Powerpointkurs i Sthlm?

Håller med helt och hållet! Även om man inte specfikt lär sig powerpoint på en sån kurs så kommer man garanterat ha mycket lättare att undvika de fällor som man kan fastna i med Powerpoint, eller andra liknande program, samt en bättre presentationsförmåga. Att bara lära sig Powerpoint utan att ha koll på grunderna i presentationsteknik verkar som bortkastade pengar.

Allra helst ska Powerpoint uteslutas!
Som studerande så har jag god insyn i hur det ser ut vid presentationer.
Kan ta ett exempel!

Min lärare jag hade i en projektarbeteskurs vet hur man ska tala med folk.

Han gjorde ett litet test och bad någon säga en sak så skulle han försöka berätta om det.

Grodor blev det.

Jag har aldrig, ALDRIG varit så fängslad som när han stod där i några minuter och pratade om just grodor, och detta gällde resten av hela publiken
Orsaken var att han visste hur han skulle formulera sig och fånga publikens intresse samt att få publiken att hela tiden fokusera på honom och inget annat.

5 min senare kommer en annan lärare och håller en förberedd presentation om, ehhm något.
Jag kommer inte ihåg vad det handlade, nä ska jag vara ärlig så kommer faktiskt inte ens ihåg hur personen såg ut.
Jag vet bara att jag tyckte det var dötrist och ville hem och dom där jä*la spalterna som ingen bryr sig om for runt på en duk.

Att förtydliga det du säger behöver du inte ett papper för, du behöver inte heller bilder eller en ful gubbe som pekar på en spalt med siffror på.
Det enda du gör med dessa är att få din publik att koncentrera sig på allt utom dig.

För egentligen hur svårt är det att förklara att vi ökat intäkterna 20% eller sänkt avfallet med 10%

Finns det någon här som kommer ihåg något som stått på en Powerpoint presentation?

Jag kommer ihåg en!
[YOUTUBE-ID]ohHNONAbheE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Hör det ihop med att ingen vågar riskera att se korkad ut och därmed inte ifrågasätter innehållet utan lovordar det?

-en som inte vet för han se alltid korkad ut.:rolleyes:

Nej tvärtom, om det är en ugly presentation så blir inte folk lika rädda för materielet som om det är fancy, fina färger, glada gubbar och annat skit. Det är tanken bakom det tror jag, tycker det ligger lite i det.

Nej tvärtom, om det är en ugly presentation så blir inte folk lika rädda för materielet som om det är fancy, fina färger, glada gubbar och annat skit. Det är tanken bakom det tror jag, tycker det ligger lite i det.

Håller med lite.
Om man ska ha bilder så ska det vara väldigt simpelt.

De håller jag med om! Trodde du mena ful som i massa ovidkomande fånigt krimskrams

Håller med lite.
Om man ska ha bilder så ska det vara väldigt simpelt.

Hade förresten en kollega som hade på sin första bild " 1 (67)"
Alltid. :lol

Det är ju inte så någon frågar när man är klar efter 12 bilder:
"Ursäkta, vi hade hoppats att det skulle bli 55 bilder till?!"

Jag ska göra en ppt i kväll inför en presentation för ledningsgruppen imorrn. Komma o titta? Se hur det går till när man får budget?

Allra helst ska Powerpoint uteslutas!
Som studerande så har jag god insyn i hur det ser ut vid presentationer.
Kan ta ett exempel!

en massa snack om en groda...

Det du pratar om är presentationsteknik och hur man fångar en publik och tror man att PowerPoint behövs för det så är man väldigt fel ute, det håller jag med om.

Men det mest skrattretande är när studenter kommer och säger att de vet hur det faktiskt funkar utan att ha satt sin fot ute i arbetslivet och faktiskt varit med på möten där presentationer används för att visa verkligheten.

Som exempel kan man ta en månadspresentation som innehåller: Aktuellt säljresultat, förra månadens resultat, årets status, årets förväntade resultat och sen fördela detta gärna på 10-20 marknader/produkter.
Sen skall man även titta på antalet genomförda kurser (annan affärsdel), antalet deltagare, beläggning av kursledare, fördelade på inhouse och ute på fält.
Sen kommer nästa del i presentationen där man pratar om något speciellt ämne valt för månaden.

Och detta är inte ovanligt i den riktiga verkligheten. ;)

Gör det utan något hjälpmedel... :glömdet

Det du pratar om är presentationsteknik och hur man fångar en publik och tror man att PowerPoint behövs för det så är man väldigt fel ute, det håller jag med om.

Men det mest skrattretande är när studenter kommer och säger att de vet hur det faktiskt funkar utan att ha satt sin fot ute i arbetslivet och faktiskt varit med på möten där presentationer används för att visa verkligheten.

