Presentation av JohanFÖK

Status
Ej öppen för fler svar.

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
I egenskap av moderator tänkte jag passa på att göra en presentation av mig. Många har säkert läst mina inlägg men vet inte så mycket om mig...

Namn: Johan Hellström
Född : 1969
Hoj: Yamaha R1 -02
Bor: Stockholm
Familj: Fru och 2 små barn
Jobb: Nätverkstekniker i egen firma.

Halvförsäkrad/Helår: Folksam 11 000 :-
Halvförsäkrad/Helår: SMC-Försäkring 8 000:-

Jag har alltid tyckt att jag betalat för mycket i försäkringspremie så när jag 1998 blev tillfrågad om att vara med i Försäkringskommittén (FÖK) inom SMC tackade jag givetvis ja. Jag tänkte att äntligen kommer det in någon smart som kan förklara för försäkringsbolagen att de inte skall straffa ut sporthojsåkarna bara för att tjäna pengar.
Tyvärr måste jag erkänna att efter att jag jobbat i 2 år (helt ideellt) så insåg jag att det var jag som hade fel. Då precis som nu så betalade inte sporthojarna vad de kostade utan trots att jag betalade mycket i premie så var jag subventionerad av de andra hojåkarna. Jag fick då lägga om taktik och försöka rikta fokus på kostnaderna istället för premierna. Vi inom FÖK startade då ett stöldprojekt där målsättningen var att få ner antalet stölder i Stockholms län, för att på så sätt få ner premierna. Projektet är just nu lagt på is pga svårigheter att komma till bra åtgärder och brist på tid.
Tyvärr har dock sporthojarna på ett negativt sätt överraskat oss som tittar på statistik. Kostnaderna i premieklass 7 har dubblerats från år 2000 till år 2002.

Jag har nu riktat min energi för att försöka rädda sporthojen i framtiden. SMC har jobbat fram ett förslag och vision som vi nu sätter vårt hopp till. I samband med att Folksam skapade SMC-Försäkringen har denna vision nu börjat formas i verkligheten.

SMC-Försäkringen består av 2 delar:
Dels en hög självrisk på 25% dock lägst 3000 kronor. Detta för att man skall köra försiktigare, laga billigare vid en eventuell reparation eller inte reparera alls när det gäller småsaker.
Dels en omfattande kursverksamhet i SMCs regi men även samarbetspartners där vi skall ha kurser riktade till premieklass 7 förare. Du måste idag gå en fortbildning om du har en premieklass 7-11 motorcykel för att få teckna SMC-Försäkring.

Fördelar:
Problemet, idag, är inte att få förare vurpar ofta utan att de flesta vurpar lite då och då. 30% av alla R1 or utnyttjade vagnskadan under 2002 hos Trygg-Hansa. Med detta förslag kommer de som vurpar ofta få betala en stor del av reparationen själv. Har du en ny hoj kanske vi pratar 25-30.000 kronor. Eftersom självrisken höjs sjunker f-bolagets kostnader (och våra premier).
Antagligen kommer vi hojåkare också bli försiktigare så att kostnaderna sjunker ännu mer för f-bolagen (och våra premier förstås).
Kan man kombinera detta med bra kursverksamhet kan man även motivera hojåkarna att köra försiktigare på gatan eftersom man kan få gasa av sig på inhägnat område vid många olika tillfällen. Då tror jag att vi är något stort på gång.

Jag har spenderat otroligt många timmar de senaste åren på internets olika forum och svarat på frågor. Framförallt sporthoj.com, bike.se och Ducceklubbens mailinglista.

Är det någon som vill ha svar på en specifik fråga på forumet så skicka mig gärna ett mail och be mig surfa in och svara. Då skall jag försöka så fort jag kan.

Jag brukar samla lite försäkringsinfo på min hemsida, kan vara värt att titta ibland.
http://www.freespeed.nu/smc

Jag har även filmat (från tanken) en del när jag kör på olika banor:
http://www.freespeed.nu

Vill du också vara med och kämpa för rättvisare och bättre försäkringar så hör av dig så skall jag försöka berätta mer!

Bifogat

• johanhellstrom.jpg
    johanhellstrom.jpg
    3.9 KB · Visningar: 2,679
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...