Prövotiden

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Hur fungerar egentligen det här med prövotiden? Tycker mig ha hört att dem ändrat det systemet men var det bara rykten? Är det så att om jag kör minsta lilla för fort så blir jag av med kortet direkt?

sökfunktionen funkar..
Och tog du inte körkort ganska nyligen? Det lärs ut när man tar kortet..

oFFkeFF skrev:
sökfunktionen funkar..
Och tog du inte körkort ganska nyligen? Det lärs ut när man tar kortet..

tog körkortet idag men nej det lärdes inte ut när jag tog mitt kort iaf. ...

prise skrev:

Står väl på baksidan hur länge prövotiden gäller.

Blir man av med kortet så får man starta om på 0 efter strafftiden istället för att få tillbaka det. Det är väl egentligen den enda skillnaden....

prise skrev:

du blir inte av med körkortet lättare för att du har prövotid, men du får inte tillbaka det om du blir av med det.

Prövotiden gäller från det att du tog ditt första körkort. bortsett fråm eu-moppe å traktor kort.

har för mig att dom ändrat tiden för prövotid dok till tre år i år?

prise skrev:

Det stod i min körskolebok när jag tog mitt körkort för ett och ett halvt år sen, tror inte de har tagit bort det nu.

prise skrev:
Hur fungerar egentligen det här med prövotiden? Tycker mig ha hört att dem ändrat det systemet men var det bara rykten? Är det så att om jag kör minsta lilla för fort så blir jag av med kortet direkt?

Vad jag vet så är det inte "lättare" för dig att bli av med kortet men blir du väl av med det så får du göra om det...

har hört precis samma sak, en del säger att det är som vanligt, alltså 20km/h på 50-väg och 30 på resterande.. skillnaden är bara att när dom drar kortet temporärt för en "vanlig" bilist/mc-åkare..drar dom det för oss.

sen har jag gört att dom drar det för 20km/h över...

idag snacka en kompis som håller på ta körkort med sin lärare som sa att ligger du 10 äver på 50, 70. 90 så drar dom kortet, dock sa han att dom kan släppa ganska långt på motorväg.

Detta gör en ju minst sagt konfunderad, har själv trott det vart 30 km/h över i typ 1 år så ligger nästan stadigt där uppe..både me bil och mc, blev dock lite förskräckt när jag hört det sista nu då.

..hoppas få klarhet i det här.

Dock lär ju denna tråd röra till det ännu mer, eftersom det kommer säkert komma 5 till olika förklaringar.

kosmic skrev:
har hört precis samma sak, en del säger att det är som vanligt, alltså 20km/h på 50-väg och 30 på resterande.. skillnaden är bara att när dom drar kortet temporärt för en "vanlig" bilist/mc-åkare..drar dom det för oss.

idag snacka en kompis som håller på ta körkort med sin lärare som sa att ligger du 10 äver på 50, 70. 90 så drar dom kortet, dock sa han att dom kan släppa ganska långt på motorväg.

Detta gör en ju minst sagt konfunderad, har själv trott det vart 30 km/h över i typ 1 år så ligger nästan stadigt där uppe..både me bil och mc, blev dock lite förskräckt när jag hört det sista nu då.

Dock lär ju denna tråd röra till det ännu mer, eftersom det kommer säkert komma 5 till olika förklaringar.

Som sagt: Man förlorar inte kortet lättare för att man har prövotid. Enda skillnaden är att när/om man blir av med det får man börja om på 0 efter strafftiden.. Med andra ord: ta om det!

Förvirra inte mer nu, så är det!

PS. Om man nu är så väldigt oroad och inte vet vad som gäller, varför ringer man då inte vägverket och tar reda på fakta istället för att skriva blaj och gissa sig till vad som eventuellt kanske gäller enligt syrrans kompis kusins trafiklärares fru? :4skrika :confused:

//jaG

kosmic skrev:

Verkar så :D inte så att man förstår mer efter den här tråden iaf. :P Men jag har också hört att man inte blir av med kortet lättare men att när man väl blir av med det så åker det helt..... kan NÅGON som verkligen vet förklara hur det verklige när för oss dumma noobisar?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025