Powerwheelies: Vilka hojar?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
gixxy skrev:
Min gixxer -98 reser sig med gaspådrag med 1an-2an växel . det måste väl din åxå göra????lr vrider du på fel handtag :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Nej, jag vrider på det till vänster! :7peta
 
Skickar framhjulet i vädret vid 4000, ungefär som en twin alltså :rolleyes:


//B
 
i stort sett *ALLA* hojar kan göra powerwheelie... frågan är bara vem som gasar .... gamla slöa hojar är lite tröga men det går

definitivt alla sporthojar av modernare varianter ...

//håkan
 
sandstream71 skrev:
Tack för tipsen och det är nog som en del av er påpekar skit bakom styret men det vet jag redan :)

Tipsen om twinar var intressant, gillar ljudet från dem så man kanske skulle ta och asa sig iväg och testa.

Nån undrade om jag köpt hojen för att göra powerwheelies och så var det självklart inte. Tyvärr så hade jag en GSX-R1100 -92 i mitten av 90-talet och dess storlek och tyngd gjorde att jag valde en 750 istället, gjordes i en hast kan jag tillägga. Så här i efterhand kanske jag skulle ha lugnat ha begäret och valt en R1000 istället :va
Ställ dig en dag på strippen och sen vill du garanterat förlänga bakaxeln för att få ner det där eländiga framhjulet. (eller så kan man vara mer försiktig med koplingen och gasen men det är inte lika kul :D ) fick powerwheelis med min gamla CBR600 -99, det handlar ju om hur mycket gas man ger och hur fort man ger den, dagens hojar är så pass pigga på gasen att det inte är något problem. om det är det du är ute efter kan du ju testa å dreva ner lite innan du byter hoj.
Det kanske är så som när man ska börja å åka på bakhjulet (novis), man fegar lite med gasen för att det känns läbbigt när fram hjulet sticker upp i vädret (några mm)...

Men gixxern tror jag jag skulle ge en hög med chanser till. ta den till en bana eller åk din slingriga favoritväg ett par ggr så går det över :tummenupp
 
acura skrev:
Om din hoj inte gör powerwheelies så är nog felet skit bakom styret.

Exakt som Acura säger. Det är nog inte fel på din hoj! Du måste bara våga vrida på rullen som en man!! Ge gas halv snabbt upp till tex 8k slå av, och snabbt som faan ge gas igen så ska du se att det händer något :tummenupp

Min ZX9:a 98:a hjular både på 1:an och 2:an det är bara att hålla stumt så kommer den av sig själv upp på slangen. Inget bjäfs med att slå av eller koppla upp den.

Sen att jag inte vågar hålla den kvar där är ett annat kapitel :gnissla

JB
 
Det var "powerweelie" det var snack om ;)
xjr1300 fixar det, åtminstonde på ettan (och jag skiter ner mig varje gång :D )
 
gixxy skrev:
Min gixxer -98 reser sig med gaspådrag med 1an-2an växel . det måste väl din åxå göra????lr vrider du på fel handtag :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Vaknade du sen eller?
R1:an som alla newbies höjer till skyarna som wheeliehoj går definitivt inte upp på tvåan på ren gas, inte de gixxer 750 -98 jag kört heller, knappt på ettan vad jag minns!?
Vill inte vara otrevlig, men varför överdriva? on/off metoden är inte samma sak som powerwheelies.
 
Men det känns omöjligt för mig att göra powerwheelis med min och sen hålla den där? Man drar ju upp den vid 8k varv, å då finns det inte mycket kvar å ta i. Twin nästa ?
 
Nån som blir förvånad om jag påstår att zx12:an klarar powerwheelies ? 1:an och 2:an, på 3:an måste man lajja med gasknix eller koppling för att ruska upp den, men så väger jag 100+ oxå :-)

Faktiskt så klarade min rf900r krafthjulningar på lägsta växeln kanske hade den klarat det på 2:an med en slankare chafför.
 
powerwheelie, låter ju läskigt.... :3freak
Kan man göra det med R1:or :confused:






Tror att de flesta hojar klarar det... :tummenupp
 
Vad gör det att den kommer upp sent? Min R6a lyfter hjulet vid 8000, uppe vid 10 000, då finns det 5000varv kvar att åka på. Slår man av å slår på vid 6000 så får man ännu mer att åka på. (första växeln dårå)

Håll bara fullt spjäll från botten så ska den komma upp hur mycke du än väger. Du har minst 10hk mer än mig (20 äre väl tillåme?).
Jag har själv sett exempel på folk som "inte kan" få upp den, å då handlar det i 99% av fallen på fegheten, att man vrider på successivt. (senast i helgen när en skulle efterapa mig)

Lyckas man fortfarande inte får man ta till kopplingen, börja lungt å känn dig fram bara, jag tycker det är obehagligt att använda kopplingen.
 
sandstream71 skrev:
Har sökt och läst en del trådar om hojar som kan göra powerwheelies och R1:an samt GSX-R1000 nämnas ofta.

(Bara för att det inte ska bli några missförstånd så är min definition av en powerwheelie att hojen reser sig enbart genom att man vrider på gasen, alltså inget duttande på och av.)

Är R1:an och R1000 de enda eller finns det fler? Tänker på Bladen, ZX10 tex.

Är lite frustrerad på min egen hoj så jag vill gärna ha lite input inför ett eventuellt byte av hoj.

Nu är det juh inte hojen det är fel på för du inte får upp den :hihi

Din ska powerwheela på 1:an och med solen i ögonen och lite medvind ibland på 2:an
 
sv:n...

sandstream71 skrev:
Har sökt och läst en del trådar om hojar som kan göra powerwheelies och R1:an samt GSX-R1000 nämnas ofta.

(Bara för att det inte ska bli några missförstånd så är min definition av en powerwheelie att hojen reser sig enbart genom att man vrider på gasen, alltså inget duttande på och av.)

Är R1:an och R1000 de enda eller finns det fler? Tänker på Bladen, ZX10 tex.

Är lite frustrerad på min egen hoj så jag vill gärna ha lite input inför ett eventuellt byte av hoj.


Med tanke på att min (sura) sv650 reser sig på ettan så borde nog du fixa det...du har ju en riktig sporthoj...
 
-PLM- skrev:
Vaknade du sen eller?
R1:an som alla newbies höjer till skyarna som wheeliehoj går definitivt inte upp på tvåan på ren gas, inte de gixxer 750 -98 jag kört heller, knappt på ettan vad jag minns!?
Vill inte vara otrevlig, men varför överdriva? on/off metoden är inte samma sak som powerwheelies.


jäklit konstigt min gör de"gixxer 750-98".. ettans växel o fullt pådråg utan nå släpp.. tro´t om du vill!!?
 
Min gamla blade -95 hissade framhjulet till väders vid ca 7000-8000 rpm på ettan lite beroende på sittställning och mängden bensin kvar i tanken, tvåan gick inte.

Nya -02 bladen kastar upp framhjulet runt 3500-4000 rpm och tvåan har jag inte försökt på ännu... funkar ju så bra med kopplingen ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top