Powercommander värt pengarna?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Funderar på att köpa K&N filter och en powercommander, har ett Micron titan slip-on monterat redan.

Skulle vilja bli av med rycket i insprutningen som blir vid av/påslag, irriterande som f-n :mad: speciellt när man kör på bakhjulet.

Nån som vet om en Powercommander kan få bort, eller åtminstonde lindra symptomen... Dessutom drar hojen runt 1 l/mil nu, blir soppaförbrukningen lägre med en Powercommander?

Skulle givetvis bänkköra den och få den inställd också isf. Men det kostar ju en hel del, 6000-7000:- skulle jag tro att det hamnar på ungefär. Ganska dyrt, så då vill man ju gärna veta om det är värt pengarna :confused:

Såg att Bike fick runt 20hk i mellanregistret när dom monterade powercommander och slip-on på en 954, får man sån effektökning så lär det ju vara värt pengarna :D Men Bikes bänkningar är väll inte direkt nånting att gå efter kanske.....

MackeNo1 skrev:
Funderar på att köpa K&N filter och en powercommander, har ett Micron titan slip-on monterat redan.

Skulle vilja bli av med rycket i insprutningen som blir vid av/påslag, irriterande som f-n :mad: speciellt när man kör på bakhjulet.

En Powercommander borde kunna lindra symptomen iaf... å, visst påstår Dynojet Research själv iaf att det går att få bort allt sånt, men de e ju dom de... :rolleyes:

Rent effektmässigt borde du nog satsa på ett helsystem oxå ifall att du tänkt få ut mera märkbar effekt me PowerCommander´n...

6-7000 kronor borde ligga ganska nära sanningen om du köper nya grejor... :va

Själv köpte jag just på ebay en Power Commander (II:an då i ju för sig, men...) som var oanvänd för ca 1900 kronor å bänkningskostnader hos MotoSeinäjoki (Finland då ju...) som e "Approved Power Commander Tuning Center" ligger på ca 2500 kronor. Då monterar, justerar å bänkar dom... :tummenupp

Sen, om de e värt de, e väl lite svårt att säga för någon annan än dig själv... de beror ju på hur mycket pengar du har? Dina prioriteringar osv.? :confused: Men, visst, KÖP! :D

talade med min mc mekanikier....han sa att pc3 är bortkastade pengar ...det kunde han fixa ändå.....genom datorn......meen men det låter ju bra.......

själv så köpte jag min hoj fullkittad så jag bryr mej inte så mycket....

lars m1000r skrev:
talade med min mc mekanikier....han sa att pc3 är bortkastade pengar ...det kunde han fixa ändå.....genom datorn...

Precis...
Vissa inställningar kan gå att göra direkt i styrboxen via dator... :skitdator

Men, vill du kunna pilla lite själv å så efteråt, eller variera å prova på olika sätt så är PC´n rätt... Hur lätt som hellst att ändra med PC´n t.ex. beroende på var man vill ha mera effekt i registret eller om man byter nån trimgrej på hojen... :tummenupp

jo.....nått måste ju vara fördel med den.......annars så skulle den inte finnas til försäljning.......det är nog enklare att ställa in hojen med en pcIII än datorn......men 5 laxar är ju en slant ändå.....

Såklart kan man i de flesta styrdatorer mappa om insprutningen
ibland gm att byta chip ibland gm att ladda upp ny mapp i flash.

Förutom att det är jobbigt att bränna och byta chip så krävs
det programvara som kan programmera om mappen i EFI:n.
För min V11 kan man gör det med UltiMap-pgmvaran från
FIM .
Problemet är att programvaran är dyr som f-n och det
är så vitt jag vet bara Biscaya som har Ultimap+bänk,
och det är 120 mil hemifrån. :gnissla
Billigare och enklare med PC där pgmvaran ingår och
bänkar som mappa PC finns minst 4 st inom 5 mil hemifrån.
De senaste PCIII-USB en liten bonus - accelerationspumpfunktion,
undrar hur många EFI:er som har det?

Så, om du vet någon firma som kan mappa om din orginal EFI
så blir det billigast att ge dem pengarna annars köp en PC och
vara glad.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer