PP tunings snabbgas?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hej har beställt hem en snabbgas av märke pp tuning. De jag undrar är e de svårt att montera själv? har även 3 st olika utväxlingar (handtag). Är de bäst o börja med längsta o sen byta eller ska man gå på minsta utväxlingen med kortaste rörelsesträckan för fullgas med en gång? Nån som kan ge en lite snabbförklaring ang monteringen innan jag börjar skruva loss prylarna?

Tack på förhand

Är du trygg och bra förankrad på hojen så du inte ruckar på gasrullen så fort hojen studsar eller sladdar lite så kör på elakaste rullen på en gång. Enda nackdelen är att det du gör ofrivilligt med gashanden ger större problem än med en snällare rulle.

Notera hur vajrarna sitter när du tar isär rullen, ta en bild med mobilen kanske. Det är inte svårt att få ihop det. Lite mer jobb var det med snabbgasen på min R1 där det ingick nya vajrar som ersatte original. Då fick jag gräva mig ner till förgasarna för att komma åt att byta.

Är du trygg och bra förankrad på hojen så du inte ruckar på gasrullen så fort hojen studsar eller sladdar lite så kör på elakaste rullen på en gång. Enda nackdelen är att det du gör ofrivilligt med gashanden ger större problem än med en snällare rulle.

Notera hur vajrarna sitter när du tar isär rullen, ta en bild med mobilen kanske. Det är inte svårt att få ihop det. Lite mer jobb var det med snabbgasen på min R1 där det ingick nya vajrar som ersatte original. Då fick jag gräva mig ner till förgasarna för att komma åt att byta.

om jag tex börjar med längsta rullen e den då lika lång som original? för jag e ju rätt van vid original enda nackdelen är att den är alldeles för lång. men om jag nu skulle ta längsta e de enkelt o bara byta själva rullen när man vill.. va jag menar är. de e inte lika stort arbetsmoment som nu när jag skal byta hela systemet?

Jag har inte PP tuning själv, men att byta rulle är gjort på en kvart. En minut om man har bråttom och har gjort det förut antar jag.

Jag bytte själv till KTM's alternativ, med i paketet låg tre utväxlingar. Jag gick på den värsta på en gång (sån är jag...), ångrar det inte en sekund.
Nu slipper jag i princip ta omtag ut ur depåkurvan på Gelleråsen, en annan fördel är att jag blir mindre trött eftersom man slipper vrida så förbaskat.

Tog en kvart för en meknovis som mig med, inte särskillt svårt.

Jag bytte själv till KTM's alternativ, med i paketet låg tre utväxlingar. Jag gick på den värsta på en gång (sån är jag...), ångrar det inte en sekund.
Nu slipper jag i princip ta omtag ut ur depåkurvan på Gelleråsen, en annan fördel är att jag blir mindre trött eftersom man slipper vrida så förbaskat.

Tog en kvart för en meknovis som mig med, inte särskillt svårt.

Sedan drevar man om och går på bakhjulet ut ur nästan varje böj på Åsen :banana:banana:banana

Finns bara fördelar med att ta den värsta utväxlingen direkt !!!

om jag tex börjar med längsta rullen e den då lika lång som original? för jag e ju rätt van vid original enda nackdelen är att den är alldeles för lång. men om jag nu skulle ta längsta e de enkelt o bara byta själva rullen när man vill.. va jag menar är. de e inte lika stort arbetsmoment som nu när jag skal byta hela systemet?

Jag skulle gå på den värsta och eventuellt ha de andra för att testa med vid blötväder.

Jag gick från Falco/Gixxer750 med originalgas till literklubba med tokdrevning och aggressiv snabbgas på min tredje bankörning. Jag ska inte ljuga och säga att jag inte var lite byxis. ;)

Men man vänjde sig snabbt faktiskt och fördelen var att det kändes som om man hade en jädra massa mer hästar på mellanvarv för att man blev nästan omedvetet mycket mer aggressiv på gasen.

FAST, jag önskar att jag hade en originalrulle också för när regndäcken ska på. Då kanske man omedvetet smyger mer med gasen i stället.

Köpt hos Greven eller ebay? Om ebay, har du länk isf.

Man skulle ju vilja ha en rulle som har originalutväxling första tredjedelen och sedan rampar upp så de 2/3 som är kvar ger högre lyft/större öppning = mjukt fint påslag och ändå kort totalslag.

Man skulle ju vilja ha en rulle som har originalutväxling första tredjedelen och sedan rampar upp så de 2/3 som är kvar ger högre lyft/större öppning = mjukt fint påslag och ändå kort totalslag.

Precis! En progressiv rulle... Rädd för att en snabbgas på minn RC8a inte gör den enklare att komma iväg med, men en progressiv vore perfekt!

Precis! En progressiv rulle... Rädd för att en snabbgas på minn RC8a inte gör den enklare att komma iväg med, men en progressiv vore perfekt!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?219468-Budget-snabbgas

I denna tråden länkades det till en sådan, inlägg 20, men länken verkar död, inlägg 22 är en bild på en sådan.

Ni får googla nu när det tydligen finns. :) Ed. Från jag klickade svara tills jag hittat tråden och skrivit klart har det såklart kommit ett inlägg med färsk info. . Ingen idé att försöka. .. . .

Last edited:

Hade progressiv utväxling från fabrik på min HP2 Sport och det var riktigt nice. Särskilt i kombination med ett aggressivare handtag. Rekommenderas.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025