Powercommander freebie, nåt att ha?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Last edited:
varför inte?

Jag uploadade den direkt när den kom förra året,
tyckte det svarade lite bättre när man knyckte med
gashandtaget. Subjektiv upplevelse dock.
 
Vad satte du för värden?

Sensitivity:
Engine Revolutions:
Percentage Of Fuel:

/N


gthyni skrev:
varför inte?

Jag uploadade den direkt när den kom förra året,
tyckte det svarade lite bättre när man knyckte med
gashandtaget. Subjektiv upplevelse dock.
 
vad EXAKT är de man ställer in, är det gasresponsen (på tomgång)?

har en PC3a USB, hur uploadar man den till PC?
 
Accelerator Pump ställer man för att ge lite extra soppa precis i det ögonblicket då man vrider på med mycket gas.
Läs i artikeln så hajjar du.

Det är bara koppla den till datorn som vanligt o köra programmet(länken) för att aktivera funktionen.
Sen pillar du med inställningen i vanliga Powercommander programmet.

/N

Alex 6R skrev:
vad EXAKT är de man ställer in, är det gasresponsen (på tomgång)?

har en PC3a USB, hur uploadar man den till PC?
 
ok så den blir varvvilligare med andra ord i "neutral" ? orkade inte läsa hela artikeln noga nämligen.

Men i slutänden, är den till att ge mer effekt? lr kommer effekten "snabbare"?

tack
 
Alex 6R skrev:
ok så den blir varvvilligare med andra ord i "neutral" ? orkade inte läsa hela artikeln noga nämligen.

Men i slutänden, är den till att ge mer effekt? lr kommer effekten "snabbare"?

tack

Nej inte i neutral. När du axar och dunkar skaftet i botten(variabelt) så kommer en extra knuff med soppa. När du varvar på neutral hinner du knappt öppna spjället innan varvet nått toppnotering.
Ger ett bättre gas svar i och med det extra snabba bränslet.
 
jag körde med ganska likt defaultvärdena,
skruvade lite men kommer inte exakt ihåg
men det var inget radikalt avsteg från default iaf
 
o så när man gasssar fullt då, alltså när TPS är 100% så händer lite mer?
 
Har inte testat funktionen själv men har pratat med en del folk som testat. Samtliga har stängt av funktionen igen.

Ska man få det till att funka ska man nog lägga en hel del tid på att labba med det och inte bara höfta till det.
 
Nu har gubbarna på andra sidan plurret rökt något konstigt.....

Meningen med att åka sprut är ju just att man inte behöver ha denna typ av extra extern upprikning när man slår på gasen utan det är inmatat i bränslemappen redan från början.
Den absoluta majoriteten av hojsprut mappas ju efter motorvarv och TPS och vad tror ni händer när sprutet detekterar lågt motorvarv+mycket trottelöppning, jo det inser att weeee nu skall vi accelerera och så går det till en fetare del av mappen byggd för just acceleration.
DVS att med en välmappad motor kommer PCIII extra deluxe super race proven accelerator pump bara att försämra gången
 
Tänkte bara på peka att alla seriösa eftermarknads sprut till sådana fordon med fyra hjul har någon för av accpump, även orginal sprut har det.

Offtast kan man ställa in hur fort man ska behöva accelerera trottelen innan accpummpen kopplas in. det behövs på grund av lång svars tid på map sensor eller maf..

//Niklas
 
Borsiin JR skrev:
Nu har gubbarna på andra sidan plurret rökt något konstigt.....

Meningen med att åka sprut är ju just att man inte behöver ha denna typ av extra extern upprikning när man slår på gasen utan det är inmatat i bränslemappen redan från början.

Men du får ju tänka på att man kan mappa för olika ändamål, du kan mappa för att få bra hållbarhet på grejerna, du kan mappa för att få hög effekt, bra acceleration eller låg bränsleförbrukning.

Allt beror alltså på vad du vill vinna och vad du är beredd att offra.
 
Har testat lite nu, provade med följande värden (från artikeln)

Sensitivity: 75%
Engine Revolutions: 15
Percentage Of Fuel: 15%

Kan väl inte säga att jag märker så mycket skillnad, men när man ska köra på bakhjulet och använder sig av metoden gasa, släppa, gasa så får jag lättare upp den nu. Kan ju vara psykiskt...

Vore kul o höra vad andra som provat har för erfarenheter...vore ju trist om den som nån sa "sabbar" den mappning som nu är gjort för just min hoj.

/N
 
GlennB skrev:
Men du får ju tänka på att man kan mappa för olika ändamål, du kan mappa för att få bra hållbarhet på grejerna, du kan mappa för att få hög effekt, bra acceleration eller låg bränsleförbrukning.

