker han ljuger betydligt mindre än andra politiker. Som du säger, kanske missinformerad ibland.

Oavsett hur du eller jag tycker han är som person så får man se till resultaten. Är det något du har att anmärka på där? Jag såg en blomstrande ekonomi och en mer fredlig omvärld.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker han ljuger betydligt mindre än andra politiker. Som du säger, kanske missinformerad ibland.

Oavsett hur du eller jag tycker han är som person så får man se till resultaten. Är det något du har att anmärka på där? Jag såg en blomstrande ekonomi och en mer fredlig omvärld.
Med de argumenten hade det även gått att försvara en diktator, så länge denne gjorde saker som var bra för befolkningen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I talet han höll innan så sa han nått i stil med "...will walk peacefully and patriotically to the Capitolium...".
Finns där videoklipp finns för egen beskådan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Med de argumenten hade det även gått att försvara en diktator, så länge denne gjorde saker som var bra för befolkningen.
Sant. Tolkar jag det rätt då att han inte varit så dålig som president men att händelserna vid capitolium/efter valet är det som är illa?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sant. Tolkar jag det rätt då att han inte varit så dålig som president men att händelserna vid capitolium/efter valet är det som är illa?
Problemet är framför allt hans bristande respekt för var som skapar ett demokratiskt samhälle samt att hans kommunikation och agerande bidrar till splittring och kulturkrig. Han är kort och gott ett troll och en pajas som inte är värdig presidentämbetet. Han är den sämsta sortens ledare, helt enkelt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Problemet är framför allt hans bristande respekt för var som skapar ett demokratiskt samhälle samt att hans kommunikation och agerande bidrar till splittring och kulturkrig. Han är kort och gott ett troll och en pajas som inte är värdig presidentämbetet. Han är den sämsta sortens ledare, helt enkelt.
Alright. Agree to disagree
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vilka tokstollar innan honom det måste varit som tagit landet till den plats de är på och drivit folk till att rösta på en sådan person så till den milda grad att han blir president. De måste gjort ett ytterst uselt jobb?

Trump kanske bara är en reaktion på den misskötsel som varit?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I talet han höll innan så sa han nått i stil med "...will walk peacefully and patriotically to the Capitolium...".
Finns där videoklipp finns för egen beskådan.
Hela grejen är påhittad och orkestrerad av Soros/Clinton, det vet alla som är intresserade av sin omvärld och tar del av något som inte är SVT/CNN/DN.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilka tokstollar innan honom det måste varit som tagit landet till den plats de är på och drivit folk till att rösta på en sådan person så till den milda grad att han blir president. De måste gjort ett ytterst uselt jobb?

Trump kanske bara är en reaktion på den misskötsel som varit?
Detta tror jag du till stor del har rätt i, även om det finns fler faktorer som bidragit.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Här är allt som framkommit hittills i denna tråd om Trump's skuld för stormningen:
Jag vet inte om jag förväntas framlägga någon slags bevis för Trumps skuld i stormningen. Det vet han nog bäst själv och är inte det min argumentation primärt går ut på, men du verkar påläst så du får gärna klargöra det hela om du vill.

Den enda skuldfråga jag kan ha tillräckligt på fötter för att ha någon uppfattning om är den moraliska skulden och där anser jag att Trump såväl före som under och efter sin ämbetsperiod i allra högsta grad bidragit till den stämning i samhället som ledde till stormningen. Som ledare sätter man standarden för hur även andra människor kommer agera.

Som viktigaste förklaring till Trumpfenomenet och dess motreaktioner sätter jag dock förutom misskötsel av tidigare politiker också sociala medier. Dessa har skapat en samhällsdiskussion där människor i allt större utsträckning får diametralt olika uppfattning om verklighetsbilden och som göder en fientlig inställning gentemot de som inte tycker precis som en själv.

Trump är en populist med en lite för grandios självbild som lärt sig att utnyttja dynamiken i de sociala medierna till sin egen vinning.

Jonathan Haidt, en amerikansk socialpsykolog, beskriver fenomenet bra i följande artikel:
 
Last edited by a moderator:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Båda sidor verkar fn ledas/drivas av de mest extrema på resp sida.
Från Qanon-ivrare och religiösa fanatiker till den vansinniga woke-vänstern.
Och båda sidor målar ut en världsbild och framtid av värsta möjliga sort om andra sidan vinner.
Detta kommer leda till att ca 50% av befolkningen kommer se det som armageddon oavsett vilken sida som vinner.
Vilket i sin tur naturligtvis skapar ytterligare anymositet.
Det verkar fn finns noll samtalsklimat mellan partierna vilken gör framtiden minst sagt mörk för USA och deras tvåparti-system.
Jordan P likställde det vid ett förhållande där båda parter efter ett gräl måste kunna fortsätta leva ihop.
Jag är allt mer tveksam om det finns något sådant hopp kvar.
Jag gissar på en splittring av stater i D resp R och hoppas allt jag kan att den blir oblodig.

Optimalt imo hade varit en republikansk mitten kandidat med klassiska konservativa värden som inte är tusen år gammal.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top