Som exempel kan man ta en månadspresentation som innehåller: Aktuellt säljresultat, förra månadens resultat, årets status, årets förväntade resultat och sen fördela detta gärna på 10-20 marknader/produkter.
Sen skall man även titta på antalet genomförda kurser (annan affärsdel), antalet deltagare, beläggning av kursledare, fördelade på inhouse och ute på fält.
Sen kommer nästa del i presentationen där man pratar om något speciellt ämne valt för månaden.

Nu är ju jag dock inte en student som aldrig satt sin fot på en arbetsmarknad utan en arbetare som satt sin fot i studentlokaler igen.

Självklart så vet jag att man inte kan komma ifrån det, dock så är det så många som förlitar hela sin presentation på just bildspel, som många ggr är mer designade för att vara snygga än att ge information.

Levde alla i ett parallellt universum för 20 år sedan, där verkligheten var på låtsas? :)

Visst, i teorin är det så... men i praktiken så behövs oftast powerpoint för att få folk att totalt missa vad man säger.

Helt riktigt. Har man något riktigt dumt att säga eller skall hålla föredrag om något man inte behärskar är Powerpoint ett oumbärligt verktyg. :tummenupp

VARFÖR skall du dynga upp det på Påwerpåjnten? Ingen kan ta in alla siffrorna. Varje siffra är kanske av intresse för någon (i bäst fall, förmodligen är det undantagsfallet), men i så fall kan väl dessa personer få siffran i förväg eller på annan väg utan att alla behöver genomlida de siffror som är ointressanta för dem. På så sätt hinner de även reflektera över dem.

Den som håller en presentation skall vara någon som kan tolka siffrorna och ge mer information än vad deltagarna skulle kunna få genom att läsa siffrorna på ett papper. Då är det bäst att folk fått siffrorna innan, för annars måste de sitta och leta efter de siffror de är intresserade av medan

a) föreläsaren pratar och de missar den experttolkning de borde få ta del av

eller

b) föreläsaren står tyst och alla utom de som har intresse av de siffror som står på skärmen har tråkigt och slösar bort sin tid

Vanligast är dock alternativ

c) Alla läser siffror och ingen hör vad föreläsaren säger, men det spelar ingen roll eftersom han ändå bara slösar bort alla deltagarnas tid genom att högläsa från sliden det alla ändå kan läsa innantill.

Grundregel:
Skulle du kunna skriva det du har lagt in på din powerpointslide på en tavla under din dragning? Om inte så har du förmodligen för mycket på en slide.

Invänder du att du skulle kunna skriva det, men att det skulle ta för mycket tid... så har du för mycket på din slide (eller motoriska problem). Det tar ungefär lika lång tid för folk att läsa och smälta komprimerad information i textform som det tar att skriva den på en tavla. Går det snabbare när du drar det med Påwerpåjntstjälpning så kan du recitera stycken ur Kama Sutra de första meningarna för varje ny slide - ingen hör ändå på vad du säger, för alla läser.

Jag är sorgligt väl medveten om att inte en enda jävla presentation görs utan att siffrorna slängs upp på Påverpåjnten idag, men att det är det sätt det görs på gör det inte rätt.

Viktig information så folk kan läsa igenom den i lugn och ro. Sammanfattning och tolkning på föredragning. Är tomten framför församlingen inte nog kvalificerad för att vara mer värd att lyssna på än det är att läsa siffror, då skall han/hon inte stå där.

Information genom Påwerpåjnt är oftast tecken på ren slöhet. Istället för att tänka efter vilka som behöver vilken information och i vilken form och distribuering därefter så samlar man alla och dyngar ut allt och tycker därefter att man har varit jätteduktig, för alla har fått veta allt. Måste alla ha en hum om allt, fine - men hur ofata händer det?

Beläggning av kursledare? Säg "vi har god beläggning på våra kursledare, förutom inom området XXX. Åt det tänker vi göra YYY. Fördelningen är ungefär ZZ procent inhouse och...". Under tiden står det på sin höjd "Kursledare" på påwerpåjnten. Har du en så dum församling att de inte kan ta in den informationen utan att också se siffrorna, då är det inte lönt att hålla en presentation för dem ändå. Om det är för många siffror för att nämna - då är vi tillbaka där jag började igen.

Overhead, overheadfilm och OH-pennor är fan svåröverträffat... och så SLÄCKER man den jäkla grejen när man börjar prata.

Edit:
http://www.armytimes.com/news/2010/09/army-colonel-fired-for-powerpoint-rant-090210w/ :hihi :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...