Prejades när han körde om mc-gäng

Vet inte vad han gjort för att förtjäna en sådan uppvaktning eller vilken typ av mc-gäng det var, men min första tanke när jag såg rubriken var ju att det var skönt att någon mcburen prejade tillbaka lite...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1137236,00.html

"– Fast man kan kanske säga att mannen bidrog till den här händelsen själv. Han körde nämligen om karavanen på höger sida när de höll på att köra om en lastbil. Sedan bröt han karavanen när han var tvungen att lägga sig i körfältet igen, säger Mikael Lund, vakthavande befäl vid Hallandspolisen, till aftonbladet.se."

Din länk funkar inge vidare Rolle..

Efter att ha läst det där är jag inte förvånad, många här inne hade gjort exakt samma sak om man råkat ut för något sånt där, mig själv inkluderat. Jävla fårskalle till bilist, undra vem det var som började prejja egentligen.

Bara en enkel fråga:
Får inte en mc-karavan brytas? Om det inte är någon form av begravningsfölje eller demonstrationståg alltså...

Vår egen definition av karavan och regler för sådan körning är just.... vår egen!

Sedan är det väl en annan historia att det finns mc-följen som jag skulle lura lite på innan jag bryter. HA till exempel...

3097287 Bara en enkel fråga:
Får inte en mc-karavan brytas? Om det inte är någon form av begravningsfölje eller demonstrationståg alltså...

Vår egen definition av karavan och regler för sådan körning är just.... vår egen!

Sedan är det väl en annan historia att det finns mc-följen som jag skulle lura lite på innan jag bryter. HA till exempel...
Får man köra om på höger sida? Bara en enkel fråga.....

Inte vet jag hur du är funtad men du brukar kanske ofta köra om flera motorcyklister på höger sida för att sen svänga in mitt i deras karavan :va
Är man 20st som kör rätt tätt inpå så blir det inte MER utrymme när en bil helt plötsligt ska tränga sig in från höger...

seriöst, han körde altså om dem på högersidan medans de höll på att köra om en lastbil??, altså prejade han ut dem som redan låg i omkörningsfilen? sen knör sig in mellan de andra framför lastbilen, jävla tuff kille

hatar verkligen alla jävla idiotbilister som e så "tuffa och coola" att de riskerar andras liv när de själva sitter i sin 2 ton tunga plåtlåda, har faktiskt varit jävligt sugen på att köra runt med paintball-gevär eller nåt på ryggen för att kunna göra nånting tillbaks mot idioterna som tycker dte e en kul hobby att riskera MITT liv när de själva sitter säkert

Helt ok att köra om en karavan men knappast på höger sida. Däremot så tycker jag man ska se till att lämna plats för snabbare fordon vilket dom inte verkar gjort. Tyvärr ger ju inte artikeln någon vettig info så vad ska man säga....... en nöt mot en hel påse nötter..... kan det gå annat än åt skogen :D

3097314 Helt ok att köra om en karavan men knappast på höger sida. Däremot så tycker jag man ska se till att lämna plats för snabbare fordon vilket dom inte verkar gjort. Tyvärr ger ju inte artikeln någon vettig info så vad ska man säga....... en nöt mot en hel påse nötter..... kan det gå annat än åt skogen :D
Tydligen snabbare än den lastbil som mc-gänget passerade *påpeka*

Finns folk som kör om mig med bil när jag kör "något" över 110 på motorvägen så han kanske var gasglad!

Sen att detta råkade vara HA killar har ingen betydelse, sök på "sparka av backspegel" på detta forum så kommer du snart att märka att vi sporthojsåkare är likadana...

Får man köra om på höger sida? Bara en enkel fråga.....

Inte vet jag hur du är funtad men du brukar kanske ofta köra om flera motorcyklister på höger sida för att sen svänga in mitt i deras karavan :va
Är man 20st som kör rätt tätt inpå så blir det inte MER utrymme när en bil helt plötsligt ska tränga sig in från höger...

Klart man inte får köra om på höger sida!
Förutom olagligheten är det ju klart livsfarligt eftersom man inte väntar sig passage där.

Däremot ska såklart en radda mc lämna plats för vilket fordon det vara må vid påfarter (blixtlåset) eller för att släppa in omkörande (sånadär som passerar på vänster sida alltså). En radda mc är ju ingen skyddad kortege, eller hur?