Allt beror alltså på vad du vill vinna och vad du är beredd att offra.

Ja men har man nu monterat en pcIII och mappat den så har man förhoppningsvis mappat den för att ge max effekt/acc och inte låga avgasvärden.
Därför är det en helt onödig funktion i en pcIII då man redan vid den ursprungliga pcIII mappningen har tagit parametrar som rikning vid hastig acceleration med i beräkningen.
 
isse skrev:
Vore kul o höra vad andra som provat har för erfarenheter...vore ju trist om den som nån sa "sabbar" den mappning som nu är gjort för just min hoj.

/N

Det kommer garanterat att sabba din mappning om man nu utgår från att han som justerat in din mapp vet vad han gjorde och la ner lite energi för att mappen skulle fungera vid olika belastningar.

Jag ser ingen som helst funktion för denna accpump då om man har en välgjord mapp från början så är rikningen vid acceleration redan inräknad och därmed kommer det att gå för fett och man tappar effekt.
 
Det känns ju lite motsägelsefullt att dem ens ska släppa funktionen då, iom att man monterar en pc3 just för att mappningen ska stämma bättre för omständigheterna (avgas, filter osv).
Varför skulle dem släppa nåt som gör sin produkt sämre?

Det kan inte vara så att dem kanske haft problem med att pc3´an oavsett mappning varit svag på detta område och dom lagt in denna fuktionen just för att fixa det ?

Inga fler som provat?

/N



Borsiin JR skrev:
Det kommer garanterat att sabba din mappning om man nu utgår från att han som justerat in din mapp vet vad han gjorde och la ner lite energi för att mappen skulle fungera vid olika belastningar.

Jag ser ingen som helst funktion för denna accpump då om man har en välgjord mapp från början så är rikningen vid acceleration redan inräknad och därmed kommer det att gå för fett och man tappar effekt.
 
Last edited:
isse skrev:
Det känns ju lite motsägelsefullt att dem ens ska släppa funktionen då, iom att man monterar en pc3 just för att mappningen ska stämma bättre för omständigheterna (avgas, filter osv).
Varför skulle dem släppa nåt som gör sin produkt sämre?

Det kan inte vara så att dem kanske haft problem med att pc3´an oavsett mappning varit svag på detta område och dom lagt in denna fuktionen just för att fixa det ?

Inga fler som provat?

/N

De har väl inte alls försämrat sin produkt, de har ju utökat den med fler funktioner sen att funktionen inte behövs om cykeln är korrekt inställd skiter dynojet i, de får ju glada kunder som tycker att dynojet är snälla grabbar som släpper fler funktioner till sina prylar utan att ta betalt för det.

Sen så är det möjligt att denna funktion är bra om man har en mapp som inte är customutprovad i bänk utan är en av de färdiga som ligger på hemsidan, då är det fullt möjligt att mappen kan förbättras av en accpump men då är det fel på mappen i grunden.
 
Borsiin JR skrev:
Det kommer garanterat att sabba din mappning om man nu utgår från att han som justerat in din mapp vet vad han gjorde och la ner lite energi för att mappen skulle fungera vid olika belastningar.

Jag ser ingen som helst funktion för denna accpump då om man har en välgjord mapp från början så är rikningen vid acceleration redan inräknad och därmed kommer det att gå för fett och man tappar effekt.


Funktionen är till för att kompensera för missar i systemet vid gaspådrag. Den funktionen finns ju inte utan en "Accelerator Pump". Det går alltså inte att göra en mapp som redan tar hänsyn till "missarna" genom att använda de andra funktionerna. (eftersom de ignorerar gasrörelsen) Det kan ju bara vara bra att kunna reducera eller öka bränslet om så behövs? Ett nästan perfekt verktyg. Problemet är snarare att klara av att använda det.
 
Det vore jevligt trist om det är som du säger, men jag kan inte riktigt köpa att dem skulle vara så oförsiktiga i vårdandet av sitt varumärke & produkt.

Sen om funktionen verkligen gör nån skillnad utan att vara proffisigt inställd för just cykeln ifråga är en annan femma.
Skall söka lite på amerikanska forum och se vad man får fram, samt utvärdera lite till.

/N

Borsiin JR skrev:
De har väl inte alls försämrat sin produkt, de har ju utökat den med fler funktioner sen att funktionen inte behövs om cykeln är korrekt inställd skiter dynojet i, de får ju glada kunder som tycker att dynojet är snälla grabbar som släpper fler funktioner till sina prylar utan att ta betalt för det.

Sen så är det möjligt att denna funktion är bra om man har en mapp som inte är customutprovad i bänk utan är en av de färdiga som ligger på hemsidan, då är det fullt möjligt att mappen kan förbättras av en accpump men då är det fel på mappen i grunden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top