Precis nybyggd rs125 hackar vid 7-8k rpm

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Då var man tillbaks igen... Lade upp en tråd tidigare i år då kära hojen min hade nypt och skurit. Försökte även ta reda på det som står i titeln av båda trådarna men diskussionen fördes mer åt att ta reda på vad felet var när den gick sönder(tack så mycket för all hjälp!).

För er som undrade vad felet var så var det precis som många i förra tråden trott, ett nållager nere vid veven hade brustit och skickat små nålar runt hela cylindern.

Vi slutade upp med att lämna in den till en mekaniker som pappa visste om då jag inte var sugen på att klyva motorn själv med 0 tidigare mek erfarenhet. Han fixade upp motorn igen(bytte hela vevstake+lager samt ny cylle och kolv) sen satte jag in motorn i hojen igen.

Det jag har bytt själv var nytt huvudmunstycke i förgasaren då det förra var på tok för stort(152) till ett med storlek 128 då det är ungefär vad som rekommenderas till min hoj

Håller nu på att köra in nya delarna till motorn och bestämde mig för att kolla om problemet med hackningar/hostandet som kommer när man gasar upp till 7-8000 varv kvarstår, vilket det gjorde.

Tror jag läste på aprilia forum av nån britt som verkade ha haft exakt samma problem som mig och löste det genom att byta ner i storlek och justera vidare i förgasaren.

Nu kommer vi till min fråga: Vad kan det vara som gör att det hackar som det gör, och hur kan jag lösa det om det inte är så att jag har gjort fel eller nått?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då var man tillbaks igen... Lade upp en tråd tidigare i år då kära hojen min hade nypt och skurit. Försökte även ta reda på det som står i titeln av båda trådarna men diskussionen fördes mer åt att ta reda på vad felet var när den gick sönder(tack så mycket för all hjälp!).

För er som undrade vad felet var så var det precis som många i förra tråden trott, ett nållager nere vid veven hade brustit och skickat små nålar runt hela cylindern.

Vi slutade upp med att lämna in den till en mekaniker som pappa visste om då jag inte var sugen på att klyva motorn själv med 0 tidigare mek erfarenhet. Han fixade upp motorn igen(bytte hela vevstake+lager samt ny cylle och kolv) sen satte jag in motorn i hojen igen.

Det jag har bytt själv var nytt huvudmunstycke i förgasaren då det förra var på tok för stort(152) till ett med storlek 128 då det är ungefär vad som rekommenderas till min hoj

Håller nu på att köra in nya delarna till motorn och bestämde mig för att kolla om problemet med hackningar/hostandet som kommer när man gasar upp till 7-8000 varv kvarstår, vilket det gjorde.

Tror jag läste på aprilia forum av nån britt som verkade ha haft exakt samma problem som mig och löste det genom att byta ner i storlek och justera vidare i förgasaren.

Nu kommer vi till min fråga: Vad kan det vara som gör att det hackar som det gör, och hur kan jag lösa det om det inte är så att jag har gjort fel eller nått?
Upplever du hacket på fullgas/halvgas/lite gas? Upplever du att den fyrtaktar då eller att den käns tom?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Upplever du hacket på fullgas/halvgas/lite gas? Upplever du att den fyrtaktar då eller att den käns tom?
Det är med all gas egentligen, men tidigare när jag körde innan den pajade så gick det att komma förbi detta genom att bara fortsätta gasa på fullgas om det var i typ 3an eller lägre. Efter man har gasar förbi hackningarna så gick den finfint i resten av varv registret. Förstod aldrig vad det menades med att den fyrtaktar/känns tom.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är med all gas egentligen, men tidigare när jag körde innan den pajade så gick det att komma förbi detta genom att bara fortsätta gasa på fullgas om det var i typ 3an eller lägre. Efter man har gasar förbi hackningarna så gick den finfint i resten av varv registret. Förstod aldrig vad det menades med att den fyrtaktar/känns tom.
Fyrtaktar gör den när den går fett, bluddrar. Kan du lägga upp en video så man kan lyssna?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Fyrtaktar gör den när den går fett, bluddrar. Kan du lägga upp en video så man kan lyssna?
Vet inte hur jag skulle kunna göra video då jag inte har gopro eller likande, kanske kan be en kompis filma eller nått men nej jag tror inte den går fett just nu då jag precis bytt ned munstycke till rätt storlek. Den hackar och hostar mer än bluddrar. Känns lite som en strypning men vet inte hur bra den är isf då man kan gasa förbi.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vet inte hur jag skulle kunna göra video då jag inte har gopro eller likande, kanske kan be en kompis filma eller nått men nej jag tror inte den går fett just nu då jag precis bytt ned munstycke till rätt storlek. Den hackar och hostar mer än bluddrar. Känns lite som en strypning men vet inte hur bra den är isf då man kan gasa förbi.
Du kan väl filmanär du står still och gasar?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Du kanske borde låta verkstan som fixade den provköra?
Sant, försökte förklara det till honom förut när vi pratades vid men han gissade också på att det var för stort huvudmunstycke i förgasaren. Borde kanske sätta på kåporna ordentligt innan jag visar upp hojen dock??
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Tänkte faktist att det kan vara cdi strypning men jag vet inte riktigt, det sitter inte en original cdi i just nu och om den hade varit elektroniskt spärrad så känns det konstigt att det går att gasa förbi den och nå full power efter några host på tillräckligt låg växel..

