Premiärtur = Böter och Ombesiktning

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Det är bara att läsa innantill :tummenupp


Utdrag ur VV föreskrifter för MC

Övergripande krav


7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.



10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.



11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
 
Last edited:

tommi

Guest
hmm..gör så här: skaffa en riktig skylt där bak ,2 st backspeglar, en reflex där bak så vipps är du lagligt!!! enkelt , va?


man undrar ju varför en del tycker att vi mc-förare syns dåligt.... här har vi ju botemedlet för den här hojjen iallafall :tummenupp
 

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Är det någon som har åkt på böter för fler saker samtidigt? Jag funderar nämligen på om dom får dela ut flera böter eller det är den "allvarligaste" som gäller? Blev stoppad för avställd hoj och felaktigt placerad skylt, men dom gav bara för avställningen för att vara snälla som dom uttryckte det. Dum som jag va skrev jag på eftersom jag trodde dom va just snälla.
Hur ligger det till?
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Om någon inte redan skrivit dé....backspeglar é inget lagkrav! Hade inga på besiktningen på min 954a -02. Frågade besiktningsmannen och han sa att man inte måste ha dé även om jag själv tycker dé é en självklarhet.
 

Walert

***DET SOM INTE DÖDAR - DET HÄRDAR***
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Ljungbyhed
Hoj
Retta-02
Stanna inte = inga böter

Just därför är det bara att gazza i väg när dom vill att man ska stanna ,,, du sparar många många pengar varje sässong på det :tummenupp :yoparty
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Är det någon som har åkt på böter för fler saker samtidigt? Jag funderar nämligen på om dom får dela ut flera böter eller det är den "allvarligaste" som gäller? Blev stoppad för avställd hoj och felaktigt placerad skylt, men dom gav bara för avställningen för att vara snälla som dom uttryckte det. Dum som jag va skrev jag på eftersom jag trodde dom va just snälla.
Hur ligger det till?

Du får betala fullt pris för det dyraste brottet plus 50 procentenheter av totalsumman på övriga brott som rapporteras på samma ordningsbot. Det maximala beloppet för en ordningsbot är 5000 kr. Uppgår det till högre belopp skrivs en rapport till åklagaren istället.

Alltså var poliserna snälla i det här fallet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du får betala fullt pris för det dyraste brottet plus 50 procentenheter av totalsumman på övriga brott som rapporteras på samma ordningsbot. Det maximala beloppet för en ordningsbot är 5000 kr. Uppgår det till högre belopp skrivs en rapport till åklagaren istället.

Alltså var poliserna snälla i det här fallet.

Eller så klarar dom inte av procenträkning... :D

Just därför är det bara att gazza i väg när dom vill att man ska stanna ,,, du sparar många många pengar varje sässong på det :tummenupp :yoparty

Som extra bonus kan man hamna i tidningen... och få en tråd i minneslunden :yoparty
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Med risk för att låta som en surkärring...men kan inte alla SLUTA att bli så förvånade och upprörda när ni får böter för felaktig/avsaknad/ej synlig skylt!!!

Ni föddes väl inte i går...eller :va
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Den ekonomiska vinsten av att åka fortare än farbrorblå blir bara större och större. Vissa skrapar triss och andra kör ifrån poliser. :D
 

Gixxerforever

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki GSX-R 1000
Alltså, jag är gammal och har kört hoj i många år.... När jag började köra hette det faktiskt knarr men det kommer nog inte ni ungdomar ihåg...:tummenupp

Nåja, trots min ålder har jag skaffat sådana där små blinkande saker, E-godkända, har kvar backspeglarna för att det är krångligt att skruva bort dem... Men skyltjäveln, den som är lika liten som en lagårdsvägg har fått stryka på foten tillsammans med bakre skärmen bara för att det ska bli snyggare. Har inte ett skit att göra med trafiksäkerhet! Jag kör lagligt, nästan, jämt...

Fram för mindre skyltar och ge polisen kikare om de nu behöver läsa skylten.

Ha en bra sommar pojkar och flickor! Hoppas ni alla kommer vara kvar när hösten faller. Kör försiktigt och använd njuren som sitter innanför pannbenet, i alla fall hos de flesta av er...

Kram!:D
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Helt otroligt att man kan få böter för för liten reg. skylt och för att man kör utan speglar :rolleyes:

Surt att du fick böter och ombesiktning, men du var väl knappast förvånad? :va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tänkte jag skulle besikta min cykel utan speglar, mest för att de är trasiga :p

jag återkommer med resultat när besiktningen är utförd.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Med risk för att låta som en surkärring...men kan inte alla SLUTA att bli så förvånade och upprörda när ni får böter för felaktig/avsaknad/ej synlig skylt!!!

Ni föddes väl inte i går...eller :va

Nejnej, så är det inte! De vill inte åka fast förrän alla rattfyllerister och seriemördare sitter bakom lås och bom.

Du vet: "Har snewten inget bättre för sig än att..." och bla-bla-bla. :4skrika

:trött
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
ok men vad händer när dom har reg nr??

Vi har inte ägaransvar så dom måste bevisa att det är du som kört fordonet... men det lyckas dom med ibland, fråga BMW-johan (eller vad det nu är han heter) här på forumet. Fängelse/fotboja är nog inte så kul... (i hans fall valde han en dum plats att gömma sig på så dom tog honom bredvid hojen även om han påstod att en okänd presumtiv köpare hade kört)

Sen var det något uppmärksammat fall för något år sedan där nån anställd på Bike Trollhättan blev fälld när han drog polisen med en av företagets motorcyklar och polisen "identifierade" hans ansikte trots att han hade mörkt visisr, vet inte hur det gick om det överklagades

Finns gamla trådar om båda dessa händelser.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top