Powerwheelies: Vilka hojar?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream71 skrev:
Det ligger en viss sanning i det men å andra sidan så måste det ju vara lättare att göra en powerwheelie ju starkare hoj man har, lr?

Det är lättare att göra p-wheelie ju mer Nm man har! Mycket effekt (hk) lyfter inget framhjul. Framhjulet lyfter lättast vid det varvtal som motorn har mest vridmoment.

Just my 2c
 
Linuxs skrev:
Det är lättare att göra p-wheelie ju mer Nm man har! Mycket effekt (hk) lyfter inget framhjul. Framhjulet lyfter lättast vid det varvtal som motorn har mest vridmoment.

Just my 2c

Tack!
 
pitte skrev:
Helt riktigt. Jag hade -98:n innan och den gick MYCKET lättare upp på bakhjulet. Så det är väl något fel på -02 :) eller bara på min och Sandstreams, eller på mig och Sandstream.

Inte kan det väl vara fel på oss :tungan

Att din 98 gick upp lättare kanske kan förklaras av den TRE-modd vi diskuterar i den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46242

Tydligen så ändrar Suzuki tändingen på de lägre växlarna för att den inte ska gå upp på bakhjulet. Ska se om jag kan få tag på en sån modd här i Sverige och testa, den kostar inte så mycket.
 
Testade en SV1000 förra sommaren & den lyfter fint på 2:an vid 6500rpm.
Klart du ska ha en twin om du inte vill ligga på toppvarv hela tiden.
 
clark73 skrev:
Testade en SV1000 förra sommaren & den lyfter fint på 2:an vid 6500rpm.
Klart du ska ha en twin om du inte vill ligga på toppvarv hela tiden.

Ja, så ska det vara :yoparty
 
twinner skrev:
Twin såklart.. mer regel än undantag..

Yepp, här har vi en liter Ducati som gärna rastar hjulet i luften vid gaspådrag på ettan och möjligen på tvåan ibland också trots att den väger "betydligt mer" än genomsnitts sporthojen.

Power Wheelie kan vara underhållande :banana

Vrid :Bugar
 
Hojar i liknade kubikklass har ungefär samma maxvrid, en twin har det troligen vid ett lägre varvtal och därmed lägre toppeffekt än en radfyra.
Karraktären blir annorlunda helt enkelt, men det handlar inte om mer vrid i en twin eller liknade det är struntsnack bara.
 
CorbenDallas skrev:
Varför är power wheelies så viktigt? Varför inte använda hojen till det den är byggd till, dvs svänga.
Du är på SH nu:lol

Nej men sånt kan anses viktigt för vissa givetvis, man jag tror de valt fel hojar om det är ofrivilliga slangningar de vill råka ut för.
 
Rigge skrev:
Nu ska du få ett bra tips iallafall! Skyll inte på hojen! :tummenupp

Har jag absolut inte gjort! Har på flera ställen skrivit att det är mig det beror på. För att råda bot på detta ville jag kolla vilka alternativa hojar som fanns och som var lätta att göra PW med. Tyvärr så verkar inte alla ha förstått det.
 
Är det inte bättre att du nöter lite med din 750. Kan du inte PW med den så är du absolut inte redo för en litermaskin. Hur länge har du kört hoj/hur många mil?

//jaG

sandstream71 skrev:
Har jag absolut inte gjort! Har på flera ställen skrivit att det är mig det beror på. För att råda bot på detta ville jag kolla vilka alternativa hojar som fanns och som var lätta att göra PW med. Tyvärr så verkar inte alla ha förstått det.
 
CorbenDallas skrev:
Varför är power wheelies så viktigt? Varför inte använda hojen till det den är byggd till, dvs svänga.

Jag svänger ibland också men tycker att det är kul att lyfta framhjulet ibland (jo, den går upp med gung på ettan men det är inte det jag är ute efter) och det var därför jag startade tråden, för att se vad SH:s medlemmar har att tillägga
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top