Den cdin som sitter i nu kanske också är spärrad who knows
 
Last edited:

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
CC9D9804-6ECA-42C8-85EE-7D231B5F236D.pngDet är en sådan här som sitter i just nu. Vet inte vad det är men det står racing på nåra sidor så känns som den skulle vara ostryptEE9D4F7B-C5D8-4ABE-A807-597DBCFF0D45.png
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ränkte faktist att det kan vara cdi strypning men jag vet inte riktigt, det sitter inte eb original cdi i just nu och om den hade varit elektroniskt spärrad så känns det konstigt att det går att gasa förbi den och nå full power efter några host på tillräckligt låg växel..

Den cdin som sitter i nu kanske också är spärrad who knows
Fast det står ju i den länken att strypt CDI ger hackande motor mellan 5-7 rpm, är det inte något att kolla vidare på?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Fast det står ju i den länken att strypt CDI ger hackande motor mellan 5-7 rpm, är det inte något att kolla vidare på?
Problemet är att eftersom jag inte har original cdi i hojen så har jag inget att gräva bort, som i guiden. Har kollat upp 100 olika videos på att ta bort bryggan i org cdi men går ju tyvärr inte eftersom jag har någon annat märke o allting på cdi'n.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Hm..om du lyfter på baksätet..och tittar på din CDI...inte framsida..baksida är den hel så är hojen strypt!!!....grabbarna har haft din hoj...så vi har avstrypt dessa med avklipparn...Lycka till:fyllisar
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Hm..om du lyfter på baksätet..och tittar på din CDI...inte framsida..baksida är den hel så är hojen strypt!!!....grabbarna har haft din hoj...så vi har avstrypt dessa med avklipparn...Lycka till:fyllisar
Jo så kan det vara. Riktigt dålig strypning isådannafall med tanke på att den går att gasa förbi efter ett tag?Vet inte vart jag skulle börja gräva isådannafall eftersom att min cdi inte ser ut som de på alla tutorials/guider.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Det står att min cdi heter HPI RACING programable cdi for aprilia rs125 rotax. Vad kan det betyda att den är programable?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Reference: CD8101D-2CP

Programmable CDI unit (cable + software available separately) for Aprilia 125 Rotax

- Tacho exit for the rev counter

- 2 curves with handlebar switch provided

compatible with original wiring and ignition (maintain of lighting functions and electric starter)
400 euro saxsat från en handlare,,, den e inte strypt
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Reference: CD8101D-2CP

Programmable CDI unit (cable + software available separately) for Aprilia 125 Rotax

- Tacho exit for the rev counter

- 2 curves with handlebar switch provided

compatible with original wiring and ignition (maintain of lighting functions and electric starter)
400 euro saxsat från en handlare,,, den e inte strypt
Nej det va det jag tänkte, däremot eftersom det står programmable så kanske det betyder att tidigare ägare har programmerat in nått half-ass försök till en strypning? Vet inte hur mycket man kan programmera in i en cdi riktigt.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top