Tydligen snabbare än den lastbil som mc-gänget passerade *påpeka*

Finns folk som kör om mig med bil när jag kör "något" över 110 på motorvägen så han kanske var gasglad!

Sen att detta råkade vara HA killar har ingen betydelse, sök på "sparka av backspegel" på detta forum så kommer du snart att märka att vi sporthojsåkare är likadana...

Jo jag läste det, men viss skillnad på att göra en bukla och "misshandla" en person.....

3097379 Jo jag läste det, men viss skillnad på att göra en bukla och "misshandla" en person.....
Självklart, men med tanke på hur det beskrivs så kanske han var på väg att tvinga ut några hojar mot ett mitträcke t.ex... Han lär ju knappast bara ha glidit in lite smidigt eftersom dom tog sig besväret att preja han och sedan spöa idioten, vad tror du...

3097357 Klart man inte får köra om på höger sida!
Förutom olagligheten är det ju klart livsfarligt eftersom man inte väntar sig passage där.

Däremot ska såklart en radda mc lämna plats för vilket fordon det vara må vid påfarter (blixtlåset) eller för att släppa in omkörande (sånadär som passerar på vänster sida alltså). En radda mc är ju ingen skyddad kortege, eller hur?
Nu var det inte påfart och insläpp vi pratade om utan omkörning på fel sida. Har inte sagt att man inte får bryta en mc-kortege...

Sen ska man väl ändå inte köra om när det inte finns någon plats framför, så nu var vi där igen, hur tänkte du nu? :va

Det man INTE ska göra är att försvåra en omkörning, dvs man får inte öka hastigheten för att förhindra en omkörning (det har man ju aldrig gjort när man kör hoj) och man får inte heller påbörja en omkörning om den inte kan ske säkert, dvs man får inte köra om 5st motorcyklar om det ligger 15st till före så dom 5 bakomvarande måste bromsa för att släppa in omkörande bil. Så det blir både ja och nej på ditt påstående skulle jag vilja säga...

http://www.gt.se/nyheter/1.791445/mc-gang-prejade-bilist-vid-varberg

titta så lustigt, dom hade INTE med något citat ifrån polisen och enl dom vad händelseförloppet helt annorlunda... med tanke på att mer än en bil måste ha kört om dom måste många ha blivit spöade men inte vågat ringa snuten :va

Edit: kan fan inte skriva nu så förstår ni inte vad jag menar, läs igen :D

Last edited:
Klart man inte får köra om på höger sida!

Nu har jag inte hittat nåt om hastighetsbegränsningen på den aktuella vägen, men om det är 70 eller lägre får man ju köra om på höger sida. Det borde ju alla veta om vid det här laget.

Nu har jag inte hittat nåt om hastighetsbegränsningen på den aktuella vägen, men om det är 70 eller lägre får man ju köra om på höger sida. Det borde ju alla veta om vid det här laget.

NEJ, man får ALDRIG "köra om" på höger sida. Däremot är det tillåtet att "passera" på höger sida, så länge hastighetsbegränsningen är max 70Km/h och du har ett eget körfält att passera i. Om det är en enkelfilig väg, även om vägren finns, får du inte köra om på höger sida.
Rätt viktigt att tänka på när det gäller att passera stillastående köer med hoj: Det är tillåtet att köra i mellan köerna i det högra körfältet till höger om strecket, men inte till vänster om strecket. Det är däremot tillåtet att passera till vänster om den vänstraste kön och även att köra PÅ spärrlinjen till mötande trafik, men vinglar du över spärrlinjen är det olagligt :) :rolleyes:

eftersom det står att dom körde på E6 borde de ju varit iaf 110km/h, alltså får man inte köra om på höger sida.

NEJ, man får ALDRIG "köra om" på höger sida. Däremot är det tillåtet att "passera" på höger sida, så länge hastighetsbegränsningen är max 70Km/h och du har ett eget körfält att passera i. Om det är en enkelfilig väg, även om vägren finns, får du inte köra om på höger sida.

Du får visst "köra om" på höger sida när hast.begr. är mindre än 70,
det var det dom ändrade för inte så länge sedan(där det är fler än en fil förstås)

Över 70 får du endast passera på höger sida om din fil flyter fortare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti