Premiärturen - spyr olja - Kawasaki Z550

ALLOMFATTANDE

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1982, Kawasaki Z550
Jag har varit hojägare i 1 vecka och haft kortet i 3 dagar och skulle ut och testa min Kawasaki Z550 1982.

Den var torr när jag köpte den så det jag gjorde innan var att byta oljefilter, nya tändstift och i med olja. Innan dess hade den nog stått ett tag.

Den startade direkt och jag har kört den på tomgång och varvat ur den när den varit varm osv - utan problem. Men när jag la i en växel och körde några hundra meter började den ticka lite och jag märker att det typ rinner olja från under någonstans.
Jag kunde inte se exakt var det kom ifrån men det var inte från oljepluggen eller oljefilerlocket, utan "bakom det"

Jag vet inte riktigt var jag ska börja här, har någon en idé om var jag ska börja skruva?
 

Bifogat

  • IMG_8677.jpg
    IMG_8677.jpg
    237.5 KB · Visningar: 894
Det är svårt att se var oljan kommer ifrån eftersom den rinner bakåt när du kör. Men det är ju garanterat pluggen eller filtret som läcker om den inte läckte innan du gjorde service.
 
Kolla att oljenivån är rätt.
För hög nivå kan göra att olja trycks ut via växelaxeln.
(och på andra ställen, men här gissar jag på växelaxeln)
Är nivån inte alltför hög funkar det på tomgång,
men när man kör på högre varv blir
oljetrycket för högt och olja trycks ut.

Oljan rinner då ut under/mellan motor och kåpan över framdrevet typ.

Tvätta av motorn ordentligt.
Starta motorn och låt den bli varm.
Varva lite lagom.
Stäng av.
Dra med fingret runt oljefilter och plugg.
Torrt finger?

Dra under drevkåpan.(typ bakom växelaxeln)
Torrt?

Kör lite och gör om samma fingervals.
Torrt överallt?

Fin hoj annars! :tummenupp

:hej

/e

EDIT=>
Du skriver att den var torr när du köpte den.
Torr som i tömd på olja?

Nu vill jag inte måla fan väggen, men det kan i så fall bero att det fanns
något oljeläckage redan innan och oljan tömts/runnit ut på grund av det.
 
Last edited:
Inte omöjligt att det var ett oljeläckage inna som du säger, det skulle inte vara orimligt med tanke på att jag fick den billigt..

Tack för svaret, jag ska testa sen!

En grej dock, jag lät den gå varm och lät den gå på lite högre varv också innan jag körde. Men det var nästan omedelbart när jag la i växel och börja köra som det kom olja. Och i synnerhet när jag rullat på 3an, då var det en rejäl pöl.

En annan grej jag såg nu är att det oljefiltret jag köpte levererades utan o-ringar så de gamla är kvar. Har beställt ett nytt nu med O-ringar också..
 
Se till att kolla oljan med hojen helt upprätt, inte på sidostödet.
 
Tjena.
krälade runt hojen lite igår och tömde den på olja o toppade upp till rätt nivå och sen funkade det!
Det var alltså överflödsolja som pressades ut. Åkte o tvättade av motorn och undersökte och den var ren.
Tack!

Sen hörde jag dock ett misstänkt ventilklick på lägre varv, så nu blir det att fixa skjutmått och läsa på ventiljustering.

Alla tiders!
 
Gammla kawwor rasslar rätt mycket i toppen, även med rätt ventilspel, och du vill antagligen ha ett bladmått, inte skjutmått. =)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top