Nikel
Gudomlig sporthojare
Håller med helt och hållet! Även om man inte specfikt lär sig powerpoint på en sån kurs så kommer man garanterat ha mycket lättare att undvika de fällor som man kan fastna i med Powerpoint, eller andra liknande program, samt en bättre presentationsförmåga. Att bara lära sig Powerpoint utan att ha koll på grunderna i presentationsteknik verkar som bortkastade pengar.
Allra helst ska Powerpoint uteslutas!
Som studerande så har jag god insyn i hur det ser ut vid presentationer.
Kan ta ett exempel!
Min lärare jag hade i en projektarbeteskurs vet hur man ska tala med folk.
Han gjorde ett litet test och bad någon säga en sak så skulle han försöka berätta om det.
Grodor blev det.
Jag har aldrig, ALDRIG varit så fängslad som när han stod där i några minuter och pratade om just grodor, och detta gällde resten av hela publiken
Orsaken var att han visste hur han skulle formulera sig och fånga publikens intresse samt att få publiken att hela tiden fokusera på honom och inget annat.
5 min senare kommer en annan lärare och håller en förberedd presentation om, ehhm något.
Jag kommer inte ihåg vad det handlade, nä ska jag vara ärlig så kommer faktiskt inte ens ihåg hur personen såg ut.
Jag vet bara att jag tyckte det var dötrist och ville hem och dom där jä*la spalterna som ingen bryr sig om for runt på en duk.
Att förtydliga det du säger behöver du inte ett papper för, du behöver inte heller bilder eller en ful gubbe som pekar på en spalt med siffror på.
Det enda du gör med dessa är att få din publik att koncentrera sig på allt utom dig.
För egentligen hur svårt är det att förklara att vi ökat intäkterna 20% eller sänkt avfallet med 10%
Finns det någon här som kommer ihåg något som stått på en Powerpoint presentation?
Jag kommer ihåg en!
[YOUTUBE-ID]ohHNONAbheE[/YOUTUBE-ID]
Last edited: