Prenumeration på Highsider 2013.

Sen finns det väl inget att rapportera om oavsett på svenska RR-marknaden. Så, det lär inte bli något av i det hela. Konstigt och plötsligt avslut på det där.
 
Anledningen till att Highsider går i graven.

I närmare sex år drev jag tidningen Highsider. Varje år har varit en tuff sådan och de flesta tryckta tidningar jag gjorde gav en liten utdelning men de senaste tre tidningarna har endast visat röda siffror.

Det har varit en dröm att få arbeta med Highsider men också nästan en hobby. En hobby som tagit allt mellan 40-120h per vecka. Dessutom fick jag merparten av åren arbeta extra för att täcka räkningar och få mat på bordet. Utöver det har jag också fått sälja av en hel del privata saker för att kunna fortsätta med Highsider.

På något vis har jag känt mig som en cowboy vars häst är skadad (hästen är Highsider) och jag har inte haft mage att göra slut på lidandet för den stackars hästen, men till slut måste man "man up" och avsluta eländet.
Dumdristigt kan det tyckas men när vissa räknar framgång i pengar räknar jag det i upplevelse. Livet är inte endast ören och kronor, utan det är stunderna man minns och det har varit många fina stunder.

Under 2012 fick jag en nytändning när Anders Wallin från Edgezone frågade om han kunde hjälpa till på något sätt. Det är många som har pratat om att de velat stötta mig genom men han gjorde verkligen slag i saken, tillsammans med Johan Palm och Stefan Eriksson. Vi la upp en plan ifjol och gnistan tändes åter. Det MÅSTE gå att göra en unik tidning med helt egenproducerat material.

De investerade en hel del pengar och täckte upp många tidigare skulder samt framtida. Vi visste att de första tidningarna vi gjorde tillsammans kunde bli tuffa. Men förhoppningen var att vi skulle vända 2012 års röda siffror till svarta under 2013 och gå med en liten vinst.
Dessvärre fick vi in en sjättedel i annonsintäkter i vårnumret 2013 mot vårnumret 2011 och Edgezone fick återigen skyffla in pengar i företaget för att täcka tryck, design mm.

När jag drev tidningen själv kunde jag arbeta extra med annat (då gjorde jag endast en tidning per år) och ansvara själv för de röda siffrorna. Men nu när satsningen inte slagit igenom så kände jag mig ansvarig och efter rekordförlusten i vårnumret 2013 ville jag inte fortsätta göra tidningar. Insatta branschmänniskor vet att det är på vår/sommar utgåvorna man drar in den större delen av annonsintäkterna. Jag ville inte gå mot ännu ett rött år och nu med tre kompanjoner.
Därför beslutade jag mig för att säga upp mig och indirekt överlåta rättigheterna till Highsider till Edgezone Förlag. Highsider, ett namn som inte kommer att betyda något om ett par år.

Vi har under lång tid sökt personal men vi visste alla att det skulle bli en omöjlig uppgift. För inte finns det väl någon som vill arbeta 40-120h per vecka utan ersättning? Det var kriteriet för att tillsätta tjänsten.. Förhoppningen var att få in 3-4 unga entusiaster. Men precis som vi anat var det dödfött.

De flesta som prenumererat på tidningen har fått sina tre tidningar a 249 kr. Jag skickade inte ut några påminnelser om förnyelse då jag sa upp mig. Ungefär hälften av prenumeranterna har fått en eller två tidningar. Vilket innebär 83 kr/tidning. Vissa ska alltså få 83 kr eller 166 kr tillbaka.

Det finns dock ungefär noll kronor i tidningens konto just nu, återigen kommer Edgezone Förlag att få betala Highsiders skulder. Så kan det gå när man är en hängiven roadracingentusiast.

Det ska tilläggas att återbetalningen självklart är frivillig, men hör gärna av er oavsett vad ni beslutar er för.

Hör av er senast 15 december till rachidhighsider@gmail.com!

Jag skulle vilja tacka för alla läsare och ni som hört av er med uppmuntrande ord. Det är ni som gjort att jag orkat kämpa vidare.

Rachid Rachid & Edgezone Förlag AB
 
Tack för att du kämpade så länge iaf!
 
Ja all heder till Rachid som kämpade och gjorde ett kanonjobb, det va ett nöje att få fota lite åt highsider på slutet.

:klappar
 
Du gjorde ett jobb som många inte själva skulle orkat med då man insåg att pengarna (som gör det möjligt) inte riktigt fanns där, i sporten.

Bra och ärligt av dig att göra en sådan detaljfull redogörelse för vad som hände.
 
Tack för förklaringen till varför det gick som det gick. Jag kan väl inte säga att jag blev överraskad precis, antalet RR-förare är ju inte jättestort i Sverige…

Så, ett stort tack till DIG för det som blev, för de år av verkligt kul läsning jag/vi fick. Du skrev artiklar som verkligen ANGICK mig som svensk RR-förare. Det jag saknar MEST är web-sidan, den var ofta det första jag gick in på när jag slog upp datorn.

Så, tack för det som blev. :tummenupp:klappar:klappar:klappar
 
Last edited:
Meeeh!
Det är ju inte pengarna jag vill ha, det är ju en RR-tidning! :gråta

Fantastiskt jobb du gjort däremot. :tummenupp
 
Det är bättre att höra den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge :fakta Bra jobbat, det är alltid imponerande med såna som dig, som vågar leva ut en dröm, trots de risker och mödor det drar med sig :tummenupp
 
Tack för förklaringen till varför det gick som det gick. Jag kan väl inte säga att jag blev överraskad precis, antalet RR-förare är ju inte jättestort i Sverige…

Så, ett stort tack till DIG för det som blev, för de år av verkligt kul läsning jag/vi fick. Du skrev artiklar som verkligen ANGICK mig som svensk RR-förare. Det jag saknar MEST är web-sidan, den var ofta det första jag gick in på när jag slog upp datorn.

Så, tack för det som blev. :tummenupp:klappar:klappar:klappar

Mossberg träffar mitt i prick med ovanstående inlägg känner jag.
Jag sparar Highsider i favoriter och hoppas du får det bra framöver.
 
Håller med alla, väldigt uppskattat så länge du kunde/orkade!
 
Tycker att Edgezone även borde ha lite beröm, dels ger de sig in i racingen själva med ett team,
och lägger även pengar på Highsider :tummenupp
 
Synd att det gått som det gjort men väldigt väl jobbat och jag har alltid uppskattat att läsa både tidningen och websidan.
:Bugar
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top